Hej, jag har nyligen köpt ett hus och har upptäckt att ett mystiskt vitt pulver letar sig fram mellan springorna i vägg/golv. Jag tror huset är isolerat med karbamid-skum. Kan det vara det som letar sig ut i pulverform, och är det hälsofarligt? Eller kan det till och med vara vitmögel? Tacksam för svar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 837 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 837 inlägg
Medellín-hus?
Kalkade man inte spånisoleringen i vissa sammanhang för att stoppa möss?
Jag har så på några ställen fortfarande där jag hällt ner myrr förr att få stopp på senaste årens myrinvasioner.
Kalkade man inte spånisoleringen i vissa sammanhang för att stoppa möss?
Jag har så på några ställen fortfarande där jag hällt ner myrr förr att få stopp på senaste årens myrinvasioner.
Ja kalk har också varit ett alternativ men visste inte att man hade det i spånisolering. Huset är byggt på senare 1800-talet och sedan "renoverat" någon gång 50-60 och då har dom sprutat in skummet. Om det är kalk är det bara att torka upp/dammsuga och försöka täta? Det hör till att fasaden och vindpapp blivit bortplockad och det sedan blåst nonstop i två månader.MultiMan skrev:
Mycket vanligt att man blandade kalk i spånet, möss gillar inte kalkpulver. Har det varit dragigt är de säkert kalk som följt med luftströmmen. Har ingen egen erfarenhet av karbamidskum men tror att ett av bekymren är att det krymper med tiden och skiktet blir otätt vid kanterna.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 inlägg
Det ä inte förra ägaren som tyckte golvet knarrade och använt knarrkvitt?
https://bilohem.se/sv/hem-och-hus/knarrkvitt-mot-golvknarr/knarrkvitt-i-flaska-180-gram.html
https://bilohem.se/sv/hem-och-hus/knarrkvitt-mot-golvknarr/knarrkvitt-i-flaska-180-gram.html
24 aug 2025. Ett vitt pulver i farfars burkar med etikett: KNOCKER (ev K NOCKER). Vet någon vad det är. Letar efter krita och vitt pigment. - SE
Klicka här för att svara