Fritidshus
Cyllene: Vi står i valet och kvalet att riva befintligt hus eller bygga till. Vi har haft ute en mängd bekanta (kunniga inom bygg), ett gäng olika snickare, besiktningspersoner osv. Kontentan av det hela är att det rent ekonomiskt inte är försvarbart att renovera och bygga till, utan att vi lika gärna kan bygga nytt. Vi kommer dock ändå välja att renovera och bygga till, då huset är timmrat,
pinebar: Vi har också bärande plankväggar i vårt hus. Så här ser det ut ovanför vårt vardagsrumsfönster som nog också är något i stil med knappt 2 m brett. [bild] De verkar ha lagt upp en planka liknande dem väggarna är byggda av liggande ovanför fönstret. Vår vägg har iofs. ett ramverk med 1 tum isolering, liggande spontad panel och sedan stående ytterpanel på utsidan också, men jag
magric: Tar upp en gammal informativ tråd... och kompletterar med en fråga. Jag skall skruva fjällpanel. Fjällpanelen är av lärk och skall inte behandlas. Vill gärna undvika att sätta skruv (eller spik) nertill , dvs synligt. Vad säger ni? är detta möjligt eller bara ett utslag av mitt feltänk?
hkkv: Kolla om det finns att köpa kol som tar upp en del av dofften. Kolfilter till toan.
Maxen: Jag betalade 37000:- inkl. moms för en grund till samma typ av hus som eerieva. Då ingick 15 isolerade plintar, två dräneringsdiken med rör ilagda, grävning och rör för avlopp och vatten under huset samt "grusbädd" ovanpå. Jag är dock inte nöjd med denna grussbädd och ska lägga på "markplast" istället vid tillfälle. /Maxen
sommarstugetjej: Anders_Roslagen: Bra synpunkter, tackar! Vi fick inte torpet tyvärr, men bra att veta till nästa gång. Tror köparen tänkt sig att renovera, och med mycket tid och energi blir det säkert toppen.
JesperS: Om du kan komma åt trossbotten underifrån så kan du ju teoretiskt göra om det, sen om det går praktiskt är ju en annan femma! Det finns nån form av vindstoppande duk/väv (Windy?) som man bla. använder vi nybyggen, kolla vad den har för egenskaper ... Svart papp fungerar annars bra mot drag, även asfaboard samt att putsa insidan av trossbotten med lerputs, innan isoleringen läggs i,
tsuki: Gunnebostängsel är mitt tips, eller de billigare kopiorna. Man ska tycka stängslet är snyggt och det ska passa där man bor... lite jobb var det, men nu håller sig mina hundar hemma. Jag drog billigare nät genom partier av skog och tätare vegetation. Gunnebo passar till trädgård och tröttnar man kan man sätta en häck senare. Jag gjöt stolparna direkt i djupa smala gropar (jordborr).
andersmc: En KA måste du säkert ha, men det är fullt möjligt att du kan vara det själv.
Anna_Robban: [citat] nej inte per m. Vet dock inte hur lång den va. Det måste jag kolla med sambon! :9
Mats: Låser här då det är en dubbelpost (finns samma i el) /Mats
T2: Hej Vi har en ovanstående och skulle behöva ytterliggare en innertunna. Någon som vet vart man kan få tag på det? Har sökt men hittar tyvärr inget. Mvh Thomas
Anna_Robban: Vi har en sk Grisslahamnsstuga och jag vet att det finns många fler än oss. Det jag saknar är tips och idéer om renoveringar, utbyggnationer osv. Vore ju jättekul att se hur andra har löst det med samma stuga! Såg i senaste "Hem ljuva hem" tidningen om en familj som har byggt om en Grisslehamnsstugan , men det va första gången också. Har försökt söka på nätet men...
frebe893: Vi har precis rest vårt fritishus (förra helgen) på en bilfri ö i Stockholms skärgård. När man skall bygga på en ö utan reguljär förbindelse finns det många saker som kan komplicera byggprocessen, men tänker man bara igenom logistiken noga går det allt som oftast bra. Några tips på vägen: * försök att samordna båttransporter, så att ni inte behöver hyra in fraktbåt alltför
matsfaxer: Hej, Vi har ett fritidshus på ca 50 m2 (byggt 1960, tillbyggt senare) som vi håller uppvärmt till ca 10 grader (bl a för att kunna ha vattnet på). Efter att ha kollat elförbrukning månadsvis under några år, tror jag mig kunna säga att det går åt ca 3000 kWh under kallaste perioden (Nov-Feb). Vi brukar vara i stugan några gånger under den tiden men värmer då upp med vedeldning, så
MatildaSofia: Hur har det funkat? Har nyckelfädigt varit helt nyckelfärdigt? Har de hållt tidsplaner? Känns huset gediget? Eller om Ni valde bort Värsås, varför och vilka valde Ni istället? MVH Matilda
ime95mos: Hade en tanke på att köpa ett fritidshus med en jättestor tomt någonstans i södra sverige. Har ni några tips? Bor i Malmö, men kan köra en bit, inga problem !
Ms_IT-Nisse: Du måste ta reda på vad det är för slags mark som ni skall bygga på. När man gör en grund för ett hus så måste man komma ner till "fast botten", dvs ner till ett ställe som inte rör på sig. Om det ex är lera i marken så får man påla ner till fast botten, men om det är morän så kan man antingen gjuta plintar eller ha platta på mark. Jag är ingen expert på detta, men vi hade
klaskarlsson: [citat] Ja det är en bra fråga - jag tolkar det som att det skall vara packad makadam under plinten - så att det inte är lös jord eller liknande. Jag packade ca 1-2 skyfflar makadam (8-16) med en 70 kg packare tills jag inte ens kunde köra ned ett 8mm armeringsjärn för hand... Stommen är ju dimensionerad av hustillverkaren - så det antar jag bara är en okulär besiktning av att
imported_Byggaren: Stenull tillverkas från ett mineral som heter diabas, som smälts och blåses ut under högt tryck ur munstycken. Det är skört och blir kortfibrigt och kräver därför hårdare plastning för att bli till isolerskivor m.m. Glasull tillverkas av spunnet glas som sprutas ut ur munstycken under högt tryck. Det är mer elastiskt och blir därmed långfibrigt och kräver därför mindre plastning
klaskarlsson: [citat] Såklart det finns, nästan allt finns om man har pengar :) Jag köper mitt hus på CABoden.se Dessa sälja i byggsatser - där ytterskalet i princip är det som ingår - sen får du isf köpa till snickare etc för uppsättning - men det bör väl inte vara några problem även om företaget inte säljer detta... Annars hittade jag när jag tittade runt en massa fritidshustillverkare