Fönster & Dörrar
Johan Van Kuyl: Bra tips och tankar från alla.. funderar lite på de "reglerna" som postades av @Demmpa och det kanske är vettigt att sätta i ett bättre fönster med sidohängning och ett trappsteg invändigt ifall man skulle behöva ta sig ut. Planlösningen kommer se likadan ut som innan då vi inte bygger källare under den nya tillbyggnaden. Sen är det så att jag har 2 av mina källarfönster i samma
Demmpa: Eftersom det är mexitegel halv höjden på utsidan så kommer det antagligen inte bli snyggt att bygga igen sidoljuset, inte ens om dörren centreras i öppningen.
123abc: ASSAs bekymmer med 2002 evo är åtgärdat sedan länge i nyare låshus. Fräsmall tycker jag är att överarbeta, jag använder stämjärn samt en flatborr/centrumborr 16mm. Jag börjar med att skruva fast den delen med stiften på dörren sedan markerar jag den lätt med ett stämjärn. Skruvar bort den och markerar djupare (viktigt att upp och ner är ordentligt avskuret då det är dessa som
ItWasntMe: Mattias P har helt rätt. Det är modulmått man benämner och personligen kan jag även som jobbar med det, anse att det är onödigt krångligt gällande måttbenämningen. Men det beror på detta, att läser man en ritning, så är det måtten på stommen man anger. Man anger alltid måttet på hålet du utgår ifrån, därav 8/21 - 7/20 blandannat. Då vet man som snickare att hålet skall
123abc: Vad är det som inte passar? Om det inte klickar fast så testa att skruva loss fästplattan på dörren och vrid den 180 grader och skruva dit den igen. Men enligt vad jag kan se så borde det passa direkt men det kanske krävs att du spänner skruvarna när den sitter rätt, svårt att se modell på den bilden. Då fästplattan saknar en fjädrande läpp så fjädrar antingen hela plattan eller
evoline: Tack, fick dit den utan vaselin, med vilja och våld :-) Tack för hjälpen
Kakelfog: Inga genomgående skruvar, då punkterar du dräneringen inuti fönstret. Klips/klammer fästs i ett spår på sidorna av fönstret och används för att fästa fönstret i husstommen.
genes: Fortsätter på denna gamla tråd! Vi har några kvartscirkelfönster hemma som MÅSTE mörkläggas, tips och bilder på det mottages GÄRNA!!!
Lexington: Det enda jag kan komma på är att sätta ny fanér på dörrarna, allternativt laga och måla dörrarna.
Åsa Lund: Sätt du igen hålet och gör det hela demonterbart som du är inne på. Låter klokt
Janus82: Jag tror inte att modulmåttet är 17! På TS bilder ser det ut som att det sitter ett foder mellan väggen och fönstret vilket gör att modulmåttet måste vara närmare 165cm. Det är ju ett väldigt udda modulmått eftersom man alltid brukar följa jämna decimetrar men om huset är från 70- eller 80-talet är det inte omöjligt eftersom man hittade mycket skumt under de åren. Det enda
123abc: [citat] Habo är inte samma låscylindrar som dessa noname kinesiska. [citat] Ta några bilder på beslagen så låssmeden vet vad som krävs till din dörr. Ta även bilder på innehållet i påsen om en sådan följde med. Storleken är standard men vilka behör som behövs samt vilken sorts låscylinder som krävs skiljer mellan olika dörrar.
BirgitS: Även ett likadant fönster som de andra plus en normalbred dörr på 90 cm ser nog bra ut.
Alko: Lyfter den här tråden - jag ska montera krypgrundsluckor i en lecagrund. Eftersom det är murvägg vill jag skumma för att det ska sitta extra bra. Använder karmhylsor också för att enkelt få allt i nivå först. Säkert kaka på kaka etc... :) Glipan runtom träkarm-lecavägg är bara 8-10mm. Karm 120mm bred. Öppet åt båda håll. Hur vet man hur mkt fog man ska trycka ut, och om jag
andhak2802: Hej, Vet inte om man kan kalla vårt inbyggt men när vi köpte nya outlinefönster tog vi med myggnät. Det är liksom en kasett som sitter på smygen ovanför fönstret, när man öppnar fönstret drar man ner nätet och hakar fast stålskenan i den nedre skenan.
