Rev ner en gammal våtrumstapet som hade släppt i källaren.

Tapeten var bubblig och lossnade lätt. Föregående ägare hade limmat tapeten direkt mot betongen med någon tjusig gummiaktig rosa gegg.

Förutom att rosa geggan hade torkat och bildat väldigt fint rosa damm så upptäckte jag också diverse andra saker.

1 vita runda bollar, hyfsat mjuka om man petar på dem med morakniven.

2. Svarta och gråa områden

Dessa härligheter satt alltså mellan tapeten och rosa limmet.

Nu till min fråga, vad är det jag ser?

Bifogar bilder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Såg inga vita runda bollar? Är de ludna och liksom som spunna av siden kan det vara spindelägg?
Det svarta är troligen svartmögel
 
O
Du ser ett stort jobb framför dig... :p
 
Jo tack. Nu har besiktningsgubben varit här.

Det vita är uppsvälld tapetlim.
Det svarta är missfärgningar från tapeten på grund av fukten.

Inget hälsofarligt tack och lov, men det kommer att ta sin tid att pilla bort eländet.

Det som är fuktskadat ramlar bara av, medan jobbet med att pilla bort det övriga bör klassas som terapiarbete.
 
Min egen uppfattning ligger väl någonstans mittemellan. ... skumsvamp på Blocket eller något, kanske kunde jag byta mot min siamesiska skumsvamp som jag hittade en gång. ... Är inte mögel en sorts svamp också? CITERA
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.