BirgitS
BirgitS: Swedoor tillverkar dörrar i den färgen också: http://www.swedoor.se/produkter/innerdoerrar/vaara-standardfaerger/
1 svar · 898 läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Förresten: Välkommen till Bygga Hus-forumet C.lin!
2 svar · 7,4k läst
·
S
snowjim: Aha, ja foglist finns ju, känns ganska givet här :)
4 svar · 4,7k läst
S
sblixten: Frågan är om det där är kondens eller läckage. Är det kondens så bör du även se över ventilationen. Men i vilket fall så är det värt att renovera om glaskassetterna är ok, tycker jag.
2 svar · 985 läst
·
B
bakterie: [citat] Jag kommer nog göra likadant, mycket då jag inte har en cirkelsåg jag behärskar till den precision som krävs. De är för stora och otympliga. Jag är mer bekväm med multimastern.
5 svar · 5,4k läst
·
1
123abc: Det sitter säkert en infälld dörrbroms/fönsterbroms som kan behöva bytas. Det du ska kontrollera är att det högst upp på spanjoletten där staget från dörrbromsen sitter kopplad i spanjoletten om staget vrids lite när du drar ner eller upp handtaget, om den gör det så är troligtvis spanjoletten funderandes och felet ligger då i dörrbromsen. Jag gissar på att du har en dörrbroms
2 svar · 32,9k läst
Mazen
Mazen: Vikparti uterum
2 svar · 9,5k läst
·
Mazen
2 svar · 9,5k läst
·
S
SamB: A4 skruv inhandlat! :) Tack för tipsen!
3 svar · 8,1k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Tänk på att gamla lås kan kärva och lätt hamna i baklås. Inge kul att bli inlåst på en lite toalett utan annan väg ut. Kör själv med en vanlig hasp av snyggare snitt som innifrån är helt säker från att gå i baklås.
5 svar · 16,8k läst
·
F
Fundersam99: Hittade du några bra vikfönster?
1 svar · 2,6k läst
M
Mad_Man: Det visade sig att själva haspen inte var helt 90 grader, vilket säkert bidrar. Jag försökte böja till den med hjälp av varmluftspistol, men det var lögn i attan. Antar att man behöver en mindre smedja för att lyckas med att böja det järnet. I stället försöker jag nu med att att vinkla öglan ca 45 grader istället. Se bild. Och än så länge funkar det, så nu är det bara att
7 svar · 8,6k läst
·
Mazen
Mazen: Om du tänker på gjutplyfa ja ett annat alt är Launaplyfa, heter också Honduras.. den används bla till båtar. Men bör givetvis oljas.
3 svar · 3,8k läst
1
123abc: AXA ägs av ASSA Abloy och de tillverkar de dörrbromsar ni köper i Sverige. Habo 232 ser ut som menova fönsterhållare.
5 svar · 5,8k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: Jag la två remsor drev och ställde karmen direkt på dessa när jag monterade liknande dörr.
2 svar · 5,0k läst
·
L
Location: Fortsätter i den här tråden. Jag ska montera en ny ytterdörr. Ser ut som på de här bilderna hos mig. Ser i tråden att man ska liva sin ytterdörr med panelen, men mitt ser ju ut att vara tvärtom. Hur hade ni gjort här? Den andra tröskeln ser lite tråkig ut också. Tips på vad man byter ut den med? Virke, vad? Plåt?
40 svar · 28,1k läst
·
D
Daniel 109: En hyvlad panel funkar inte så bra om man ska ha slamfärg. Men visst efter några år fäster den nog hyfsat.
3 svar · 3,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Kanske på plats med ett tillägg till mitt förra svar: Denna imma uppkommer kanske fem gånger per år, värre är det inte. Och på våra sju år här har det varit frost på rutorna någon enstaka gång.
7 svar · 3,9k läst
·
mexitegel
mexitegel: Men återigen, 50 spik? Jag tror jag satte 14 på senaste dörren jag satte foder på. Är väggarna skeva krävs naturligtvis fler, men 50 låter helt vansinnigt mycket.
11 svar · 9,9k läst
·
E
eal: Vi har svarta väggar på gäststugan. Knutar, foder och vindskivor är gröna och fönster/dörrar vita. Det är samma gröna som vi har på foder på boningshuset (gul panel). /Andreas
5 svar · 4,3k läst
S
SamB: Tusen tack! Har du nått tips på fabrikat och/eller inköpsställe också? Har även en balkongdörr som inte är spårad, är silikon o-profil som limmas bra där också, universal?... :)
4 svar · 3,6k läst
P
Patrik Lidstedt: Om springan är så smal som den ser ut så kan det nog fungera, men jag hade nog satsat på något stadigare montagelim, typ maxibond el liknande. Latex brukar sällan vara hållbart i längden! Bara pressa in från bägge sidor så sitter det som berget sen! Edit: såg att du hade skrivit sikaflex nu, så vad som helst bättre än latex går ju. Tec7 är en personlig favorit, men inte när man
4 svar · 4,9k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: [citat] Ja då närmar vi oss verkligen raketforskning!
8 svar · 9,2k läst
S
Stadsbonden: Ni hade rätt, la dit en kloss och en kofot och dörren flög nästan av. Man är visst inte så stark som trodde sig vara ;)
3 svar · 11,8k läst
·
nimhed
nimhed: Ok, det har löst sig på annat sett. Tack för diskussionen :)
5 svar · 2,0k läst
J
Jarlsgård: Korrekt uppfattat. Detta för att kunna drevs och täta även undertill :)
3 svar · 7,7k läst
·
prototypen
prototypen: Är de nytillverkade så kan det vara färgen som inte härdat / släppt ifrån sig allt lösningsmedel ännu så vädra och härda ut ett tag till. Protte
11 svar · 4,3k läst
prototypen
prototypen: Visst går det, en ytterdörr har minimalt med reglar och den är inte massiv. Brukar vara en ram runt och isolering med någon sorts skiva på in och utsida, kan vara en metallplåt inlimmat också. Vet du vad du gör så såga upp ett hål stort som glaset, peta ur lite av isoleringen och limma in lister istället runt om. Montera lister á la klackfoder från ena sidan, tätningslister på
2 svar · 12,6k läst
Stefan N
Stefan N: Karmen lutar utåt förmodligen, börja med att kolla med ett vattenpass.
1 svar · 4,5k läst
·
P
Petter Forsen: Lackade i dag om en av innedörrarma. Skruvad in 2 skruv i ovan och underkant (i lufthålen) och la detsa på två bockar. Nu kunde jag spruta en sida, vända och spruta den andra sidan. Tog tag i gångjärnen och lät den glida på en av skruvsrnaoch la ner. Därför han jag lacka 2 lager i dag. De tidigare har jag fått vänta 2-3 dagar tills det varit hekt tort innan man vågat vända och ta
0 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.