Fritidshus
klaskarlsson: [citat] Med lite information blir det grova gissningar :) Jag håller som sagt på att bygga fritidshus själv. Jag sökte dispens från byggfelsförsäkringen genom att skriva en enkel sida om att jag ville ha dispens (känns otroligt riskfritt med tanke på att den ändå aldrig betalas ut - se massa andra trådar om detta), och blev själv KA. Om du känner att du har tummen mitt i handen så
dexter: [citat] Ja våran stuga har ståt kall i alla år...utan några bekymmer:cool:
saturnus: ha ha...återkom gärna med det där om brandkåren, så vi får reda på hur det gick. För en del år sedan använde kommunens brandkår ett sådant objekt till övning, men det var när att hela kommunen gått upp i rök! När jag något år senare, undrade om brandkåren inte var intresserade av att elda upp mitt hus (rivningshus) höll jag få på truten av branchefen........ Tror inte
Jorg: Inkopplingsavgiften är olika för olika kommuner. För oss är avgiften 90.000:-
Puff: [citat] Det är lungt, råden är gratis! Vi har plusisolering men då vi med det brutna taket inte kommer åt i efterhand att isolera efter att takpanalen är på plats så passade vi på att få ca 440 mm i taket innan vi plastade och spikade igen. Man vet ju inte var elpriserna tar vägen framöver så det var för att vara på den säkra sidan. Rekomendationer på isolerings tjocklek verkar
Marypytting: Hej K! Tack för svar! Ja, nu när du säger det så känns det ju självklart... /Mary
Budgethus: Tack för era förslag - de verkar ha fina hus allihopa! Är det någon som har erfarenhet av de föreslagna husföretagen? Kanske någon som har byggt med dem? Tack också för länklistorna! Skall börja gå igenom dem nu. Snurre
saturnus: som jon_h säger, eller varför inte göra en riktig uppfart, finns inget retfullare än att ha problem med att ta sig fram på tomten. be någon med maskin att schakta undan en del av uppfarten, bottna med skärv/grus och lägg byasten eller något annat i betong. är dina cementsäcker mer än ett år gamla, kan du hälla ut innehållet i bädden, för dom har nog sett sina bästa dagar........
Kuragarden: Hej! Vattenslangarna är nog inte det stora problemet. Det är vanligtvis pumpen som fryser sönder om man inte tömmer systemet i ett ouppvärmt fritidshus på vinten. Glöm inte att öppna bottenventilen. Det gjorde vi,och året efter var det dags för inköp av ny pump A
jon_h: Kalle, starta inte tre identiska trådar om samma sak nästa gång är du snäll. Det skapar bara förvirring och gör att det är omöjligt att föra diskussioner om saker när folk skriver i olika trådar.
frebe893: Vi skall under våren bygga ett fritidshus från Värsåsvillan - ett Björkö 79 som vi har ritat om en hel del. Hittills har samarbetet fungerat mkt bra och vi är jättenöjda med vår säljare/agent. Han är snabb med att ge svar på de frågor vi har och det han inte vet kollar han snabbt upp med fabriken. Kontakten med fabriken har också fungerat bra, då vi har varit i direktkontakt med
josefin_h: Hej! Någon som byggt/skall bygga funkis 117 från värsåsvillan, vårt kommer snart och då är väntan seg... Skulle vara kul att höra hur andra valt planlösningar och hur man trivs i huset. /J
mandg: [citat] Lycka till :-) är faktiskt ganska skojjet o bygga upp allt igen...sedan vet man ju att allt är100%
imported_Soren: Jag stänger vv beredaren när vi åker från stugan, och slår på den när vi kommer dit. Vintertid tappar vi ur vattnet, men då tappar vi även allt vatten i alla rör (sommarvatten).
eerieva: Hejsan Tack för tipset! Här kan ni följa mitt kommande projekt - stuga 2007. Paradiset pÃ¥ StorÃn Jag kommer att uppdatera den så snart det är något på G.
klaskarlsson: En begagnad kyl/frys kan man ju hitta för nedåt 200-400 kr. (tittade nu tex på blocket/sthlm och såg en -01a för 250 kr (alt. bortskänkes)) Om även detta är för dyrt så kanske jordkällaren kan funka tills vidare, men att bara isolera dörren lär nog gå på ungefär samma suma i virke (om du inte har ett lager med sånt) :) /K
jon_h: En timmerstuga väger oftast så pass mycket att det inte ska vara något problem. Men är det en lätt stuga som dessutom står väldigt utsatt så kan det vara vettigt att hindra den från att glida litegrann.
