G
greenbay: Leta efter 12 v kompressordrivet kylskåp via båttillbehörsbutik. Bygg sedan en välisolerad box, leta efter info om detta på olika båtforum. Båtåkare har idag solceller till att driva kylskåp i båtar, om bara värmeisoleringen är bra så funkar det. mvh Peter
5 svar · 20,5k läst
J
jakim: ska stugan vara oupvärmd på vintern så ska du undvika plast i väggarna. Du kan då välja 45x95 eller 50x100 reglar i väggarna med cc60cm. Golv reglarna beror på hur tätt plintarna blir... Ska du göra en upphöjning så kan du lägga ut golvreglar på 2/3 av ytan och så gjuter du plintarna under 1/3 högre. Fast det är nog att krångla till det i onödan tycker jag. Ska stugan vara varm
2 svar · 4,9k läst
H
Hallatorpet: Hur ska vi göra för att göra vinden bebolig? Vi vill göra ett stort tv/sällskapsrum där uppe, men hur ska vi göra??!! Vi fick igår gräva ut en mink/vessla/iller/mård eller nåt från väggn, och vi vill ju inte uppleva det igen!! :-[ Så vi kan ju inte täta så mkt som vi hade önskat heller, så hur göra??
0 svar · 2,2k läst
·
K
Kurtivan: Vårt torp hade en tillbyggnad med bl a vattentoa, men utbyggnaden var dels i dåligt skick, dels var avloppsbrunnen dålig för att inte säga av provisorisk karaktär. Alltså revs tillbyggnaden och en ny toa ska installeras. Brunnen kanske duger till avlopp från kök och dusch så att en installation av mulltoa vore kanske ett alternativ. Nu har jag hittat en variant som heter Torp-Isak, är
0 svar · 2,8k läst
M
Myckling: Hittade också till deras hemsida för några månder sedan. Då det saknades bilder på hur husen ser ut på insidan mailade jag och frågade om det fanns interiöbilder. Efter några veckor kom ett svar att: "Visst, om du ger oss din adress skickar vi bilder med posten". Det har fortfarande inte kommit något.... ::) Såg förresten en helsidesannons i någon tidning, tror det var "Allt om
9 svar · 18,6k läst
T
Tessan_4mom: Jag har nu efter moget övervägande (tror jag), bestämmt mig för att bygga med Skidstahus, det kommer att bli 70kvm boyta enplan. Få innerväggar (kontor + lager, toa) eftersom att jag ska ha huset till min versamhet. Nu är jag lite nyfiken på hur lång tid allt kommer att ta... Leveranstiden har jag fått svar på..men själva monteringen. Jag valde levtyp 2, + farstukvist och stor altan.
0 svar · 3,9k läst
K
KMH: Varför måste dushen vara mobil? Enklare förråd går ju att köpa för en inte allför hög slant på de flesta byggmarknader (om man inte gör som Hemmakatten föreslår) och en begagnad duschhörna är inte heller dyr, då finns det golvyta kvar för annat. "Det finns inte rinnande vatten" och "jag måste tappa vattnet etc när vintern kommer" förstår jag inte. Antingen finns det vatten i
6 svar · 8,4k läst
M
Mr_eko: Är det någon som har materialspec till FH spoven? Tänkte gemföra om det är billigare att handla direkt från brädgår´n. Tacksam för svar!
0 svar · 3,6k läst
saturnus
saturnus: Jag håller nog med Din snickare, att det kan va hugget som stucket, med priset. Ett golvbjälklag är inte precis gratis. Men när det gäller en stuga på skogstomt, tycker jag att man skall sträva efter att få upp byggnaden lite i höjd, för att undvika fuktskador från den fuktiga omgivningen, och det blir svårt med en platta på mark. Men kryp- grunder har visat sig vara till problem
5 svar · 12,5k läst
S
star_daddy: Dett har jag skrivit förut i Forumet, men kan inte hitta det för att göra en länk. Därför kommer det igen (kanske bör priserna justeras upp något): Jag byggde ett fritidhus 1998 boyta 76 m2. Fabrikat Värsåsstugan (Värsåsvillan). Jag valde dem då av två skäl: bäst planlösningar och snabbaste stommontaget. Senare fann jag ett skäl till: överraskande bra kvalitet och genomtänkt
6 svar · 29,2k läst
I
irenebyggare: Definitivt enklast är att bygga uppåt, det blir även mycket billigare, kanske bara halva priset. Lyfta tak är kanske inte det rätta sättet utan man kan bygga nya takstolar vinkelrätt mot befintligt tak, huset får då utseende av en vinkelvilla trots att det är rektangulärt. Takhöjden bör vara åtminstone 2,10 men något lägre kan var OK om det är utrymme som barnrum eller sovrum.
6 svar · 2,5k läst
S
sveaf: Hej! Funderar på att köpa en Lillevilla 100 på Bauhaus. Planerar att isolera, dra in vatten/avlopp och el mm. Osäker på om konstruktionen är tillräckligt bra för åretrunt-fritidshus. Hör gärna av Dig om du har positiva eller negativa erfarenheter av Lillevilla 100. Tips på vettiga alternativ mottages också tacksamt. Tack på förhand!
