D
Danielhz: Tätningslisten gör att fogen på insidan blir lite större, vilket i sin tur gör den starkare. Är du orolig så använd istället tec7/trans7, har egentligen inga belägg för de men har fått för mig att den är starkare. Detta är ett ganska vanligt sätt att inbrottsskydda i villaområden där sådana ligor härjat. Har aldrig stött på såna där envägsskruvar i fönsterlister, hade
5 svar · 9,0k läst
Stefan N
Stefan N: Det är 2-plans på det finska bygget utan takfot. Och på den utan bleck alls satt det pvc-fönster och foder runt om, träpanel. Såg jättekonstigt ut.
6 svar · 27,6k läst
L
Leif i Skåne: Här i Sverige anger vi dagöppning alltså hålet i väggen t.ex. 10x21 , dörren med karm tillverkas då 985x2085 mm då blir det c:a 7.5 mm att dreva runt om samt plats till distansbrickor. Använd med fördel. https://www.byggmax.se/fönster/montering-och-tillbehör-fönster/fönsterdrev-p129130 Det är alltid bredden före höjden. Ange även om dörren skall vara vänster eller
5 svar · 10,1k läst
Murkenlurk
Murkenlurk: tack för svaren, då fortsätter jag ungefär som förut. Fast med mer självförtroende :)
4 svar · 2,8k läst
S
Sellstedt: se bifogad bild. Har satt renoveringsgips på vägg. Tagit bort gamla lister runt fönster innan. Nu till mitt problem. Det blir ju6mm höjd skillnad mellan fönstrets sadling och nya väggen. Hur löser jag det snyggast? Finns det färdiga lister för dett eller någon bra lösning?
0 svar · 1,6k läst
·
K
Krypstocken: Glaskasset är helt klart ett alternativ. Vill nog hellre ha ett färdigt fönster(målat) för att spara tid få till droppbleck mm
3 svar · 2,0k läst
M
mlkjhr: Har precis bytt våra fönster i gammalt timmerhus. Vi satt in plastfönster med plastskenor som man trycker in smygarna i. Smygarna gör då att fönstret utvändigt blir c:a 2 cm större både på höjd och bredd. Om du ska ha ett liknande system så kom ihåg att ta hänsyn till det. Det gjorde inte jag och det innebar att det blev ett himla karvande i varenda fönsterglugg. Varför skulle du
1 svar · 5,5k läst
M
Mrtyalcin: [citat] Stort tack!
2 svar · 7,2k läst
·
M
X
xdigger: Du har inte justerbart slutbleck då(iom 2002)? Det var det på min nya dörr, då kan du justera in spelet i dörrn, är den för tajt så blir det jätteproblem att få igen dörren. Kolla även att inte dörrbladet skrapar i tröskeln.
8 svar · 8,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Jag skulle irritera mig på att fönstren på tillbyggnaden inte sitter på samma höjd och därför flytta upp fönstret på gaveln. Det finns inget sim säger att man måste ha en fönsterbräda inomhus på alla fönster. Kanske det passar bättre att inte ha någon fönsterbräda på gavelfönstret.
9 svar · 3,9k läst
·
jac
jac: Fråga går bra men jag har tyvärr inget svar. :) Det finns säkert en faktura någonstans men vi beställde dessa i samband med en stor ombyggnad och det var väldigt många stora fakturor i samband med detta så jag kommer inte ihåg några detaljsummor. Just då så var detta en väldigt liten detalj i sammanhanget. Men jag antar att precis som allt annat så var även dessa ganska dyra.
5 svar · 3,0k läst
·
K
kaffeolle: Hej Jag har en takkupol där ytterglaset (i polykarbonat) är spräckt. Jag har fått en offert från Inflexor på 3700 för två fönster (enbart glaset) 3700 kr för två glas och en fraktkostnad på 2425 kronor. Glaspriset känns ok men fraktpriset känns orimligt. Känner någon till andra leverantörer som enbart levererar själva takljuskupolen (ej ramen)
0 svar · 1,5k läst
APR
APR: Jag brukar avsluta med en regel i en dimension bredare för att komma runt detta. Alltså för 70-stomme sätter jag en 45x95 i urtaget för karmen, låter OSB:n gå emot och gipsen över. Då slipper man skruva i skarven mellan regel och OSB. Alt. kan man remsa en plywood i samma bredd (95).
6 svar · 16,8k läst
·
M
marzio: Problemet är löst. Det är någon sorts insekter som bygger bo av lera (avföring?) som de sätter i skrymslen i fönstret, och låskistan - mekanismen till spanjoletten. Det blir hårt när det torkar och kärvar/blockerar i mekanismen. För att komma åt måste fönstret öppnas. Lyckades få upp fönstren efter att försökt smörja med 5-56 som löser upp leran(?). Tog bort låskistan och
1 svar · 13,0k läst
Bernieberg
Bernieberg: Om det syns beror ju lite på hur fönstret sitter i hålet, ibland funkar det inte att fästa i falsen och då får man leva med det även när fönstret är stängt. Det finns även denna enklare variant av karmskruv, skallen kan du ju spackla över när du är nöjd med montaget: [bild] Mest tidsenligt blir det förstås att spika.
