Byggahus.se

tryckimpregnerat regelvirke

1. K
    Medlem · 15 inlägg

KTEA

Medlem
    Jag ska bygga ut stugan 15kvm till våren och har nu börjat att spana efter virke. Jag har kommit över ett parti med tryckimpregnerat regelvirke 195*45. Kan man använada det till bjälklagen eller är det förenat med någon fara. Jag tänker på om det kan bli några giftiga eller illaluktande gaser. Jag tror det är impregnerat trä av denna typ med tanke på den gröna färgen:

(Skogsindustrierna)
    Träskyddsmedel
    Vattenlösliga medel (saltimpregneringsmedel) består av kopparföreningar, ofta i kombination med amin och organisk fungicid, alternativt krom och eventuellt arsenik. De vattenlösliga medlen, som används till huvuddelen av allt impregnerat trä, fixeras starkt till träet. Det ger träet den karakteristiska gröna färgen.

Tacksam för svar

2. A
    Medlem · Blekinge · 8 916 inlägg

andersmc

Medlem

Re: tryckimpregnerat regelvirke

Enligt det senaste jag hört (från en byggkonsult/byggnadsinspektör) får man absolut inte använda tryckträ till bjälklaget. Tråkigt. Du kan väl använda ditt trä till en maffig uteplats eller nåt. Där är det helt OK.

3. K
    Medlem · 15 inlägg

KTEA

Medlem

Jag har tänkt bygga mig en altan så virket är inte köpt i onödan iaf...  :) Men vad är anledningen till att man inte ska använda tryckimpregnerat vike till bjälklagen?

4. A

andersmc

Medlem

Om det blir fuktigt avger det tydligen en väldigt genomträngande lukt, som inte bara är obehaglig utan rent av skadlig.

5. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Vi har problem med lukt från tryckimpregnerat virke och jag blir givetvis orolig när jag läser att det kan vara farligt.

Andersmc, kan du ge mer info?

6. A

andersmc

Medlem

Tyvär har jag inte mycket mer att komma med. Jag lyssnade på ett föredrag av en man som jobbade som byggnadsinspektör, och då särskilt överlåtelsebesiktningar av villor. Han poängterade särskilt detta med faran med tryckimpregnerat trä i syll och bjäklag. De här konsulterna besiktigar naturligtvis hus utan att man för den skull ska sälja dem. Så det vore kanske en början, att ni kontaktade något besiktningsföretag.

7. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 330 inlägg

klaskarlsson

Medlem

På träguiden (skogsindustrierna som ligger bakom) så rekommenderar dom impregnerat virke för regelverket i grunden !

Plintgrund:"Bärlina: konstruktionsvirke, impregnerat klass NTR/A eller NTR/AB"
    Krypgrund:"Konstruktionsvirke som vetter mot kryputrymmet bör vara impregnerat klass NTR/A eller NTR/AB. Övrigt trämaterial, t.ex. träbaserade skivor, bör vara fungicidbehandlat. "
    http://www.traguiden.se/templates/Toolbox.asp?id=1943

Hmm, vad gäller egentligen.
    Att impregnering skulle kunna ge utfällning med lukt etc låter logiskt, men att regelverk bör vara behandlat låter också logiskt. Dessutom är impregnering en bra bot mot tex skadedjur...

Hmm förvirrande...

/K

8. T
    Medlem · 9 inlägg

torparn

Medlem

En till som undrar om tryckimpregnerat virke är farligt . Har idag ett hus med krypgrund och har tryckimpregnerade brädor under syllarna för att hålla kvar asfaborden i bjälklaget. Bör man ta bort dem och byta dem mot vad?

9. ByggPutte
    Medlem · 1 348 inlägg

Jag skulle inte välja tryckat virke till
    bjälklag däremot under syllen.
    Och om Du ska bygga bjälklag är virket
    hållfasthets klassat till det?.
    Jag har hört att om man sågar tryckat virke
    ska man inte göra det inomhus för
    dammet är inte nyttigt.
    Samma med cederträ tydligen ännu farligare.

Mvh Putte

10. B
    Medlem · 58 inlägg

byggnissa

Medlem

Under syllen? Varför virke under syllen? Syllen är ju det virket som läggs underst.....

11. ByggPutte
    Medlem · 1 348 inlägg

Blev ett litet skriv fel där
    du har rätt.
    Syllen av tryckt virke. :-?

Mvh Putte

12. Mikael_L
    Medlem · 40 071 inlägg

Som bärlinor och under isoleringen i plntgrund och krypgrund måste det väl närmast anses ligga utumhus... (ungefär som med altanen)

JAG skulle inte vara orolig om det var där, under själva huset, som det var använt tryckt virke.
    (Kanske skulle jag fundera lite extra innan jag gjorde om krypgrunden till varmgrund)
    Jag vet dock inte vad som egentligen "gäller".

13. B
    Medlem · 58 inlägg

byggnissa

Medlem

Men det är just under huset som det är fuktigt och då kan ju det tryckimpregnerade virket börja lukta.....(och lukten går igenom golvbjälklaget om jag har förstått saken rätt)

14. Mikael_L
    Medlem · 40 071 inlägg

Jo det är ju sant.

Men vid vilket rH börjar problemet med tryckt virke då?
    Jag menar att om det problemet uppstår så är det kanske ett val mellan mögligt (och ev ruttnande) vanligt virke och luktande (ev med hälsofarliga ångor) tryckt virke.

Egentligen ska det nog vara ganska torrt under huset, när allt står rätt till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.