Renoverade huset 2012. Rev ut några rum med heltäckningsmatta. Blev lite gula rester som jag lätt skrapade bort. Några rum med plastmatta. Såg inget svartlim under (har bilder som jag kan verifiera det via). Mattorna släppte ganska lätt på undervåningen, men på övervåningen satt de hårt (kanske för de var limmade mot spånskiva), fastnade kvar lite ludd.

Senast renoverat kök 2023. Tog bort kakel och plastmattan (inget svartlim, släpte lätt, skar så jag kunde dra bort den i långa bitar.

Men nu 2025 hörde jag att det "kan" finnas asbest i husen jag bor i (det var ett område som byggdes). Hade ingen tanke på det då jag renoverade. Någon sa att de hade haft det i en plastmatta. Husen byggda 1978. Hur orolig ska jag vara? Kan ju vara asbest i golv och kakelfix. Men läste att det förbjöds innan 1978.

Kan man göra ett så kallat tejp test nu efter 13 år. Eller kan man skicka in gamla HEPA13 filtret från min dammsugare för analys om den har plockat upp asbest (den har suttit i dammsugare många år)? Om jag köper ett nytt HEPA13 och dammsuger väggar, innertak m.m. så kan man också se om det finns kvar asbest just nu.

Känns inte bra. Kanske utsatt min familj för detta.

BirgitS
Förhoppningsvis har ni städat och vädrat under tiden som gått och därmed fått bort eventuella asbestfibrer. Till det kommer att det finns asbest i all luft inkl. utomhus så om du mäter vad som finns i dammsugarens filter nu säger det inget om varifrån det kommer.

Man ska inte dammsuga bort asbestfibrer utan våttorka bort dem. Dammsugning sprider runt en stor del av dem pga. luftrörelserna som dammsugning orsakar.

Sen är det då frågan om vad du ska göra om du skulle kunna hitta asbest någonstans?
Låta bli att röka bör du ju göra i vilket fall som helst.

Ingen anledning att oroa sig för saker som man inte kan göra något åt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Den asbest du ev spred i luften för 10+år sen behöver du inte ligga sömnlös över nu....

Förmodligen har du både dammsugit och våttorkat golv och möbler ett flertal gånger under dessa år? Och genom ventilationen bytt ut inomhusluften oräkneligt antal gånger om...

Upplever du (eller är det kanske frun i huset) att det är jobbigt psykiskt att inte veta, så gör som du själv föreslog, skicka in HEPA filtret som suttit i dammsugaren ett flertal år till någon för analys. Möjligen kan de se något där, men med största sannolikhet hittar de inget och det kan fungerar lugnande?

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Sluta oroa dig bara, du behöver inte göra någonting. Har du besökt stockholm och åkt tunnelbana nåt så har du fått i dig mångfalt mycket mer där..........Mäter man med moderna instrument så kan man detektera spår av asbest i all luft vi andas också.............överallt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det har nog kommit in mer asbest genom fönstret när du vädrat än vad som skulle va kvar sen 13 år sen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.