2 346 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Isolering
Som säkert många redan läst i trådar jag tidigare startat så håller jag på att planera en utbyggnad av min sommarstuga för att få en toa och ett större kök.
Jag har lite funderingar på isoleringen. Någon som har rekomendationer av tjocklek på isolering i golv, väggar och tak? Huset står på sten / plintgrund, oisolerad vind och med utbyggnaden blir stugan ca 70kvm. Idag är det 120 mm i golv och tak, i väggarna är det 70mm isolering med glasull. Stugan är i första hand tänkt att användas på sommaren men jag vill gärna ha möjlighet att värma upp den på vintern. Har tänkt mig att bygga den nya delen med rekomenderad isolering och sedan i framtiden tillägsisolera den gamla delen av stugan. Bör man lägga isolering i två skikt och lägga den korsvis? ex 120mm stående och och 45 mm liggande i väggen.
Stugan ligger i Jönköpingstrakten.
MVH
KTEA
Jag har lite funderingar på isoleringen. Någon som har rekomendationer av tjocklek på isolering i golv, väggar och tak? Huset står på sten / plintgrund, oisolerad vind och med utbyggnaden blir stugan ca 70kvm. Idag är det 120 mm i golv och tak, i väggarna är det 70mm isolering med glasull. Stugan är i första hand tänkt att användas på sommaren men jag vill gärna ha möjlighet att värma upp den på vintern. Har tänkt mig att bygga den nya delen med rekomenderad isolering och sedan i framtiden tillägsisolera den gamla delen av stugan. Bör man lägga isolering i två skikt och lägga den korsvis? ex 120mm stående och och 45 mm liggande i väggen.
Stugan ligger i Jönköpingstrakten.
MVH
KTEA
Golv och tak är viktigast, jag har 220mm i golv och 120+145 (korslagt) i tak.
Att köra korslagt i väggar är väl mer eller mindre standard.. 95+45 kör jag med
Inge plast i väggarna om man inte ska värma huset till 18 grader året om..
/Johan
http://byggetneiden.blogspot.com/
Att köra korslagt i väggar är väl mer eller mindre standard.. 95+45 kör jag med
Inge plast i väggarna om man inte ska värma huset till 18 grader året om..
/Johan
http://byggetneiden.blogspot.com/
Bra bilder på ditt bygge. Alltid kul att titta på andras ider och lösningar. Hur kommer det sig att du har de liggandes 45*45 reglarna på utsidan? Som jag förstått det är det vanligast att man lägger dem på insidan. Är det någon fördel eller nackdel?
Mvh
KTEA
Mvh
KTEA
Klicka här för att svara