Det är 20 mm skivor på altanen som jag antar innehåller asbest. Kan jag försegla dem med nån särskild färg eller lacktyp.

• Närbild av två gråa, texturerade plattor på altanen, med en smal spricka emellan som antyder eventuell asbestinnehåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om du menar att det är eternitskivor så är de små asbestfibrerna väl inkapslade i skivan och inget som lossnar av sig själv.

BirgitS BirgitS skrev:
Om du menar att det är eternitskivor så är de små asbestfibrerna väl inkapslade i skivan och inget som lossnar av sig själv.
Jag skulle tro det är eternitskivor, de är nu väldigt flammiga, och vid ytterkant har de tappat sin blanka yta, så det känns som det vore bra att binda/ måla om det finns nåt som lämpar sig för det

S Stansi skrev:
Det är 20 mm skivor på altanen som jag antar innehåller asbest. Kan jag försegla dem med nån särskild färg eller lacktyp.
Har du fler bilder? Ligger de verkligen som golv på altanen?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du fler bilder? Ligger de verkligen som golv på altanen?
Ja de ligger som golv

• Svarta plattor i en golvinstallation, med synliga fogar och skruvar.
    Skapa konto
  • Exteriör bild på en uteplats med grovt, väderbitet trägolv och del av stolsben i metall, träpanel och glasräcke i bakgrunden.
    Skapa konto
BirgitS
S Stansi skrev:
Jag skulle tro det är eternitskivor, de är nu väldigt flammiga, och vid ytterkant har de tappat sin blanka yta, så det känns som det vore bra att binda/ måla om det finns nåt som lämpar sig för det
Det verkar som att du är alldeles för mycket orolig. Det blir inget asbestmoln bara för att ytan har varit utsatt för väder och vind.

Målarfärg brukar bli rätt bortnött av skor och altanmöbler.

Vanligen var eternitplattor tunna (typ 4 mm) och därmed rätt sköra och fungerar inte på en altan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Eternit

S Stansi skrev:
Ja de ligger som golv
Haha ja absolut, men det är inte så snyggt att se på, men jag får väl fortsätta lägga ut bambumatta

S Stansi skrev:
Ja de ligger som golv
Otroligt , aldrig sett den typen av plattor innan. Vad ligger under? Är du säker att det inte är sten?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Otroligt , aldrig sett den typen av plattor innan. Vad ligger under? Är du säker att det inte är sten?
De ligger på träreglar, och de är inte sten

Redigerat:
BirgitS
Och säker på att det inte är betong utan asbest?

BirgitS BirgitS skrev:
Och säker på att det inte är betong utan asbest?
Nej jag vet inte, det var nån som sa det är asbest

Ta bort skiten om det oroar dig

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Ta ett prov och skicka in på analys! Det kostar några hundralappar och då vet du säkert om det är asbest eller inte, och om du behöver oroa dig eller inte.

• Gilla
Stansi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.