2 svar · 4,7k läst
·
W
Winston2009: Hej! Vi har en fönsterkupa på framsida av huset. Huset är 1/12 plan byggt 1767. Huset är tillbyggt på baksidan så det är som en flygel på vardera sida om huset med platt tak mellan. Där ska vi nu placera en fönsterkupa, lika som den på framsida , men då blir det bekymmer att kunna kliva ut på taket, pga nivåskillnad. Platt tak är 50 cm högre där det möter grundhuset. Vi
0 svar · 3,9k läst
·
S
Stadsfiskalen: Exakt! Traryd har säkert ett handtag de kan skicka till dig för en mindre peng, eller gratis.
5 svar · 9,9k läst
·
Z
ZipLock: Tänk på att det är föreningen som äger fönstret innan du gör några större förändringar.
5 svar · 3,0k läst
J
Anonymiserad 161035: [citat] En fråga hur fick man dit glaset? Skruvade man i tak och vägg och satte sedan fast golvskenan med lim/fog? Ser väldigt tight ut. Bygger en bastu ska ha glasvägg också men kört fast...
8 svar · 13,1k läst
·
nimhed
nimhed: Min erfarenhet är att nya dörrar är skräp. Jag bytte från en gammal 60-talare till en nyproducerad och det är stor skillnad. Jag har en teori om att dörrens tyngd ger en god känsla och dagens dörrar är ju bara cellplast en ett par tunna skivor. Så med andra ord: ta den tyngsta dörren.
4 svar · 2,2k läst
G
Gräsmattenörden: Hej, Jag vet faktiskt inte vad det är. Är ett prefab från lövånger. Kondtruktionen ser ut som följande. Spikläkt. Vindduk Distans 5mm Panel. Panelen är öppen i ovankant och nederkant. Detta täps dock till i nederkant vid garageporten då smygen täpper till öppningen. De kanske anser att det inte är någon fara för att panelen där bara blir 25cm?
7 svar · 11,4k läst
·
A
AndersS: Inte alls, har du bara hyfsad passform och lite lim så blir den delen lika stark.
3 svar · 2,6k läst
Brattåsaren
Brattåsaren: Har liknande problem men lösningen i denna tråd verkar inte funka. Vi har precis samma dörrtyp och gångjärn som trådskaparen Volatyle. Våra dubbeldörrar har börjat hänga snett /luta inåt så att övre delen av dörrarna, vid gångjärnssidorna, tar i överkarmen samt att nedre delen av dörrarna (där dörrarna möts) tar i tröskeln. Det sitter fyra gångjärn gångjärn på varje
16 svar · 24,3k läst
·
F
Fredda112: Utegips? Vad är de för speciellt med det då? Vad sägs om att täcka det med papp istället?
2 svar · 3,9k läst
·
K
Knallhatt: Har tänkt mig att renovera fönstren i mitt hus. Byta ut de innre rutorna mot energiglas för att bli av med kallras under vintern. Har ett par funderingar som jag hoppas någon kan svara på :) Har en fundering om den metallisten inne i fönstret som syns på bilden jag har lagt till. Vad är meningen med den? Behövs den och vart kan man köpa nya och fina? I rummet med fönstren som jag ska
0 svar · 1,3k läst
·
F
Fredric Ydefjäll: Jag var och fick en bra offert av lokala bygghandlaren och de säljer Outline fönster. Jag har inte hört talas om detta märke tidigare men förstod att det hängde ihop med Elitfönster och är svensktillverkat. Nu har jag äldre SP fönster i resten av huset men ska göra om lite och behöver komplettera/byta några fönster. Resterande fönster i huset är ca 30 år gamla så när det är
0 svar · 3,9k läst
1
123abc: [citat] Svar nej men då det är olika produkter, men det kanske finns någon produkt som bryter mönstret. Assa använder Yale lite som ett lågprismärke. Om du endast hade en aning om hur många produktnamn som ingår i assa koncernen.
15 svar · 13,8k läst
K
Kotteluringen: Ja, det är ju det som jag känner att kag också borde ha valt... :-( stort tack för input!
2 svar · 9,3k läst
L
Lasselano: En extra tätningslist ger också några dB dämpning...
8 svar · 17,8k läst
hsd
hsd: En låssmed eller välsorterad järnhandel har färdiga nycklar så de kan enkelt prova vilken som passar, lite tur så tar det;5 minuter
5 svar · 15,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.