Förra veckan startade det....började jag känna av statisk elektricitet; främst i håret som antingen klistrades tätt mot huvudet eller stod rakt upp. Jag funderar på varför detta plötsliga fenomen? Jag har gjort renoveringar hemma nu och snickaren använde lim (till reglar) och plastfärg till väggar och vattenbaserad färg avsedd att måla ett toa-golv med. Samtidigt har det varit stora omvälvningar i atmosfären (månens position och solförmörkelse)... Efter en långpromenad utomhus långt från bostaden...stod håret rakt upp fortfarande (ingen mössa). Vad tror ni? Jag har bott i detta huset i 5 år utan att ha upplevt någon statisk elektricitet.... hur ska jag göra för att bli av med det? Om det är plastfärgen... hur gör man för att den inte ska påverka mig? Hmmm... någon som upplevt liknande?

Har du gått omkring inne och hasat med fötterna mycket?
Det är helt klart att vid torr, kall väderlek så är det lättare att bli laddad.
Och det gäller ju bilen också.
Det går nog över när vårregnen börjar.

Och vattenkamning hjälper för frisyren :)

Jag tillbringade ett par vintermånader för länge sedan på hotell Bodensia i Boden.
Alla rum och korridorer hade syntetiska heltäckningsmattor, och hissdörrar och trappräcken var i metall.

Där lärde man sig snabbt att alltid gå med rumsnyckeln (med stor metallbricka) i handen och ladda ur sig innan man tog i något. Gnistorna sprakade mellan nyckelbricka och hissdörr, men man slapp obehaget själv :)

• Gilla
effekta
  • Laddar…
Har dina renoveringar orsakat några förändringar på husets ventilation eller uppvärmning? Låg relativ luftfuktighet kan ju vara en trolig orsak i så fall.

• Gilla
effekta
  • Laddar…
Har du kanske köpt nya skor?

• Gilla
effekta och 1 till
  • Laddar…
Att jorden då och då passerar igenom den "skuggkon" som månen hela tiden bär med sig skapar inte någon statisk elektricitet i ditt hus. Den påverkar heller inte atmosfären.
Det är möjligt att du blandar ihop det med den solstorm som träffade jorden nyligen. Men inte heller den har orsakat de besvär du beskriver.

• Gilla
effekta
  • Laddar…
Tack för alla inputs... gåtan är ännu inte löst... under tiden blöter jag håret med lite vatten med jämna mellanrum... faktiskt så har jag installerat nya Fresch-ventiler (självdrag) och för att dämpa tågljud (30 m från rälsen) så pytsade jag in lite ljuddämpande mtrl (sånt man har i bilar för att få bra ljud i högtalarna) runt i det fyrkantiga hålet... kanske ska ta bort det för att kolla om jag blir mindre laddad. Tror ni en luftrenare med jonisering kan hjälpa till att ta bort de joner som ger elektricitet? Annars "KnockOnWood" så är jag inte en sån som hasar fötterna när jag går...tvärtom ... energiskt gående liksom :)

Jag tror inte alls på luftrenare med eller utan ionisering.
Däremot menar jag allvar med skorna. Jag har ett par skor som är för jävliga oavsedt väder eller luftfuktighet. Det har med materialet i sulorna att göra.

• Gilla
effekta
  • Laddar…
effekta skrev:
...Annars "KnockOnWood" så är jag inte en sån som hasar fötterna när jag går...tvärtom ... energiskt gående liksom :)
Det låter bra :)

Jag tror inte heller på luftrenare, snarare luftfuktare då, förutom vattenkamningen ;)

Men allvarligt vad har du för luftfuktighet inne, och vad har du för golvmaterial?
Fast du blir tydligen uppladdad vid utomhuspromenader också :confused:
Promenera på lätt fuktiga sandstränder är nog bra om du har möjlighet.

Kan det vara så enkelt att det är skorna ändå?

