Fönster & Dörrar
Petter Forsen: Lackade i dag om en av innedörrarma. Skruvad in 2 skruv i ovan och underkant (i lufthålen) och la detsa på två bockar. Nu kunde jag spruta en sida, vända och spruta den andra sidan. Tog tag i gångjärnen och lät den glida på en av skruvsrnaoch la ner. Därför han jag lacka 2 lager i dag. De tidigare har jag fått vänta 2-3 dagar tills det varit hekt tort innan man vågat vända och ta
Flaska: Tack, slipade ned till friskt trä, spacklade och oljar med linolja. Ser betydligt fräschare ut
123abc: Vad är det som glappar och hur mycket? Vilka kolvar och hur gör du för att glappet ska uppstå? Om du haft en låssmed där som gjort urtagen så reklamera till låssmeden. Hur tjock är trälamineringen på dörr och karm innan stålet?
Snailman: Ok, fixat nu, drog i två plåtskruv från var sitt håll i rundeln i hörnet på fjädern, och stoppade en plåtremsa mellan fjädern och stången, upprepa 4 gånger, så gick det ta loss sedan.
BirgitS: Vad kul! Du kan väl lägga upp en bild när de har kommit på plats. :)
JohanLun: Beroende på hur fönster ser ut så kan det nog bli mer eller mindre bra... Men som Heimlaga skriver, så är det nog ungefär sådana mått som jag har i mitt hus från 1909. Men framförallt fönstren har helt andra proportioner. Är det perspektivfönster utan spröjs ser det nog konstigt ut... Men i alla tider har man ju ändrat hus så att de ska se antingen äldre eller yngre ut, upp till
hul: difftät inifrån och ej difftät utifrån eller ej difftät fog utifrån och tejp inifrån
doublepeak: Som nybyggare så hade jag ingen aning om att hus byggdes med fönstersmyg i gips. Vi hade trott att det skulle vara vitmålad mdf. Det är vi som missat att beställa detta. Nu är min fundering hur jag ska göra för att få dit mdf. Ska jag låta befintlig fönstersmyg i gips vara kvar som extra isolering och en bra yta att limma fast mdf på? Eller är det bättre ta bort gipset och spika
BirgitS: Kanske ett kolvlås eller skjutregel? Sådana och andra alternativ finns t.ex. här: https://www.specialbeslag.se/reglar-haspar Glöm bara inte bort att det ska vara lätt att ta sig ut på balkongen om det börjar brinna och man får panik.
Liteavvarje: Tveksamt om du kan hitta något , alla dom luckorna var skräddarsydda för varje fastighets källarfönster , så det blir nog till att mäta och gå till en plåtis , inte mindre än 3 mm gods du får ta exakt mått på hålet , tänk på infästning av gångjärnen så fixar dom det
vetgirig_: [citat] Där tror jag du har en poäng! Tack för den tanken/vinklingen. :)
KnockOnWood: [citat] Instämmer! Och så riskerar inte överdelen att ramla ner, om inte limmet hugger direkt.
vetgirig_: Jag visste det nog egentligen, men hade helt glömt bort det! Fick en påminnelse av en vän som jobbar där och som hörde mig prata om fönsterbyte... ;) De säljer fönster både inkl och exkl montage.
62_an: Hej Jag har ett ca 10år gammalt alu-klätt fönster med fast karm från SP Fönster som jag håller på att installera nu. Fönstermodellen heter "KFG". Men jag bli inte klok på hur underblecket ska se ut och monteras. Har hört med SP:s kundtjänst, men KFG har utgått sedan ett antal år och ersatts av annan modell och jag får därför inget vettigt svar. Jag skulle vilja se en
Mexitegelfixaren: Problemet är att väggen är rak högst upp. Det är där nere som den liksom buktar ut lite. Givetvis kan man flytta dörren rakt horisontellt så det blir lite fel uppe och lite fel nere. Tror jag kommer försöka slipa till en liten listbit längst ned för att följa väggens krumbukter och sedan accepetera att fodret kommer böja sig lite.
Stiftet: Tack, då har jag gjort det riktig, tycker också att det blir snyggast med fönstret i liv med lockpanelen, och fönsterbrädan är uppskattad av min bättre hälft :) Blev lite förvirrad av andra lösningar när jag googlade.
kikarhus: Ska prova på en bit som inte syns så mkt. Tack båda!
thomaslj: Hittade perfekta klacklister på 10mm tack för hjälpen
quick: Handtaget med tillbehör var dock inget emot skjutreglen jag köpte samtidigt vad gäller kvalité. Den ramlade sönder i bitar nästan direkt. Gick dock att pilla ihop igen. Gällande handtaget så är det ganska glappigt men det jämnar ut sig med låsvredet som går tungt istället. Men jag är nöjd. Det fungerar och jag fick vad jag betalade för. För det var billigt. Dessutom sitter det
TorpAnders: Jo därav mina funderingar.. Men jag köpte en 8h tub på test igår och den var ju helt värdelös. Om man inte lyckas få det perfekt direkt med tuben så är det kört, för att gå på efteråt med kittkniven gick inte.
hemljuvahem86: Har kollat upp smålandsvinnals föster lite mer och ser att de är annorlunda mot den andra altandörren vi har, såhär ser smålandsvillans fönsterdörr ut: [bild] Jag tycker det ser ut som om de vara har satt en spröjs av något slag över där. Men jag kan inte hitta just denna kombinationen i listan över tillgängliga spröjsalternativ. Blir nog ett samtal med bygghemma. /Herr HLH
Thomas_Blekinge: Du kan köpa min begagnad. Med sidoljus.
BirgitS: [citat] Så var vardagsrumsfönstren där vi bodde förut. Den öppningsbara delen var på samma höjd som de andra fönstren, ca 80 cm, och under de två rutorna var det ett fast fönster och den rutan var nog kring 30 cm hög.
mexitegel: Jag förstår hur du menar. Problemet är som sagt att U-värdet inte avspeglar detta utan man måste titta på konstruktionens energiförlust istället. Det är mer avancerat och svårare att sälja in på än jämförbara u-värden och ett lågt pris.
kenneth5828: HABO Dörrbroms 1630 brukar också funka bra, om man monterar dom rätt.
santos: Själv så körde jag med expanderande skruv. Men jag har stenväggar.