S Snål-Jocke skrev:
Tätar dörren mot något i botten, eller går den bara över "stampat jordgolv" typ? Kanske vore idé att såga bort kanske 3-5cm i botten isf för framtida säkerhet.

Bild är alltid bra :)
Den är inte tätad vad jag vet. Det är betong eller "stampad jordgolv" under dörren. Håller på att fixa bild på eländet. :)

P Pagno skrev:
Mest för ett förtydligande, har karmen rest sig och lyfter dörren så att den sitter fast, eller håller isen fast dörren.

Är det fruset på insidan om dörren blir alla sätt svåra att få upp den.

Det brukar gå att ha en mjuk sopborste av vilken typ som helst, mindre är lättare att hantera.
Lägg en bräda framför dörren, strö ut salt på brädan, borsta med borsten i springan sedan saltet, upprepa tills borsten blir full i salt, stråna på borsten kommer in om det inte är väldigt tight, då bör du använda hett saltvatten.

Nu vet jag inte hur dörren ser ut, karmen kan svälla av saltvattnet.

Om det är en hel karm med fast tröskel går det bra.

I värsta fall får du ligga på knä och såga/repa isen mellan dörr och tröskel med en fogsvans, japansåg, multimaster eller liknande såg/maskin.

Kan du ta en bild på hur det ser ut?

Mvh P-A
Mörk träport med synliga regndroppar, möter ett frusset snötäcke vid tröskeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
[bild]
Bra att isen framför försvann, nu är det bara det roliga kvar.

Ta en planka, bräda eller regel, lika lång som dörren är bred, lägg den mot underkant, panga på brädan ett par rejäla smällar, då vibrerar isen loss i karmen och i nederkant.

I fortsättningen kan det vara bra att salta ibland när det är varmare än -15, vid kallare snö/is är saltet mindre effektivt.

Lite kroppsarbete är det bara som fattas nu.

Ge plankan en extra smäll från mig....

Ha det gott!

Mvh P-A

P Pagno skrev:
Salta mycket, inte som att salta på en köttbit, ös på utav bara den, ett kilo/2kvm tar bort en halvmeter tjock is på några få minuter.

Issörjan får du ösa bort med spade eller järnkratta.
Tack så mycket för ditt svar. Nu har jag fått upp dörren,det gick efter ett tag.(y)
Men nu vågar jag inte stänga den igen,hur gör jag för att förebygga att den inte fryser fast igen framöver?
Kan jag strö salt under dörren i förebyggande syfte eller är det en dålig ide´?
Jag misstänker att hela dörren har svällt rejält. Vill ju helst kunna stänga dörren,men vet som sagt inte om jag vågar stänga den igen nu.

Salt drarctill sig fukt och orsakar korrosion. Jag skulle undvika det helt. Du får se till att öka marginalerna.

D Daniel 109 skrev:
Salt drarctill sig fukt och orsakar korrosion. Jag skulle undvika det helt. Du får se till att öka marginalerna.
Hur menar du öka marginalerna? Utveckla gärna.:)
Ok,då får jag ta bort saltet igen,jag strök på salt under dörren,men tar bort det genast nu.

Och att stänga dörren igen är inte att tänka på. Det går helt enkelt inte.Så nu får den stå öppen oavsett .

Låter som tjälresning tycker jag. Bra ivf att du lyckades få upp dörren :)

S Snål-Jocke skrev:
Låter som tjälresning tycker jag. Bra ivf att du lyckades få upp dörren :)
Den goda nyheten var att jag fick upp dörren,den dåliga nyheten är att jag inte har en aning om hur jag ska förebygga framöver så det inte blir såhär igen. :)

Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Den goda nyheten var att jag fick upp dörren,den dåliga nyheten är att jag inte har en aning om hur jag ska förebygga framöver så det inte blir såhär igen. :)
Ta loss dörren, kapa den en dm, sätt dit en en liggande bräda på 7-8cm och en gummilist...

Det jag menar är typ att kapa dörren i nerkant, eller höja den. Det behövs mer soelmunder dörren. En gummilist är nog bra om man vill att den ska täta.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det jag menar är typ att kapa dörren i nerkant, eller höja den. Det behövs mer soelmunder dörren. En gummilist är nog bra om man vill att den ska täta.
Japp, tror vi menar ungefär samma.

Alternativt är en hög tröskel som dörren ligger mot när den är stängd. I princip en 70 eller 90 regel som man slår fötterna i hela tiden....
Fungerar utmärkt, men som sagt, dörren bör kapas i underkant hur som helst.

Vitsen med liggande bräda och en 3-4 cm gummilist, skall vara tätande ner mot marken, är att gummit sväller inte och lättare att få loss.

/P-A

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.