Fritidshus
Patrik71: jag funderar på om du grävde ut när du tog bort golvet, själv har jag bara en luftning på ca 10cm men på vissa ställen är det mot trossbotten. Ska gräva så jag har minst 70cm kryp. Gjorde du det?
Nikelas: Hej! Har fått en oofert på ett 50 kvm fritidshus i furutimmer med loft. Det ska gå loss på 446054 kr inklusive tak, montering, dörrar och fönster. Vad tycker ni om priset? I vilket fall, jag vill ha mer än 50 kvm och funderar på att sätta huset på antingen en vanlig grund och vara snål (dumsnål?) eller så bygger jag en källare. Hur mycket till måste jag lägga till för att få en
Ingemar68: Hjälp mig med bra ideer. Jag har en sommarstuga med ett lillhus där jag har en vanlig spoltoalett ansluten till en Aquatron. Av kommunen har jag fått godkännande att använda anläggningen under förutsättning att jag samlar den UV-bestrålade och därmed bakteriefria vätskan i en tank och använder detta till att vattna med. Hela anläggningen utom tanken står i ett frigolitfodrat trähus
Ms_IT-Nisse: Det beror på vad kommunen säger.. De har oftast regler för hur enskilda avlopp skall lösas. Det kan vara allt från trekammarbrunn med infiltration, till utedass. Om en trekammarbrunn skall installeras så behövs vatten, finns det någon brunn?
wickmarck: Hej Tack för ditt svar, ja jag tror också på sula men man är ju nybörjare och osäker. Korsvirke i väggarna har jag, vissa delar av väggarna. Jag tror man har byggt till huset,därför detta oförklarliga med delvis korsvirke. Riva ut golvet var roligt, fantastiska saker hittade man i golvet, blandannat glas, hö, rotta, papper, lera, ja alltmöjligt förrutom pengar :) Erik
Anders_Nilsson: [citat] Är det inte diffusionsspärren som skall sitta på inomhussidan av reglarna? :-? Vindtäthetsskitet är väl just asfaboarden? Eller hur är det?
Fritidshuset: Är det någon som har någon erfarenhet av Polarhus? Hur är dom? Sitter och kikar på deras modell "Lofthuset Anders PW5885" (se http://www.polarhus.se) Någon som har byggt det? Hur är kvaliteten? Vad kostade det? Kan man få hjälp att bygga det? Kan inte så mycket så all hjälp är till nytta :D
jonas_n: Lantmäteriet som sköter avstyckningen vill ha ett possitivt förhandsbesked på bygglov för att genomföra avstyckningen. Med detta innebär det (i alla fall i vår kommun) att du kommer att få bygga på din tomt samt att vatten och avlopp går att lösa. Slutgiltliga bygglovet varierar kraftig i pris beroende på om det finns detaljplan osv. Men räkna med 4-5000. Sen vill säkert kommunen
Patrik71: Vad har det för betydelse om vattnet ligger på plasten eller berggrunden lika samma, fördelen är att man slipper fukten från berget med plast
Patrik71: Hej! Om jag var du skulle jag bygga ett timmerhus, sök på goggel.se bra och billiga timmerhushus kommer från Finland/ryssland. Men bäst e ju att prata med någon som bor eller har stuga på en Ö dom har ju kunskapen.
Robban-R: Jag och tjen ska bygga ett fridtids hus, där jag kommer att lägga in vatten buren golvvärme som solfångare kommer att driva uppvärmningen under hela året 'ok inte när det är natt men jag kommer att isolera det ganska väl för att minska värmeförlusten' det kommer att kosta ett par tusen till för fångarna och golvvärmen men det är det värt på en långsiktig planering!
andersmc: En plintgrund är väl ett typiskt "gör-det-själv-projekt". Det finns en del skapliga beskrivningar hur man går till väga. Företag som säljer gjutrör har säkert någonting. Tänker du bygga resten av huset själv? I så fall bör du fixa plintgrunden själv utan problem.
