Fönster & Dörrar
tobbbias: Tack för svaren. Ska försöka ta mig iväg till olika byggvaruhus och kolla närmare nu i veckan. Ska absolut kolla närmare på elitfönsters variant. Och även sunnerbo om jag hittar.
BirgitS: [citat] https://www.byggfabriken.com/renoveringshjalpen/montera-dorrhandtag-sa-gor-du/
knipo: Såja, nu är allt glas väck. Nästa fråga. Hur rent från kitt måste det vara? Behöver det vara trärent, eller går det bra även om det sitter lite kitt kvar i någon hörna eller längst in vid kanten på träet?
Petter Forsen: [citat] Då måste lasten vara flyttad till var sida av takkupan då ingen söttning finns mellan des kanter från de båda centerväggarna på varandra. Golvbjälkar finns inte heller i detta område utan vid takkupans sidor, konstaterats vid trapprenovering. Dövindarna är inte tillgängliga.
c_olsson: Felet är nog att gipsskivan är av typ enkelgips och inte dubbelgips. Jag skulle nog efter reparation av gipset använda en större bricka, typ av den som man använder som golvskydd för bordsben. De finns i storlek som ölglasunderlägg ungefär och jämnar ut trycket. Finns i vissa möbelaffärer och kanske välsorterade byggvaruhus. Kallas även för möbelskål eller pianoskål.
Fel av Åke: Hur stor är springan? Kanske bara en mjukfog över dörrfodret och fortsätta med listen på andra sidan dörren? Kvartsstaven hade jag limmat med något montagelim.
JohanLun: [citat] Ok, ja det måste ju vara kitt som håller fast glaset och ok tätningslister, annars kommer det skallra och låta... men är allt som det ska så är inte 3-glas nån sensation rent ljuddämpningsmässigt. Men spelar det ingen roll (dvs ljud inte är ett problem) så är det ju sak samma... Men trist om man byter fönster pga ljudet och inte får den effekt man tänkt sig. Och som sagt,
Hemmakatten: Vi har i ett 10kvm rum två fönster , ett fast och ett öppningsbart. Inget som man tycker ser konstigt ut eller tänker på. Det viktiga är att du har ett öppningsbart fönster i varje rum som en extra utrymmesväg vid brand.
roland53: Detta fönster var en felleverans när jag byggde mitt hus och tillverkaren ville inte ha det tillbaks. P.g.a av det speciella måttet så är värdet på 2:a hands marknaden mycket begränsad för att inte säga noll kronor. :mad: Det rätta vore kanske soptippen, men det bär mig emot att kasta ett helt oanvänt fönster dessutom med yttersida i aluminium. Vad skulle man kunna skapa av detta
Micke64: Vi håller på att titta på fönster och vill ha utvändig spröjs. De flesta fönstertillverkare verkar köra med mellanglasspröjs vilket inte passar för oss. Såg efter en sökning på nätet att VEKA verkar ha utanpåliggande spröjs med någon mellandel (dvs inte brutet glas). Är det någon som har bilder på hur ett sådant ser ut i verkligheten? [bild] [bild] [bild]
Stefan1972: om det inte är du som lagt golvet utan bara vill snygga till så skulle jag nog ta bort tröskeln och sen få en ny gjord som täcker det där snyggt. Det riktiga sättet hade ju varit att lyft upp tröskeln och sen lagt golvet och sen anpassat tröskeln.
Daniel 109: hul: Var har du hittat de där bilderna? Det verkar väldigt konstigt att vindskyddet är mycket tätare än plasten. Men även i de bilderna ser man tydligt att det inte finns något tryck över isoleringen som du snackar om. Jag håller med många andra här, du vet inte vad du pratar om, alternativt är du väldigt dålig på att förklara.
Alexandersson_1: Jag gillar när det är underhållsfritt och jag undrar hur plasten är om ca 10-12 år i söderläge?. Jag tänker gamla trädgårdsmöbler i plast som har stått ute så länge är inget vidare. Jag får kolla priser med XL-bygg som verkar vara återförsäljare för Preconal.
Higgsino: Tack för alla svar! Jag har tills vidare satt in en ny oval-kolv till ytterdörren så får jag sätta det i förrådet när vi köper ny dörr.
icehill: Jag har köpt en ny förrådsdörr från Scandidoor i bokplywood. Den är omålad så jag kommer att behandla den. Jag skulle gärna ha kvar så att bokplywooden får ha kvar sin nyans. Eller är det bäst att måla den? Har ni några erfarenheter och tips hur jag ska behandla den?
verktygsgurun: Blir inget glas kvar när båge och karm har tagit sitt på ett 20cm högt fönster.
Haas84: I en del fall kan de även vara ett bättre alternativ att gå upp lite i värde. Mycket beror på hur det ser ut där fönstret sitter. Det handlar helt enkelt hur exponerat fönstret är mot himlen. Men skillnaden mellan 1,1 och 1,3 är så pass liten att du knappast kommer märka någon skillnad.
Lennart Lind: Även kronfönster ha utsågat som standard på sina fönster. Även snyggare utan skruv! Måste gå sätta tejp som håller fast vid härdning
fönsterpåven: Hur har du monterat blecken, ser ut som att det är skruvat utanpå karmen.....
Lennart Lind: Få köra med spikläkt och silikon eller akryl eller liknande på PVC plast?
superpaco: Tack KnockOnWood! Bynglar loss regeln ovanför dörren och byter ut den mot en tunnare, inget som ska hållas uppe av den förutom isoleringen som ligger ovanför, så det ska vara grönt!
Lennart Lind: Försöker läsa för att hitta svar här utan resultat.. tanken måste ju vara att foder ska täta helt tätt intill ytterpanelen väggen! Ta tex stockpanel som är väldigt rundad så blir det stora lufthål in fönstret där vatten ej ska komma in! Att täta med latex låter som en dålig quickfix! Hur gör proffsen dom låter springorna vara kvar och hoppas att vatten ej tränger in?
Lasselano: Mycket ljud smiter förbi tätningslisterna. Finns möjlighet till dubbla lister har du mycket att hämta.
Higgsino: Okej, det låter ju väldigt bra. Tack för snabbt svar!