2 770 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
besvärligt fönsterkitt
Jag renoverar gamla fönster
De är renoverade av hemmafixare förut, inte på bästa sätt...
På de flesta av fönstren så är det snällt och hårt kitt. När det sitter fast så låter jag det sitta och när det är löst så släpper det ganska enkelt. Det är sen enkelt att kitta på nytt, måla osv.
Men på vissa av dem så är det en elastisk fog som sitter hårt. Det känns silikonigt och problemet är att även om färgen är duglig på resten av bågen så flagar den totalt på "silikonet". Jag kan inte få bort "silikonet" på något enkelt mekaniskt sätt jag provat. Är det någon som har bra tips?
tackar på förhand
/Thomas
De är renoverade av hemmafixare förut, inte på bästa sätt...
På de flesta av fönstren så är det snällt och hårt kitt. När det sitter fast så låter jag det sitta och när det är löst så släpper det ganska enkelt. Det är sen enkelt att kitta på nytt, måla osv.
Men på vissa av dem så är det en elastisk fog som sitter hårt. Det känns silikonigt och problemet är att även om färgen är duglig på resten av bågen så flagar den totalt på "silikonet". Jag kan inte få bort "silikonet" på något enkelt mekaniskt sätt jag provat. Är det någon som har bra tips?
tackar på förhand
/Thomas
Bästa svaret
Produkter som diskuteras: "brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Stämjärnet ska jag prova (nu åker slipstenen fram
)
Sen är ju frågan om det gör någon skillnad om jag lämnar lite av silikonet och bara kittar över?
Sen är ju frågan om det gör någon skillnad om jag lämnar lite av silikonet och bara kittar över?
tack för svaren, då fortsätter jag ungefär som förut. Fast med mer självförtroende 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden