Fritidshus
jesse2: Varför inte tömma hela systemet? Man slipper helt elkostnader och inget fryser sönder
eerieva: Hej Jaha, det var så du menade. OK, då är jag med :) Jodå, fick precis en bild från Christer på CA-boden på stugan Björbacka - kanonfin -efter mycket jakt på flera offerter så blir det den. Precis som du säger, slutvelat! Idagsläget är skogen nertagen på tomten, förhandsbesked på bygglovet blev positivt och bollen ligger nu hos Lantmäteriet för avstyckning. Egentligen skulle man
Gardisten: Jag tycker det är konstigt att man ska lägga ångspärr på insidan av väggen, sedan ett lager isolering (45) mm och sen om det är våtrum ska man fuktspärra en gång till på insidan, 45-isoleringen kommer alltså emellan två tätskikt vilket borde stänga in ev. fukt.
pleximaster: Jag personligen skulle inte använda mej av rekommendationerna på tenico´s hemsida. Kulturhistoriskt är det regelvidrigt och man förlorar fördelarna med ett timmerhus om man bygger om delar med regelverksstomme. Byt ut delar av stockarna som är skadade mot nya stockar. ta inte genvägar. Länsmuseumet nära dej kan rekommendera timmermän som kan sin sak. mvh plexi
saturnus: så farligt dyra är inte mineritskivorna http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3912 går kanske att även hitta billigare ställen att handla på
Mikael_L: [citat] Jo det är ju sant. Men vid vilket rH börjar problemet med tryckt virke då? Jag menar att om det problemet uppstår så är det kanske ett val mellan mögligt (och ev ruttnande) vanligt virke och luktande (ev med hälsofarliga ångor) tryckt virke. Egentligen ska det nog vara ganska torrt under huset, när allt står rätt till.
Nina101: Hej, Tack för bra synpunkter! Eftersom bytet inte hunnits med av varierande orsaker så tror jag att Camelots lösning kommer att fungerar till nästa sommar. Sedan löser jag problemet enl ClasseClas förslag. Nina101
klaskarlsson: [citat] Tack! Där fick jag ett braargument FÖR våtrumsgips då. Annars ser jag som sagt inte någon större fördel jämfört med vanligt gips som verkar funka finfint... /K
saturnus: Man kan undra, vem duschar kallt, när det fryser i duschen :-? Jag delar ktm250 uppfattning ;)
Patrik71: Har du specialbeställt så kolla upp med beställaren, jag satt in fönster 11*10 å dom var specialbeställda å dom var 11*10, men i vanliga fall är dom ca 15 mm mindre än bestälda mått. men detta gäller inte dörrar men en bra drevmån som någon skrev är ca 1-1,5 cm
camelot: På ritningen ska man göra kortlingar och sedan urtag i dem för rör och en undre syll. Varför gör man inte urtag bara för röret? Behövs det en undre syll av något annat skäl? Jag tänkte inte lägga rör i golvet utan längs med vägg i stället. Kan man då skippa urtag helt och hållet eller tror ni man måste ha den där undre syllen av nåt annat skäl?
Halmstad_hus: Ett tips är att kolla in Värsåsvillans fritidshus. De har ett flertal fritidshus med tvättstuga motsv. De har även en standard som motsvarar permanentboende. Dock blir väl prislappen därefter... Exempel: http://www.varsasvillan.se/pdf/fritidshus_loft88.pdf 1350000:- http://www.varsasvillan.se/pdf/fritidshus_funkis117.pdf 1450000:-
borge: Jag har i olika hus genom åren haft olika lösningar och problem som alla andra. Om jag var tvingad att ha tank så skulle jag haft en urinseparerande lösning. Då kanske det räcker med en tömmning för det stora per år och urinen får man själv späda och använda som gödning i trädgården.
MMR: Bra fråga, har samma fundering som du, vet inte hur gammalt ditt hus är, men vårt är från -70, så vi har inga krav på att få något "tidstypiskt" golv som man kanske vill ha i ett 1800-tals hus t.ex. Priset är ju också en faktor då vi inte vill lägga ner alldeles för mycket pengar på ett hus man inte tillbringar så värst mycket tid i. Vi har idag plastmatta i allrum och sovrum och
klaskarlsson: Jo, men tak och golv bör väl följdaktligen inte helelr isoleras med diffusionsspärr och minerallull då ? Iof kan jag tänka mig att om väggarna släpper igenom fukten så kan det funka ändå. Diffusionsspärren sitter ju på insidan i taket och hindrar all den uppvärmda, och då fuktiga luften från att träffa mineralullen, medans väggarna får låta den vandra ut. Ev måste man
flowerman: [citat] Kanon bra svar! Så då behöver jag inte känna mig stressad att jag måste tvätta bort det. Har tillräckligt med pyssel på stugan ändå! :o /Micke
billy_baver: Modig har alldeles rätt. Kommuner kan vara olika hårda, men det är inte (åtminstone inte bara) kungligt godtycke som avgör. I grund och botten handlar det om att se till så utsläppen inte skadar omgivningen. Och oddsen kan man själv räkna ut på ett ungefär. Har du långt till ytvatten, och jordmånen är genomsläpplig, sandig och lätt är det ganska enkelt att ordna billigt
billy_baver: Men HOPPSAN! Först nu läser jag innantill att Fredrik.an skulle ut och titta på kåken för snart två månader sedan! Hur gick det?
Leffe2: Jag kan bara säga att jag inte vet något om några byggnormer och inte har följt några heller. Jag har gjort en ritning enligt byggnadsnämndens krav(Norrtälje). Man ritar planlösningen i skala 1:100 och husets fasad sett från de olika vädersträcken. Dessutom måste man beställa en tomtkarta från Lantmäteriet och där rita in stugans placering på tomten. Nu är det visseerligen
Hans_Nordstrand: Ja, genomsnittliga luftfuktigheten brukar sjunka ungefär från januari och brukar var lägst i april-maj framåt juni, sedan stiger den normalt. Tillväxten av mögel går långsamt under ca 5 C. Vid minusgrader möglar det nästan inte alls. Hans
Patrik71: Hej! Låter som bra ideer. Tar gärna emot fler :), är det ingen som gjort typ samma sak? som kan dela med sig?
wetterlov: Vi är visst många "gröngölingar" som vill ha tips och råd. Har försökt orientera mig i prisuppgiftsdjungeln på denna sida - men har svårt att utläsa något som passar mina "behov". :-? Vi ska bygga vinterbonad stuga i Västerbottensfjällen. Ett enda rum med murstock i mitten. Inget VA - endast el. Mycket enkelt kök och väggfasta tarrsängar. Kanske 60 kvadrat. Vi tänker göra en
kurt: Om det var i Dagens Industri så är vackert=dyrt, så det måste ha varit Sveriges dyraste fritidshus som avsågs.
tussee: Ta två 95*45 och lägg ihop dom med kärnvirkert mot varandra, limma och spika så är det mindre risk för skevhet.