andeol: [citat] Man kan använda MDF eller gips, i det här fallet använder vi gips för att det inte finns plats att montera foder runt fönstret.
hellohello: Har försökt hitta både överbågsbeslag, rökluckebeslag och elektriska fönsteröppnare. De två förstnämnda hittar jag inget vettigt och det verkar ställa till det att det är ett inåtgående fönster. Elektrisk fönsteröppnare verkar finnas på Alibaba för en tusenlapp men det verkar också ställa till att det är inåtgående. Nu är jag inne på något så enkelt som en anordning
Alko: Jag skippar att måla karmens sida mot väggen, den som inte syns. Blir ju sas fuktskyddat iom springan mot väggen som jag skummar. Linoilja kanske för lite impregnering. Och så använder jag kilar för att lyfta dörren en cm från betongplattan, kan ju inte skada att kapillärbryta mot betongen trots att det ligger syllpapp där också.
Fundersam99: Någon som har erfarenhet av fönster från Agataplus? http://agatplus.se/node/139
annastrandh1: [citat] Okej, jättebra. Sån färg ska jag kolla upp. Får se om det kanske finns nån ansvarsfull ungdom som vill jobba lite och hjälpa till kanske...
123abc: Polykarbonat brukar jag köpa av Milsec, de brukar ha ett rätt bra pris monterat och klart. http://www.milsec.se/web/kontakt/
JohanLun: När vi köpte vårt hus så sa besiktningsmannen, om de få originalfönster som var kvar - de här ska ni vara rädda om! Där fönstren var utbytta frågade besiktningsmannen tidigare ägare om de möjligtvis kunde finnas kvar originalfönster på nån vind eller förråd (men tyvärr var de kastade). Generellt upplever jag att ju äldre nåt är i vårt hus, desto bättre är det. Det från
Carlolinlisa: Den lilla "pipen" nertill har fastnat i stängläge, trots att jag vrider på handtaget. Någon som vet hur man ska få upp fönstret ?
Danielhz: Tätningslisten gör att fogen på insidan blir lite större, vilket i sin tur gör den starkare. Är du orolig så använd istället tec7/trans7, har egentligen inga belägg för de men har fått för mig att den är starkare. Detta är ett ganska vanligt sätt att inbrottsskydda i villaområden där sådana ligor härjat. Har aldrig stött på såna där envägsskruvar i fönsterlister, hade
Stefan N: Det är 2-plans på det finska bygget utan takfot. Och på den utan bleck alls satt det pvc-fönster och foder runt om, träpanel. Såg jättekonstigt ut.
Leif i Skåne: Här i Sverige anger vi dagöppning alltså hålet i väggen t.ex. 10x21 , dörren med karm tillverkas då 985x2085 mm då blir det c:a 7.5 mm att dreva runt om samt plats till distansbrickor. Använd med fördel. https://www.byggmax.se/fönster/montering-och-tillbehör-fönster/fönsterdrev-p129130 Det är alltid bredden före höjden. Ange även om dörren skall vara vänster eller
Murkenlurk: tack för svaren, då fortsätter jag ungefär som förut. Fast med mer självförtroende :)
Sellstedt: se bifogad bild. Har satt renoveringsgips på vägg. Tagit bort gamla lister runt fönster innan. Nu till mitt problem. Det blir ju6mm höjd skillnad mellan fönstrets sadling och nya väggen. Hur löser jag det snyggast? Finns det färdiga lister för dett eller någon bra lösning?
Krypstocken: Glaskasset är helt klart ett alternativ. Vill nog hellre ha ett färdigt fönster(målat) för att spara tid få till droppbleck mm
mlkjhr: Har precis bytt våra fönster i gammalt timmerhus. Vi satt in plastfönster med plastskenor som man trycker in smygarna i. Smygarna gör då att fönstret utvändigt blir c:a 2 cm större både på höjd och bredd. Om du ska ha ett liknande system så kom ihåg att ta hänsyn till det. Det gjorde inte jag och det innebar att det blev ett himla karvande i varenda fönsterglugg. Varför skulle du