• Gilla
effekta
  • Laddar…
I
Väl isolerade skor i kombination med syntetkläder och torr luft kan bli rena el-bomben. Jag har en mockajacka som i kombination med ett par skor gör mig laddad, särskilt när jag kör bil, rör alltid bilen med nyckeln först om jag har den jackan. Hände när det var som värst att jag tog av en sko och satte foten i marken innan jag steg ur bilen. Man kan skratta åt det men får man såna pärlor att det gör ont i armbågen får man lätt en sån nojja.
Lösningen om man ständigt har det så måste vara att se över klädval och luftfuktighet, och så får man sluta klappa katten om man har en sån.;)

• Gilla
effekta
  • Laddar…
jag ska kolla upp luftfuktgiheten...problemet fanns inte innan renoveringen och att jag är laddad även när jag kommit hem från en promenad gör det det ju svårare att finna lösningen... jag har för övrigt kläder i naturmaterial och golven är av sten eller trä... förutom i hallen där det är ett laminatgolv och nu den lilla toan som nyss blivit bestruket med plastfärg... känns nästan som plastfärgen är boven... sitter jag vid laptopen en längre stund och jag stryker händerna över håret så är det ingen frisyr längre ;)

I
effekta skrev:
jag ska kolla upp luftfuktgiheten...problemet fanns inte innan renoveringen och att jag är laddad även när jag kommit hem från en promenad gör det det ju svårare att finna lösningen... jag har för övrigt kläder i naturmaterial och golven är av sten eller trä... förutom i hallen där det är ett laminatgolv och nu den lilla toan som nyss blivit bestruket med plastfärg... känns nästan som plastfärgen är boven... sitter jag vid laptopen en längre stund och jag stryker händerna över håret så är det ingen frisyr längre ;)
finns ju antistatikspray till bildskärmar och dyligt kanske du skulle prova det då

Om du har kläder och skor i naturmaterial eller inte spelar inget roll, de kan vara laddande i alla fall. Tänk på att man kan få mycket statiskt laddning av att gnida ett kattskinn mot bärnsten ( naturmaterial, eller?). Antika grekerna kallade bärnsten för "elektr" därav namnet för hela elektriciteten. Var du inte i skolan?

I
effekta skrev:
Tänkte på en sak, om du är så laddad, är det kanske risk att sabba datorn. Det finns jordningsutrustning att köpa så att man laddar ur, http://www.supervaruhuset.se/sv/artiklar/earthingband-kit-3-st-band-inkl-sladd-och-10-patches.html
Finns så klart att köpa i flera butiker, troligen billigare också, men den länken var den förste jag hittade.

ion skrev:
Tänkte på en sak, om du är så laddad, är det kanske risk att sabba datorn.
Det har jag gjort två gånger, ena gången var vintern 99/00, när jag gick en datorutbildning, jag skulle ta en diskett som satt delvist intryckt i diskettstationen. Datorn var en server (som vi labbade med), när jag tog tag i själva disketten fick jag en stöt, på något sätt gick stöten genom diskettstationen till moderkortet och vidare till kortet där minnena satt och slog ut alla fyra minneskapslarna.

Andra gången var min egna gamla bärbara dator, jag skulle bära iväg den och kom mot med ett finger mot serieporten, allt extraminne gick sönder plus den del som kommunicerar med extraminnet.

Kolla att du har kläder av naturmaterial och inte för mycket syntetinblandning. Använd sköljmedel, sänker statisk elektricitet (det är därför man inte skall använda det till antistatdukar). Gå barfota inomhus. Prova att köpa skyddsskor billigt på Tradera, dessa brukar om de är EN-märkta ha viss ledande fömåga för att minska ESD-problem. Jag jobbar inom bilindustrin och i produktionen har vi uniformskrav bl a pga statisk elektricitet. Den personal som monterar mycket elektronik har dessutom teststationer där du ställer dig på en platta, greppar ett handtag och så visas din ledningsförmånga. Skaffa en hygrometer och kolla luftfuktigheten inomhus, skall inte vara under 50%. Köp luftfuktare och häng på radiatorerna om nu den gamla hederliga modellen fortfarande finns att köpa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.