10 053 läst ·
5 svar
10k läst
5 svar
Mäta altandörr
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
För att veta vilken storlek du ska ha behöver du yttermåttet på befintliga karmen (eller storleken på hålet). 9x21 är i alla fall för liten. Den är tänkt till ett hål i väggen som är 900 mm brett och med dina 880 mm i innermått är det orimligt. Säkrast är om du kan lätta på foder så att du kan mäta bra, det är tråkigt om det blir fel.
Är det ett äldre hus? Och menar du yttermåtten på karmen? Det är ju yttermåttet på karmen som är intressant (eller egentligen "hålet i väggen"). En dörr med modulmått 9*21 kommer att vara något mindre (vet inte om det skiljer sig lite mellan tillverkare men karmens yttermått för dörren du beställer kan du kolla upp vid beställning). Är det ett äldre hus så kommer troligen 9*21 att passa på bredden, men den kommer att vara något för hög! Alternativen är då att specialbeställa (dyrt oftast) eller ta upp lite i väggen ovantill för att få plats med den nya karmen. Vilket alternativ som är bäst kan ju bero på plånbok och väggkonstruktionS Solute1 skrev:
Edit: Att 9x21 troligen passar på bredden var under förutsättningen att du hade mätt karmens yttermått förstås. Egen erfarenhet säger mig att dörrar i gamla hus oftast håller standard bredd på hålet i väggen, men är för låga. Men man måste som ovanstående sa ta bort foder och mäta det riktiga hålet.
Tack för svaren! Jag har mätt inom karmarna, men nu när ni säger det låter det ju naturligtvis fel. Huset är från 1978 och alla mått känns lite off från dagens standard. Måtten om jag mäter vid väggen (yttermått på karmen) blir måtten 91*207. Det är nog lika bra att jag låter snickaren komma hit och mäta så att jag är säker på att det blir rätt?
Ok, frågan är om det finns något utrymme mellan karm och vägg? Om vi säger att även hålet i väggen är 91*207 så skulle en dörr med modulmått 9*21 passa i bredd, men vara något för hög...S Solute1 skrev:Tack för svaren! Jag har mätt inom karmarna, men nu när ni säger det låter det ju naturligtvis fel. Huset är från 1978 och alla mått känns lite off från dagens standard. Måtten om jag mäter vid väggen (yttermått på karmen) blir måtten 91*207. Det är nog lika bra att jag låter snickaren komma hit och mäta så att jag är säker på att det blir rätt?
Här i Sverige anger vi dagöppning alltså hålet i väggen t.ex. 10x21 , dörren med karm tillverkas då 985x2085 mm då blir det c:a 7.5 mm att dreva runt om samt plats till distansbrickor. Använd med fördel.
https://www.byggmax.se/fönster/montering-och-tillbehör-fönster/fönsterdrev-p129130
Det är alltid bredden före höjden.
Ange även om dörren skall vara vänster eller högerhängd.
Men se upp om du beställer dörren från Tyskland eller Polen där använder man karmens absoluta yttermått. Sänd gärna med en skiss där du angivit båda måtten.
Har själv en 14x21 (beställd 1380x2080 mm) Skjutdörr fabrikat VEKA från Polen som jag är helnöjd med, till halva priset mot i Sverige.
https://www.byggmax.se/fönster/montering-och-tillbehör-fönster/fönsterdrev-p129130
Det är alltid bredden före höjden.
Ange även om dörren skall vara vänster eller högerhängd.
Men se upp om du beställer dörren från Tyskland eller Polen där använder man karmens absoluta yttermått. Sänd gärna med en skiss där du angivit båda måtten.
Har själv en 14x21 (beställd 1380x2080 mm) Skjutdörr fabrikat VEKA från Polen som jag är helnöjd med, till halva priset mot i Sverige.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden