Hej! Jag har fått det klart efter provtagning att det är en asbestmatta som sitter på golvet i källaren, 4kvm toalett. Min fråga är om man kan lägga klinker direkt på den mattan? Allt flyta över den och sedan lägga klinker eller måste man bort med den helt?? Vad är bäst och hur har folk gjort?

• Asbestmatta på golv i källartoalett med grå badrumsmatta, toalettrulle, och växt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bäst är att asbestsanera om du är orolig, rimligast är väl att lägga en golvgips ovanpå mattan och lägga nytt golv på gipset.

• Gilla
prosvetz och 1 till
  • Laddar…
Men asbest är ju farligt när man rör runt i det. Så länge det ligger där det ligger är det ju ofarligt. Så en gipsskiva och klinker ovanpå är en bra lösning.

Jag antar att det inte behöver vara fuktskyddat?

• Gilla
globaljuggler och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men asbest är ju farligt när man rör runt i det. Så länge det ligger där det ligger är det ju ofarligt. Så en gipsskiva och klinker ovanpå är en bra lösning.

Jag antar att det inte behöver vara fuktskyddat?
Ja men precis inget dusch eller bad, så tätskikt behövs inte, skulle det även gå all limma på en ny plastmatta?

P prosvetz skrev:
Ja men precis inget dusch eller bad, så tätskikt behövs inte, skulle det även gå all limma på en ny plastmatta?
Jag hade inte gjort det.

Ser ut som en vanlig plastmatta av PVC, från 70-talet. Undrar var dom har hittat asbest i detta material.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ser ut som en vanlig plastmatta av PVC, från 70-talet. Undrar var dom har hittat asbest i detta material.
Ett vitt tjockt på baksidan av mattan med hög koncentration av asbest

P prosvetz skrev:
Ett vitt tjockt på baksidan av mattan med hög koncentration av asbest
Vem har konstaterat att det är asbest?

Immobil Immobil skrev:
Vem har konstaterat att det är asbest?
Företag man kan skicka in prover till för analys

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.