Våra fönster var från -60 och med gångjärn i underkant och öppnar innåt. Skrev nog tidigare att jag satte samman dem men fräste dem nog separat. Om jag minns rätt körde jag ytterbågen med fräs som har stödlager så jag behöll glasformatet och innerbågen gjorde jag inget med, du får skära lite hörnen med stämjärn. Fasade lätt utsidan på ytterbågen. Jag fick sätta en 5mm listning på innerbågen för att få plats med tätningslist då du ska ha 5-10mm luft runt kassetten.
Slipade sedan fönstret och grundade och målade.
Listade på insidan och i med kassetten, skruva dit fästen för dropplisten nedtill, tryck tid dropplisten och sedan montera glasningslist som sköts fast med dyckertpistol.
Sedan en sista färgstrykning på utsidan så glasningslisten fick grå färg,
Sök lite under fönster så ska det finnas en tråd med bilder.

Bra tips och tankar från alla.. funderar lite på de "reglerna" som postades av @Demmpa och det kanske är vettigt att sätta i ett bättre fönster med sidohängning och ett trappsteg invändigt ifall man skulle behöva ta sig ut.

Planlösningen kommer se likadan ut som innan då vi inte bygger källare under den nya tillbyggnaden. Sen är det så att jag har 2 av mina källarfönster i samma rum som både källartrappan och trappan upp i huset, så de två borde jag rent krasst kunna sätta igen. Sen det sista kvarvarande kanske det kan vara värt att byta mot något bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.