dejmon: [citat] En siffra som dyker upp ca 100000:- för eget avlopp och dusch. Det måste ju handla om en markinfiltration ! ..//N
stenen: [citat] Har installerat en anläggning i stugan. Köpt en 175 Watt panel från Yngman, 5st fritidsbatterier samt en 230 volt omvandlare med äkta sinuskurva på 350 Watt. Panelen har jag lagt direkt på taket i ett uthus, ca 25 meter från huset. 230 volt jordkabel till huset. Huset har jag utrustat med 230 Volt lågenergilampor. kör även en TV på 140 watt. Strömmen räcker bra till nu på
eerieva: Hejsan Nu har jag tyvärr offerten hemma men om jag inte misstar mej så kostade deras stuga "EKÖ 25 kvm" 80 000:- de tog 20 000:- för montering och frakten (till Hudiksvall)skulle kosta ca 4000:- Man kan ju ändra lite som man själv med att höja takhöjden tex och bygga till ett loft, det var absolut inget problem. Deras "SJÖLYCKAN" är lite större och kostar 149 000, där blev transporten
Ms_IT-Nisse: Egentligen behöver du inte isolering om det endast skall användas för sommarboende, men en fördel med isoleringen sommartid är ju att det inte blir som en bastu inne i boden. (isoleringen stänger ju ute värmen oxå ;)) Men luftspalt behövs bakom panelen för att den skall må bra. Enligt byggnormer så bör den vara minst 34 mm. Jag skulle göra såhär: (inifrån fäboden) - regla upp
timujin: [citat] byta ut spånet måste du göra även om du avfuktar Mvh Erik
AndersS: Du har ett fritidshus på plint och 50m2, då börjar vi med en grundläggande fråga: Är det uppvärmt om vintern? Som exempel: Jag har nyss byggt ett gästhus på knappt 20m2 med gjuten platta och med L-elemet samt isolering i plattan, 95mm isolering i väggar, 120mm i tak, shingel på taket och vanligt 22mm spont under, pardörrar som är 80% glasade, tre beställda isolerglas för ej
lakritstrollet: Hej. Vi funderar på att göra oss av med vår nuvarande sommarstuga och ersätta den med en ny, på samma tomt. Den nuvarande stugan är inte så stor, knappa 50 kvm, står på torpargrund och är byggd 1979. I hyggligt skick och det känns egentligen som en ur-dum idé att bara riva det, varför man funderar på det finns något hopp om att kunna sälja en stuga på "rot". Är det någon som
Myckling: Har en arbetskompis som anlitade brandkåren som brände ner deras gamla fritidshus. Samtidigt passade de på att utföra en del övningar. Jag tror att kostnaden uppgick till ca 6 000 kr.
Chrihanna: Har ni några tips på fritidshusleverantörer som även fixar stenhus?
Staffan_V: Ok, all informations finns med men det kanske blev lite rörigt. Grunden ser bra ut men resten av uthuset är det inte mycket med. Önskemålen är: Nya väggar (med isolering) och nytt tak. Golvet bör i garage/verkstadsdelen vara av lämplig sort (betong, asfalt, betongplattor?) och i gästrumsdelen (och utedasset) bör det ochså vara lämpligt golv (isolerat).
Kurtivan: Murbruk B? Nu har jag läst någonstans att det skulle vara murbruk C. Vad är rätt/fel? Å sedan, en annan sak. För att få tätt runt skorstenen, ett plåtbeslag på utsidan över takbeläggningen som är tegel, men hur gör man under takbeläggningen? I det här fallet bestående av ett spåntak?
jakim: För att försöka fixa till brunnen så kan man tömma den och göra rent och så vänta på nytt vatten. Fast jag är inte nån expert men detta har gjorts med en brunn vid mitt förra hus.
billy_baver: Hur ska kommunens gubbar kunna veta att det är just din brygga? Blåneka! 8-)
evakat: Hej Hittade detta om ättika kanske värt att prova [smiley=happy.gif] Vad som är viktigt att veta är att djur inte gillar lukten ättikan används för att t.ex. hindra katter från att vistas på vissa ställen (verandor t.ex.) och för att hindra hundar från att kissa på icke önskvärda ställen. Det har även använts för att hindra hästar från att gnaga på
peter_126: Jag har torpargrund i sommarstugan med klassiskt fukt- och luktproblem. Min fråga är (efter att ha studerat de vanligaste lösningarna med plastfolie, isolering, undertryck, avfuktare, värme etc ) : varför gör man inte helt enkelt väldigt många och stora ventilationshål i krypgrunden? På så sätt kommer ju krypgrunden att likna en plintgrund som inte har fuktproblem vad jag förstått?
husmyran: Enligt vår kommun är det enklare att bygga fritidshus då det inte ställs lika höga krav på dem när det gäller energihushållning, handikappanpassning osv. Vår bygglovshandläggare föreslog att vi skulle skriva fritidshus istället för permanentbostad då det skulle bli enklare (och billigare) för oss. Å andra sidan hade nog banken haft invändingar, då en villa ger högre