0 svar · 4,9k läst
M
MickeG: Bra tips Rolsie. Ska tänka på det. Har fått ett par tips på lämpliga pumpar på värmepumpsforum-sidan. För en händig el-kille kanske det inte är så mycket jobb (?) att löda ihop något "vid sidan av" som löser problemet med att den inte startar efter strömbortfall. Är själv inte hemma på el så det kanske inte är möjligt överhuvudtaget.... /Micke
9 svar · 9,4k läst
snickarboden
snickarboden: Ledsen för sent svar, läste inte denna tråden förrän nu... Huset som ni ser är på ca 12 kvm och takbeläggning är betongpannor, ca 30 kr /kvm. Om jag inte minns fel så blev det 145+45 i vägg och 195 i tak, detta eftersom det är en gästtuga, dvs uppvärms inte året om, därför lade vi även bara 100mm i plattan och sen 95 mm över det. Vi räknande rätt så rätt med 6500:- eftersom
14 svar · 42,3k läst
·
Ranchn
Ranchn: Vi valde leveransnivå 2, samt att vi valde plussisolering, farstu, samt en fet altan på 12,6 meter. [citat] Undrar vilken levernas ni tog 1.2 eller 3? /Steelis[/quote]
7 svar · 9,2k läst
M
MiaC: Hej, Jag undrar bara ifall det är någon här som har erfarenhet av Polar Tradings timmerhus? (Länk till hemsidan http://www.polartrading.se/) Vi är lite sugna på Fritidshuset PW5885/92 Anders, på 61,2 m2. Verkar ju vara bra pris från början och med totalentr. så skulle vi hamna under 400.000 enligt säljaren. Vad tror Ni som är mer byggnadskunniga om oss kring detta? Vet Du något annat
0 svar · 2,1k läst
DragonLady
DragonLady: Tack så mycket :D Ja som du såg har vi ett jättesovrum, ett litet gästrum och ett där nere till vår lilla dam :)
4 svar · 1,4k läst
T
Tessan_4mom: kolla även på skidstahus, de verkar rätt bra
2 svar · 6,5k läst
volvo
volvo: [citat] Snickarfärdigt är inget vedertaget begrepp i byggsvängen. Det kan betyda allt från montagefärdig materialleverans till stomrest, tätt hus. Det måste den som gett priset specificera. Ni måste ju få veta EXAKT avd ni fått pris på. Nyckelfärdigt är ett komplett, färdigt hus som du bara behöver en nyckel till för att öppna. I det priset skall allt inklusive målning,
2 svar · 4,7k läst
B
billy_baver: Det är ingen glädjekalkyl jag gett dig. Jag har räknat på normal standard för ett hus som tål att bo i året runt. Det är en yttre ram som håller, utan att du behöver tumma på kvaliteten om du inte begår alltför vansinniga misstag. Ju mer noga du planerar, och funderar igenom byggets konstruktion och arbetets gång, dess billigare blir det. När du kommit så långt som till färdig
5 svar · 2,1k läst
P
Pasta: Ozonbehandling kan fungera. Kolla med någon saneringsfirma om det går att hyra en ozongenerator. /Patrik
3 svar · 3,5k läst
L
Leffe: Omöjligt att säga vad det kostar. Det är helt beroende av hur tjock isoleringen ska vara, vilken kvalitet, typ av vägg och takbeklädnad etc. Ska väggarna vara isolerade? Avlopp kan göras som ett rör ut i backen om du inte har grannar så tätt inpå. Men ska det göra enligt myndigheternas krav är det betdligt mer komplicerat (och dyrt...). Har du el till tomtgräns, eller måste den
1 svar · 8,8k läst
E
Ellax: Om man utgår från att du vill ha en schaktfri skorsten så kan man använda färdiga sektionsskorstenar. Om du bara skall använda pellets räcker en halvisolerad, skall du elda ved så blir det varmare och då måste du ha en helisolerad. Vår skorsten som är helisolerad för vedeldning är godkänd att skjuta rätt in i ett hål i innertaket, rakt genom isoleringen och ut genom ett hål i
4 svar · 2,2k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Kommunalt V/A framdraget till tomtgräns i tomtköpet.. Inkoppling till huset 15'
10 svar · 2,9k läst
B
billy_baver: Jag kanske missar det när jag skummar igenom texten. Men har ni verkligen inte funderat på att hyra tegeltransportör till takpannorna? Det kostar visserligen en slant, men det blir annars ett ohyggligt hästjobb med stor olycksrisk att baxa teglet upp till taket.
13 svar · 6,2k läst
Aero
Aero: En bekant stängde av sin för att spara ström men åkte på att byta pumpen när det var dax att snvända den igen. Detta pga att det "beckar ihop" när vattnet står stilla. Bättre då att vrida över till lägsta farten och låta den gå. /H
2 svar · 1,0k läst
B
billy_baver: Första frågan är vad du menar med "konvertering".  Det finns egentligen inget alls som hindrar er från att flytta ut och bo i stugan året runt.  Bara ni står ut med den standard som finns.  Abonnera på en extra telefon inne i stan, så kostar den inte mer än 500 Skr att flytta. Problemen infinner sig när ni vill göra något som kräver bygglov. Det är nämligen då man väcker liv i
1 svar · 2,8k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: [citat] Vart växer dom?? ;) [/quote] Faktiskt rätt uteslutande vid vägkanter :) Dock tilölhör de en utrotningshotad art då de i framtiden kommer vara utan reflexer.[/quote] ;D ;D Ni e ju goa... ;)
7 svar · 1,9k läst
T
ThNil: Hej Har haft drygt 12 % glykolinblandning i över en månad nu utan problem. Läckagerisken beror kanske delvis på hur högt tryck man har i systemet också. Trycket hamnade på 0,5 bar efter inblandningen och är väl rimligt (0,1x5meter mellan tryckmätare och högsta radiator) Man fick ju ta bort en del av det ursprungliga vattnet för att få plats med glykolen. ( Ca: 27 liter + 220 liter
4 svar · 13,0k läst
S
sjotomt: Är det nybyggnation eller finns befintlig stuga ? ska du bygga helt nytt och ska söka bygglov så måste du ha tillstånd från miljökontoret i din kommun på en avloppsanläggning
2 svar · 8,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.