6 066 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Små svarta fläckar husfasad.
Hej!
Tänkte måla om gäststugan och kollade lite nogrannare på virket och såg att den är små svarta fläckar överallt på träet.
Dom försvinner när man rispar lite med nageln så det verkar "växa" utanpå färgen.
Någon som vet vad detta är? Någon slags mögel??
Vad gör man innan man målar isåna fall? Gästugan är byggd och målad 2001 så det är relativt nytt.
Tacksam för svar!
/Micke
Tänkte måla om gäststugan och kollade lite nogrannare på virket och såg att den är små svarta fläckar överallt på träet.
Dom försvinner när man rispar lite med nageln så det verkar "växa" utanpå färgen.
Någon som vet vad detta är? Någon slags mögel??
Vad gör man innan man målar isåna fall? Gästugan är byggd och målad 2001 så det är relativt nytt.
Tacksam för svar!
/Micke
Svartmögel som det kallas är inget som är farligt, det kommer och går beroende på milda eller stränga vintrar (alltså hur fuktig omgivningen är). Den går att tvätta bort annars kan man helt enkelt bara vänta så försvinner den av sig självt. Så har iallafall jag lärt mig att det fungerar........ :-?
Peetz skrev:
Kanon bra svar!
Så då behöver jag inte känna mig stressad att jag måste tvätta bort det.
Har tillräckligt med pyssel på stugan ändå!
/Micke
Klicka här för att svara