Mitt problem:
I sovrummet finns en takkupa mellan kattvinden som är en meter djup och en meter bred. Av olika anledningar behöver vi ha en dubbelsäng framför fönster/takkupa. Eftersom den är bredare än utrymmet blir det dels 1 m2 döyta mellan sänggavel och fönster och dels så blir det svårt att öppna fönstret på ett vettigt sätt.

Jag skulle därför vilja ha möjlighet att öppna fönstret från takkupans vägg genom någon form av beslag.

Se bild för förklaring!

Dagens beslag på fönstret är ett vanligt spanjoletthandtag. Eftersom fönstret är på andra våningen ut mot gatan skulle en lösning vara att kunna fästa något dels på fönsterbågen dels på sidoväggen. Och sedan att man kan dels öppna fönstret dels stänga det genom att pressa fönstret utåt och sedan låsa det genom en sprint eller dylikt på väggen. Fönstret är inåtgående.

Någon som har ett förslag? Syftet är alltså att man ska slippa klättra över sängen om man vill öppna fönstret...

• Schematisk illustration av sovrum med takkupa och dubbelsäng som blockerar fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde fungera med ett överbågsbeslag. Finns lite olika modeller, med spak eller vev. Googla överbågsbeslag och se om något passar ditt behov.

Elektrisk fönster öppnare/stänga finns kanske för inåtgående ochså, har bara erfarenhet för utåtgående fönster, det var väldigt smidigt, sköttes med fjärrkontroll, godkänt av försäkringsbolaget,

Ett röklucke beslag kanske? (kallas ibland brandventilator)
Det finns även som elektronisk öppning/stängning om så önskas.
Eller ett överbågsbeslag som redan nämnts.

Har försökt hitta både överbågsbeslag, rökluckebeslag och elektriska fönsteröppnare.

De två förstnämnda hittar jag inget vettigt och det verkar ställa till det att det är ett inåtgående fönster.

Elektrisk fönsteröppnare verkar finnas på Alibaba för en tusenlapp men det verkar också ställa till att det är inåtgående.

Nu är jag inne på något så enkelt som en anordning liknande ett kvastskaft........=) I alla fall tillfälligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.