frebe893: Svärföräldrarna (och snart vi) har ett fritidshus i Stockholms skärgård med enskilt avlopp. Eftersom det inte är möjligt att ta dit en slamsugningsbil när man skall tömma slamavskiljaren (trekammarbrunnen) tänkte jag höra hur ni andra går till väga. Finns det ngn pump man kan använda för att få upp flytslam och bottenslam? Har ni några andra smarta tips hur man skall gå till
Erik-2007: Hej! Jag är nybörjare på detta med att bygga hus, och undrar nu om det är någon här som har erfarenhet av Landsbro-stugan? MVH Erik
frebe893: Vi har sökt bygglov med BDT-avlopp och tyckte inte att handläggningen drog ut på tiden för det. Vår försening berodde istället på grannen >:( Eftersom vi skall bygga i skärgården valde vi att satsa på en lösning med biomoduler istället för traditionell infiltrationslösning (minskar schakt- och fyllningsbehovet). Vi valde också att träffa en representant från
jon_h: Jag såg nånstans att man hade kopplat på en blandare på inkommande vatten till muggstolen, så man fyllde cisternen med ljummet vatten..
klaskarlsson: [citat] Men då är ju frågan hur fort huset kallnar. I ett hus med hyfsat gott självdrag bör detta inte vara ett problem Fukten fälls ju fört ut (kondenserar) när varm fuktig luft hamnar på en kall yta. Och troligen kommer luftens temperatur sänkas i takt med resten av huset + att inneluften ventileras med ny "normalfuktig" uteluft på samma gång. Jag har pratat med många som har både
KnockOnWood: Hej Hans visst kan du göra som du har beskrivit. Du får en välisolerad sommarstuga. Brädor och masonit kan vara kvar, de bidrar till värmeisoleringen. Du kan ha vad för material du vill på innerväggarna. Det är klart att om du reglar upp UTANPÅ och isolerar, så får det bättre effekt (inga köldbryggor vid innerväggarna t.ex.). Men då bör du nog ta bort fjällpanelen, för att inte
bitto: Jo, det var ju bland annat sådant jag hade i åtanke också... Jag förstår att man får bo i en skogskoja om man vill, men det är ju surt om man bygger nytt och det i slutändan blir dyrare på grund av lagar och paragrafer.... Typ skatter och sån't... Det fritidshuset vi har tittat på är: http://www.skidstahus.se/cldoc/31.htm Strax under 500 000... Men räcker den isoleringen?
Nyfresch: Marklan, Måste säga att jag tyckte verkligen ert hus var kalasfint! Har själv fått tag på en underbar tomt där jag nu letar efter ett fritidshus som skulle passa in. Ser mig nästan det huset framför mig på den tomt jag har. Du har möjligtvis inte en planlösning och/eller mer bilder inuti huset? Vad hade ni för totalkostnad på bygget förutom tomten? Tackar på förhand!
klaskarlsson: [citat] Det är sant därför bör man nog tänka på uppvärmningen när man bygger när det gäller val av material, möjligheter till tömmning av VA, ventilation, diffusionsspärr etc... Annars tror jag generellt att vi bör gå mot att inte värma upp våra sommarstugor, tänk bara på vad miljön sparar om alla med sommarstugor inte värmer när det inte är där. Självklart blir vi inte
Gardisten: Gräv ett stort hål precis bredvid stenen och putta i den--Borta!
klaskarlsson: Har iof hintat om detta i tidigare trådar, men här kommer en dedikerad tråd: Vi har kommit igång med bsetällning, röjning på tomt etc till vårt lantställe, och jag jag har startat en blogg om detta på: http://klasoida.blogspot.com/ Kommentera gärna i här eller i den :) /K
greenbay: Nej man skall naturligtvis inte dricka det, men de goa, snälla bakterierna som renar avloppet då!!!?? Slå i T-sprit, det behövs inte särskilt mycket, slå därefter i en matsked MATolja, om du är rädd för att spriten skall dunsta. Det går även att ha vatten i, men då måste det finnas ngt som tar upp frysrörelsen, t ex genom att sticka ner en bit rörisolering, den måste dock säkras