På något förunderligt sätt har en massa getingar hittat in bakom platonmattan till dräneringen. Inte nog med det, utan de verkar ha byggt bo också! Det är en faslig trafik dagarna i ända... Vårt försäkringsbolag har varit här två gånger och sanerat, men inte bryr sig getingarna om det... Nu ska de komma en tredje gång och försöka igen.
Likt titeln lyder; hur ska vi göra för att få bort dem? Sanering verkar inte vara tillräckligt (än så länge), är det någon som sitter på något tips?
Likt titeln lyder; hur ska vi göra för att få bort dem? Sanering verkar inte vara tillräckligt (än så länge), är det någon som sitter på något tips?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 022 inlägg
Jag brukar rigga upp grovsugen med ett rör där de flyger in och ut. Efter någon dag är det helt lugnt.
Protte
Protte
Myrr! (som man har till myror)
Strö myrr över och runt ingången .... då dör hela getningboet på 1 dygn eller två.
Hur du sen rensar bort boet efter det ...ingen aning, men alla getingar är döda iaf.
Testat själv med ett stort getingbo inne i min isolering på vinden
Strö myrr över och runt ingången .... då dör hela getningboet på 1 dygn eller två.
Hur du sen rensar bort boet efter det ...ingen aning, men alla getingar är döda iaf.
Testat själv med ett stort getingbo inne i min isolering på vinden
Getingarna dör snart ändå, när nattfrosten kommer dör arbetarna, endast drottningen överlever men inte i boet utan på ett frostfritt ställe i marken.
Boet återanvänds inte.
Boet återanvänds inte.
man ska tänka på att inte använda insektsmedel om det inte behövs, då det drabbar även "nyttiga" insekter rätt hårt. så det verkar bättre med dammsugare eller hett vatten än kemikalier.
Med det sagt har jag haft myrdosor när myrorna kommer in i huset...
Med det sagt har jag haft myrdosor när myrorna kommer in i huset...
Också haft riktigt bra resultat med dammsugare, bara rigga upp nära ingången. Så fort de försöker flyga så sugs de in.
Efter ett tag sprutade jag ner insektsgift, då började även andra getingar än arbetare lämna boet.
Till nästa år så är det nog bra att strö lite myrr
Efter ett tag sprutade jag ner insektsgift, då började även andra getingar än arbetare lämna boet.
Till nästa år så är det nog bra att strö lite myrr
Skulle kanske inte rekommendera att hälla ner hett vatten nu. Troligt flera tusen getingar i boet som blir sura om man inte lyckas bränna alla. Då ligger man lite i farozonen.J JohanLun skrev:
Kanske inte lagligt,,,,,men boracol blandat med sylt/saft där dom går ut o in till boet.M MM KK1 skrev:På något förunderligt sätt har en massa getingar hittat in bakom platonmattan till dräneringen. Inte nog med det, utan de verkar ha byggt bo också! Det är en faslig trafik dagarna i ända... Vårt försäkringsbolag har varit här två gånger och sanerat, men inte bryr sig getingarna om det... Nu ska de komma en tredje gång och försöka igen.
Jag hade ett getingbo inne i takkonstruktionen nära min takterrass. Tillverkade en fälla av en petflaska och satte upp den där getingarna brukade flyga in och ut. Efter några veckor var det slut med det.M MM KK1 skrev:På något förunderligt sätt har en massa getingar hittat in bakom platonmattan till dräneringen. Inte nog med det, utan de verkar ha byggt bo också! Det är en faslig trafik dagarna i ända... Vårt försäkringsbolag har varit här två gånger och sanerat, men inte bryr sig getingarna om det... Nu ska de komma en tredje gång och försöka igen.
Vi har en sprejflaska med pepparmyntsolja blandat med vatten som vi sprutar på getingbon i ladan. Tydligen tycker de inte om lukten eller blir förvirrade eller nåt. I vilket fall överger de boet. Enkelt och miljövänligt.
Tack för tips, det lät smidigt så behöver inte "liken" ligga kvar och skräpa i vår dränering... använde du något särskilt i flaskan?C cbrolin skrev:
Tack! Fläckar det trä när man sprayar? Tänker eftersom det är olja iS STB skrev:
Wow, vilken respons! Tack allihopa för alla tips och råd!
En liten följdfråga; Är det någon som har lite tankar om hur det här kan påverka ur fukt- och mögelsynpunkt när boet + en hel del döda getingar ligger kvar där bakom platonmattan?
En liten följdfråga; Är det någon som har lite tankar om hur det här kan påverka ur fukt- och mögelsynpunkt när boet + en hel del döda getingar ligger kvar där bakom platonmattan?
Jag tror inte det eftersom det är låg koncentration. Några droppar i flera deciliter vatten. Jag har bara gjort i ladan och det mesta kommer på getingbona. Träplankorna där är inte av den sorten som man ser missfärgningar på...M MM KK1 skrev:
Klicka här för att svara