Jag har renoverat två hyreshus i år och har monterat fyra träytterdörrar och ett fyrtiotal PVC fönster.
Samtliga fönster med enbart fogskum och utan några skruv då det var lättbetong, Sitter hur bra som helst.

Ytterdörrarna satte jag med både karmskruv och fogskum, det blev väldigt stum och bra montering.
Jag upplevde att karmskruven gick att justera, trots skumningen. Dock skall justeringen göras innan skummet blivit stenhårt vilket det blir fort vid varm väderlek och efter 7-8 timmar vid temperatur som det är nu dagtid 6-8 plusgrader.

Fogskum "spränger" väldigt bra i stängda utrymmen, men är det öppet åt bägge håll så är det riskfritt är min erfarenhet.
Har ännu inte sett ett ända problem men så har det ochså varit öppet åt bägge håll.

Tänk på att inte skumma om det är under 5+grader, då funkar inte skummet så bra.

Mvh

Har misslyckats någon gång med karmskruv då gängen blir knas och då är det inte roligt att försöka få bort en karmskruv.... Så därför slipper jag gärna dem om det går, därav funderingen kring behovet av att justera. Men det lär bli karmskruv ändå. Har lyckats med det fler gånger än misslyckats i alla fall...

Skall snart montera in ett nytt fönster i vårt badrum och blev rekomenderad en produkt som heter CC-Fönsterdrev. Vetetusan hur jag skall förklara vad det är men det är som tejp som expanderar från 3 mm till 30. man tejpar den runt öppningen och sen monterar man fönstret, sen efter ca 1,5 timme så har "tejpen" expanderat fullt ut och det är tätt och klart. för mer info läs på www.3c.nu har ej använt den själv ännu så jag kan inte utala mig men det verkar smidigt tycker jag.

tpsoft skrev:
Skall snart montera in ett nytt fönster i vårt badrum och blev rekomenderad en produkt som heter CC-Fönsterdrev. Vetetusan hur jag skall förklara vad det är men det är som tejp som expanderar från 3 mm till 30. man tejpar den runt öppningen och sen monterar man fönstret, sen efter ca 1,5 timme så har "tejpen" expanderat fullt ut och det är tätt och klart. för mer info läs på www.3c.nu har ej använt den själv ännu så jag kan inte utala mig men det verkar smidigt tycker jag.
Jo, det verkar förvisso smidigt. Det är märkligt att produkten inte fått något större genomslag, i alla fall har jag lyckats att missa den fullständigt. Tejpen har ju funnits i tio år.

Du får rapportera hur det gick med monteringen.

Det skall jag göra, fönstret åker upp på lördag. Tejpen köpte jag för övrigt på optimera och den kostade 115 kr för 5 m och då är det den självhäftande varianten, den andra var lite billigare.

Det funkade alldeles utmärkt med "Tejpen", klistret var svårt att få att fästa men efter en stund kom jag på tekniken. Tog nog runt 5-6 timmar för den att expandera men det va ju kallt ute, provade sätta en bit inne i ett rum oxå för att se hur fort det gick och den tog runt 1 timme (21 grader).

Fogar jag dörrar på jobbet så trycker jag in masonit
bitar mellan dörrblad och karm.
Oavsett vilket sorts skum jag använder.
Tråkigt om det skulle trycka ihop dörrblad/karm.

Mvh Putte

I
ByggPutte skrev:
Fogar jag dörrar på jobbet så trycker jag in masonit
bitar mellan dörrblad och karm.
Oavsett vilket sorts skum jag använder.
Tråkigt om det skulle trycka ihop dörrblad/karm.

Mvh Putte

Det knepet är även användbart vid ingjutning av branddörrar med stålkarm i btg.vägg eller en kassavalvs-/arkivdörr. Men se då till att ha lite konsistensfett p.b.s 'åttingen' så att de går lätt att öppna dörren efteråt vid avformningen.

Lyfter den här tråden - jag ska montera krypgrundsluckor i en lecagrund. Eftersom det är murvägg vill jag skumma för att det ska sitta extra bra. Använder karmhylsor också för att enkelt få allt i nivå först. Säkert kaka på kaka etc... :)

Glipan runtom träkarm-lecavägg är bara 8-10mm. Karm 120mm bred. Öppet åt båda håll. Hur vet man hur mkt fog man ska trycka ut, och om jag har mynningen i mitten är det ju ett ganska trångt utrymme och långt till öppningarna - är det nån risk att man förstör nåt? Vill ju inte gärna spräcka lecan tex.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.