richardtenggren
Hej,

Det är så att vi nu förvärvat ett hus, och vi vill byta ut låscylindrarna på tillträdesdagen.
Huset har idag fyra låscylindrar, en till entrédörren, två till garageportarna och en till altandörren.

Jag tänkte mig följande:
Entrédörr: Assa 1201 alternativt Assa 1211 om det fungerar. Behöver jag byta låshus för att ha rund cylinder? Antar att låshuset är ett original Assa från 73, det fanns tyvärr ingen beteckning på stolpen. Vad rekommenderar ni?
Hand håller nyckel i låscylinder på äldre träentrédörr med synlig låsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garageportarna: Assa 1201 eller Assa 1207, lite osäker, nuvarande cylindrar sitter innfällda i portarna med en cylinderskylt.
Äldre låscylinder från Assa inbäddad i en brun trägarageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Altandörren: Assa 1201, då det satt ett Assa 835s eller liknande.

Bilderna kanske inte är de bästa, men var min bättre hälft som tog dem.

Varför inte byta till kompatibla cylindrar? Det finns billiga på Jula eller Biltema om du planerar för att byta hela låsen i närtid.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
richardtenggren
Passar inte 1201? Jag antog att den var kompatibel med de nuvarande prylarna.

Så om vi bortser från rund cylinder, är väl frågan vilken medbringare det kan tänkas vara på portarna.

Bästa svaret

Jag rekommenderar att du byter till hela låssatser t.ex "Dorma Låssats Duo-2 DMS" eller "Låssats Assa Entré d12-K1"
Kopieringsskyddade nycklar är att föredra som du har gjort i ditt exempel.
Det befintliga du har motsvarar 1201 i entredörr samt 1207 i garage, men det gamla är troligen 5stift och du behöver då även en cylinderring i entredörren samt en "holk" cylinderskylt 707 till garaget.
Om garage dörren är för tunn vilket är ytterst ovanligt så kan det även krävas en distansring.

Jag rekommenderar en komplett låssats till entredörren "Dorma Låssats Duo-2 DMS" med 1st "Dorma bakkantsbeslag DF200" utöver det 2st DC301 DMS till garage plus 2st cylinderskylt 707.
Altandörren vet vi inte vad det sitter för beslag i men även låscylinder till den dörren samt 1st Dorma bakkantsbeslag DF200 (om dörren är utåtgående) och C-profil brytskydd.

Sitter garaget ihop med bostadshuset? Finns det någon dörr mellan garage och bostadshus? (om så är fallet så bör även den dörren låsas med en godkänd låsenhet och det bör vara en bra dörr)

Redigerat:
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Tack @123abc !
Jag valde att beställa enligt dina förslag, jag beställde en cylinder till balkongdörren också då jag är rätt säker på att det är en med kort medbringare till det handtaget(monterat ett åt svärmor tidigare).

Fäller man in bakkantsbeslagen i karm och dörr?

richardtenggren
Kalas, tack för ett bra svar!
Jag får rita upp och tillverka en fräsmall till beslagen sedan då.

Jag läste lite tidigare om Dorma vs Assa när vi tänkte byta låshus i lägenheten, fick känslan av att Assa hade en del problem med sitt låshus då så att välja Dorma känns bra.

ASSAs bekymmer med 2002 evo är åtgärdat sedan länge i nyare låshus.
Fräsmall tycker jag är att överarbeta, jag använder stämjärn samt en flatborr/centrumborr 16mm.
Jag börjar med att skruva fast den delen med stiften på dörren sedan markerar jag den lätt med ett stämjärn.
Skruvar bort den och markerar djupare (viktigt att upp och ner är ordentligt avskuret då det är dessa som skär av så den inte går längre när du fäller in, även sidorna bör vara ordentligt markerade för annars kan en kvist sticka iväg när di fäller in) samt fäller in beslaget och skruvar dit den riktigt.
Därefter så stänger jag till dörren tills stiften gör 2st små märken i karmen, dessa märken styr jag borren efter och centrum av borren stämmer rätt bra med kanten av märket, testar att stänga dörren och ser att allt går fritt.
Därefter efter styr jag karm delen efter hålen skruvar dit den och märker ut den lite lätt med ett stämjärn, så stämmer hålen med karmdelen, eftersom att det är första gången och du inte är van att sikta in så märk ut mått A i instruktionen så du kommer rätt i sidled och så att du inte borrar utanför beslaget.
Därefter skruvar du loss karmdelen och fäller in den med ett stämjärn och skruvar dit den.
Svårare än så är det inte.
Vissa föredrar att markera beslagen med en rakbladskniv istället för stämjärn innan de fäller in men det är en smaksak.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.