Medlem
· Västernorrland
· 22 inlägg
Hej,
Bor i hus byggt 2006, i morse vägrade hakregeln hålla sig tillbaka (se bild) när dörren är olåst. Vi måste alltså hela tiden vrida på låsvredet för att komma ut, för att komma in behöver vi använda nyckel. Tidigare haft problem när vi försökt använda funktionen för att koppla ur låsvredet när vi varit på semester, när vi kommit hem igen har låsvredet vägrat börja fungera igen trots att vi har tryckt upp den lilla knappen.
Vad göra? Jag har testat smörja lite vid hakregeln, måste låssmed kontaktas eller kan man byta något själv? Kistan? Vet någon vad den heter?
Tack på förhand
Bor i hus byggt 2006, i morse vägrade hakregeln hålla sig tillbaka (se bild) när dörren är olåst. Vi måste alltså hela tiden vrida på låsvredet för att komma ut, för att komma in behöver vi använda nyckel. Tidigare haft problem när vi försökt använda funktionen för att koppla ur låsvredet när vi varit på semester, när vi kommit hem igen har låsvredet vägrat börja fungera igen trots att vi har tryckt upp den lilla knappen.
Vad göra? Jag har testat smörja lite vid hakregeln, måste låssmed kontaktas eller kan man byta något själv? Kistan? Vet någon vad den heter?
Tack på förhand
Du ska inte dra upp knappen för det fungerar inte utan om knappen varit nedtryckt så måste du lås och låsa upp med nyckel för att vredet ska börja fungera igen.
Du har en äldre assa 2002 evolution som har många kvallitetsbrister och går sönder.
Köp ett nytt låshus ASSA 2002 och byt låshuset så kommer allt att fungera igen, de nya låshusen har inte de äldre kvallitetsbristerna utan fungera bra.
Du har en äldre assa 2002 evolution som har många kvallitetsbrister och går sönder.
Köp ett nytt låshus ASSA 2002 och byt låshuset så kommer allt att fungera igen, de nya låshusen har inte de äldre kvallitetsbristerna utan fungera bra.
ASSA 2500 är bra för de som har för vana att känna om dörren är låst du handtaget då är stumt, till skillnad från ASSA 2002 där listrycket släpper när man känner på dörren och inte knuffar till den igen.Demmpa skrev:
Vilket gör att 2500 både förbättrar uppvärmningen då den minskar kallras samt ökar inbrottskyddet med en extra kolv i slutblecket.
Men 2500 kräver att man lyfter och släpper handtaget så kolven åker ut innan man låser vilket en del inte gillar eller har svårt med som t.ex reumatism, men efter att handtaget lyfts och släppts så går det lättare att låsa (utan motstånd) vilket underlättar för andra med t.ex reumatism.
Kortfattat testa en ASSA 2500 i butiken innan köp om det finns en demo.
Medlem
· Västernorrland
· 22 inlägg
Tack för alla bra svar, det blev en 2002, K-rauta hade inte 2500 hemma, var ju toklätt att byta!
Det svåraste är att ta ur "musöronen" som ska skydda skruvarna, om de saknas så bör du köpa nya.
Det nya låshuset såg förhoppningsvis lit annorlunda ut än de gamla, det nya ska se ut som bilden med den löstagbara stolpen.

Det nya låshuset såg förhoppningsvis lit annorlunda ut än de gamla, det nya ska se ut som bilden med den löstagbara stolpen.

Klicka här för att svara


