Det kan också vara så att ljudet låter helt annorlunda i tex pannrummet än i din lägenhet.
Vår värmepump susar hemtrevligt nere i pannrummet men i vardagsrummet är det ett lågfrekvent brummande för nu har vibrationerna gjort att det är själva rummet som skapar ljudet.

En stor viktig del i att lösa sånt här är att sätta upp en mikrofon och spela in ljudet. När man tittar i sonogrammet ser man snabbt vilken frekvens det är som stör och vilket mönster det kommer och går med.

Är det samma mönster över dygnet? Över veckan? Över året?

Är det aktivt oftare på vintern kan man misstänka värmeanläggningen, är det konstant över dygnet kan man misstänka ett kylskåp, osv

S stugan_i_skogen skrev:
Det kan också vara så att ljudet låter helt annorlunda i tex pannrummet än i din lägenhet.
Vår värmepump susar hemtrevligt nere i pannrummet men i vardagsrummet är det ett lågfrekvent brummande för nu har vibrationerna gjort att det är själva rummet som skapar ljudet.

En stor viktig del i att lösa sånt här är att sätta upp en mikrofon och spela in ljudet. När man tittar i sonogrammet ser man snabbt vilken frekvens det är som stör och vilket mönster det kommer och går med.

Är det samma mönster över dygnet? Över veckan? Över året?

Är det aktivt oftare på vintern kan man misstänka värmeanläggningen, är det konstant över dygnet kan man misstänka ett kylskåp, osv
Vad kan det vara om lågfrekventa ligger på 100hz och hörs endast på sommar med oregelbunden tid ? Den kan vara 1 minuter eller 5 minuter ,om temperatur stiger hörs det hela natten eller dryg runt på helgen . Man kan höra ljudet från knappen ,liksom man starta något apparaten.

Hur funkar ventilationen i huset?

Var sitter fläktarna?
Är det värmeåtervinning som ställs om till typ kyla eller något annat på sommaren?

H Hybro skrev:
Hur funkar ventilationen i huset?

Var sitter fläktarna?
Är det värmeåtervinning som ställs om till typ kyla eller något annat på sommaren?
Förvaltare har kollat ventilationen även stängt av när ljudet låter .Men den hörs ändå ,jag känner ljudet ligger liksom ovanpå mitt huvudet när jag lägger på sängen . Har pratat med alla grannar I samma trappa ,speceiellt övervåningen och nedervåningen.
Ljudet hörs även på deras lägenhet samma vägen som jag hörde ljudet . Men de är inte ljudkänsligt och brukar åka bort på sommar .Även granne bakom den vägen, men hans lägenhet är helt tyst .

Hur är det med ev ljud från vatten och avlopps ledningar?
Lyssna med stetoskop.

Alfredo Alfredo skrev:
Och det uttalandet har du kanske en referens till? Alltså att det skulle vara OK med ett kort avbrott utan information i förväg.
Nej ingen referens, men tror inte det ska vara något större hinder att stänga av strömmen i någon minut bara. I mitt fall var detta mitt på mitt på dagen o ingen var typ hemma. Bor i ett mindre hyreshus.

M Maya333 skrev:
stänga av strömmen i någon minut bara.
Jag har flera datorer som absolut inte mår bra av ett sånt tilltag. Jag anser det självklart att man ska informera om ett planerat strömavbrott i god tid innan det genomförs.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag har flera datorer som absolut inte mår bra av ett sånt tilltag. Jag anser det självklart att man ska informera om ett planerat strömavbrott i god tid innan det genomförs.
Mår datorerna bättre av ett planerat avbrott?

useless useless skrev:
Mår datorerna bättre av ett planerat avbrott?
Absolut. Då stänger man naturligtvis av dem på ett kontrollerat sätt.

• Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
Jinnn Junni Jin skrev:
Vad kan det vara om lågfrekventa ligger på 100hz och hörs endast på sommar med oregelbunden tid ? Den kan vara 1 minuter eller 5 minuter ,om temperatur stiger hörs det hela natten eller dryg runt på helgen . Man kan höra ljudet från knappen ,liksom man starta något apparaten.
"Höra ljudet från knappen" - vad betyder det?

"Endast sommartid" + "ökar när temperaturen stiger" ==> någon slags ventilation eller luftkonditionering?
Hörs det mer på natten, eller upplever du det mer störande på natten bara?

Ljudet när man göra knapptryckning t.ex fläkt
S stugan_i_skogen skrev:
"Höra ljudet från knappen" - vad betyder det?

"Endast sommartid" + "ökar när temperaturen stiger" ==> någon slags ventilation eller luftkonditionering?
Hörs det mer på natten, eller upplever du det mer störande på natten bara?
Ljudet för knapptryckning liksom man starta fläkt eller liknande elektrisk apparaten, upplever varierar ljusstyrka beror på temperatur. Jag misstänker också luftkonditionering men alla grannar säger ljudet är inte från deras lägenhet.

M Maya333 skrev:
Vet inte vad jag ska ta mig till och vill veta om jag inte är helt ensam om störande ljud i bostaden.
Har läst om människor som har haft liknande problem.
M Maya333 skrev:
Jag älskar min lägenhet o vill inte flytta. Det är mitt hem o jag önskar inget högre än att problemet hittas. Jag vet ju att det kan vara helt tyst.

Det låter jättejobbigt.
Om du verkligen inte vill flytta (vilket jag tror är enklast) har jag ett annat svårare alternativ men som faktiskt kan fungera.

Har ni stött i en möbel exakt där mobilen brukar ligga — och upplevt att mobilen vibrerar starkt och tydligt i fickan fast den inte ens är där.
Det går att träna kroppen att uppfatta saker mer eller mindre. Signalen som skickas till hjärnan kan vara feljusterad eller missförstådd av nervsystemet. Effekten är exakt samma i hjärna och för personen - det uppfattade ljudet/känseln är lika hemskt - fast det inte uppfattas av andra eller kan mätas fysiskt utanför.

I mitt liv finns en person som var med om en skada i foten, som under läkning blev två. Sedan tog det över ytterligare ett år innan hen blev smärtfri (totalt 18 mån från skada 1). Detta trots att vården tidigt konstaterade att ”det finns inget längre som borde orsaka smärtan”. Åtskilliga olika former av röntgen, kontroller, övningar och tester. Hen hade så mycket smärta så hen grät sig till sömns 4-5 dagar i veckan, kryckor i skola och överallt. Hen kände sig gaslightad som att man trodde hen överdrev. Men egentligen förstod fysioterapeut snabbt vad det kunde vara.

Personen blev tvungen att lära kroppen att inte ”känna” smärtan som nerverna uppfattade.
Det var jättesvårt. Men när det lossnade gick de på några dagar efter förfärlig(t) lång tid av slit.
När vården lyckades göra det tydligt för nerverna (gipsa) och vi för barnet att rotorsaken till smärtan inte fanns längre då gick det att träna bort. Fort.

Med ett intermittent lågfrekvent buller (som kommer och går) kan det vara ännu svårare att ”lära kroppen att inte höra det”.

Därför tror jag att det kan vara lättare att flytta. Men kanske också träna bort så att din kropp inte uppfattar/förstärker lågfrekvent buller.
Risken är väl att du nu blivit högskänslig för den här typen av buller, som troligen vandrar i många fastigheter.

Lycka till!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.