Jag har anlitat en snickare för att byta två fönster. Det är en del av ett större jobb mot löpande räkning med ett pristak. Snickaren är uppenbarligen missnöjd med pristaket vi kommit överens om. Samma dag som de skulle starta tog han upp ett antal saker som skulle bli jobbiga att göra men när jag bad honom förtydliga exakt vad det som var problematiskt så hade han egentligen inga bra förklaringar. Sen menade han att det här med pristak är ju egentligen bara till hans nackdel, han pratade om hur mycket de hade att göra, antydde att de inte skulle kunna göra ett bra jobb med den budgeten, antydde att jag inte ville göra rätt för mig om jag inte betalade mer. Han menade också att normalt är det 15 procent som priset får överskridas.
Jag vill inte starta en till hata-hantverkare-tråd utan bara ge lite bakgrund till varför det inte känns sådär superkul med denna snickare och förklara varför förtroendet inte är på topp. Min fråga rör en sak han tog upp i morse när vi diskuterade fönsterbytena. Han undrade om jag eller han skulle ta dit plåtslagare för att montera fönsterblecken, jag förklarade att jag förväntade mig att det skulle ingå, han sa att nej det gör det inte. Han sa att det är praxis att fönsterbleck inte ingår vid fönsterbyte, jag sa att i så fall så tar jag hit plåtslagare. Det är ingen big deal men jag blev nyfiken på om det verkligen stämmer? Om jag anlitar en snickare för att göra ett komplett fönsterbyte mot fast pris men ingen av oss nämner specifikt fönsterbleck, bör jag då förvänta mig att jag får ordna fönsterbleck själv?
Jag vill inte starta en till hata-hantverkare-tråd utan bara ge lite bakgrund till varför det inte känns sådär superkul med denna snickare och förklara varför förtroendet inte är på topp. Min fråga rör en sak han tog upp i morse när vi diskuterade fönsterbytena. Han undrade om jag eller han skulle ta dit plåtslagare för att montera fönsterblecken, jag förklarade att jag förväntade mig att det skulle ingå, han sa att nej det gör det inte. Han sa att det är praxis att fönsterbleck inte ingår vid fönsterbyte, jag sa att i så fall så tar jag hit plåtslagare. Det är ingen big deal men jag blev nyfiken på om det verkligen stämmer? Om jag anlitar en snickare för att göra ett komplett fönsterbyte mot fast pris men ingen av oss nämner specifikt fönsterbleck, bör jag då förvänta mig att jag får ordna fönsterbleck själv?
Iom att fönsterblecket är en del av fönstret och behövs för att fönstret ska vara korrekt installerat så kan man ju tycka att det ska ingå.... en normalt funtad snickare får dit ett fönsterbleck på 10 minuter, att ta dit en plåtslagare för det jobbet är löjligt. Byt snickare eller gör jobbet själv. Med den hantverkarens inställning så blir nog jobbet bättre gjort om du läser på och gör jobbet själv 
Tack för svar. Jo jag önskar att jag hade möjlighet att göra allt själv men tiden finns inte, och nu har jag ju ingått avtal med snickaren. I takpriset skulle både det invändiga och utvändiga jobbet ingå, däremot specade vi aldrig något vad gäller just fönsterblecken, men det känns ju inte som att det finns någon tolkningsmån där för att fönsterbleck inte skulle ingå egentligen.
Det jag hakade upp mig på var just att han menade att det var praxis att just fönsterbleck inte ingår i ett fönsterbyte, var det en ren lögn eller är det defacto en gråzon?
Det jag hakade upp mig på var just att han menade att det var praxis att just fönsterbleck inte ingår i ett fönsterbyte, var det en ren lögn eller är det defacto en gråzon?
Vilken märklig snickare.
Så här gör en av våra största installatörer
http://mockfjards.se/att-byta-fonster/fonsterbyte-privat
Så här gör en av våra största installatörer
http://mockfjards.se/att-byta-fonster/fonsterbyte-privat
En annan fråga: snickaren har gjort invändig smyg i gips runt de båda fönstren. Den ena var så dåligt gjord så målaren sa att det går inte att spackla ihop, så den gjorde jag om själv. Den andra skulle jag också gjort om, om det inte vore så att jag inte hade tid och nu är jag bortrest medan målaren är hemma och målar.
Jag tog ett foto på den andra smygen, se nedan, och skickade till snickaren och skrev att jag vore tacksam om han kunde fixa den. Men han kommer inte att åtgärda den om inte jag tvingar honom. Men då uppstår den klassiska frågan, hur dåligt är tillräckligt dåligt för att jag ska kunna kräva att snickaren gör om det? Är det här tillräckligt dåligt eller är det sånt man får räkna med? Den övre och undre delen av smygen lutar båda ungefär lika mycket, sidorna är ok.
Jag tog ett foto på den andra smygen, se nedan, och skickade till snickaren och skrev att jag vore tacksam om han kunde fixa den. Men han kommer inte att åtgärda den om inte jag tvingar honom. Men då uppstår den klassiska frågan, hur dåligt är tillräckligt dåligt för att jag ska kunna kräva att snickaren gör om det? Är det här tillräckligt dåligt eller är det sånt man får räkna med? Den övre och undre delen av smygen lutar båda ungefär lika mycket, sidorna är ok.
Hej, haft samma problem angående bleck. Fick pris för ett fönsterbyte och frågade om priset avsåg "allt" vilket det gjorde. När de är klara sitter det bara det nedre blecket på plats.
Frågar om det övre men det ingår inte. Jag blir så himla trött ibland. För att ett fönsterbyte ska vara komplett ska det sitta över och undre bleck så detta borde rimligtvis ingå i ett byte. Speciellt om man frågar om byter är komplett eller allt ingår. Ska köparen fråga om bleck ingår behöver vi även fråga om smyg etc ingår.
Kanske ska fråga om fönster ingår nästa gång.
Frågar om det övre men det ingår inte. Jag blir så himla trött ibland. För att ett fönsterbyte ska vara komplett ska det sitta över och undre bleck så detta borde rimligtvis ingå i ett byte. Speciellt om man frågar om byter är komplett eller allt ingår. Ska köparen fråga om bleck ingår behöver vi även fråga om smyg etc ingår.
Kanske ska fråga om fönster ingår nästa gång.
Klicka här för att svara