Hej
Det är ytterdörren som har ett fönster som utsetts för mycket regn som har fått en fukt skada.
Bifogat en bild här nedan:
Funkar inte bilden så har jag lagt upp en bild på Google share:
https://drive.google.com/file/d/1fp9klvtGx6eg6EWfUoV101J7HbyIBoPx/view
Nu vill jag spackla det / fixa det så att det inte blir värre.
Vad kan jag göra ? Tips på material ?
Det bästa hade varit att fixa dörren och sedan installera ett litet tak ovanför dörren men iom att det är puts så är det så känsligt så vill jag helst inte borra i det.
Det är ytterdörren som har ett fönster som utsetts för mycket regn som har fått en fukt skada.
Bifogat en bild här nedan:
Funkar inte bilden så har jag lagt upp en bild på Google share:
https://drive.google.com/file/d/1fp9klvtGx6eg6EWfUoV101J7HbyIBoPx/view
Nu vill jag spackla det / fixa det så att det inte blir värre.
Vad kan jag göra ? Tips på material ?
Det bästa hade varit att fixa dörren och sedan installera ett litet tak ovanför dörren men iom att det är puts så är det så känsligt så vill jag helst inte borra i det.
Skärmtak innebär lite mer bekymmer tyvärr med tanke på att jag inte vill borra i putsen.henke_benke skrev:
Men teoretiskt sätt, om man skulle låta fukten torkan och sedan applicera en lagning, hur skulle man gå tillväga då ? Jag försöker få ett konkret svar bara.
Mvh
man byter ut hela mdfn.A Arman skrev:
antingen skärm tak. eller bättre behandlad dörr.
Redigerat av moderator:
Möjligen kan du byta ut fönsterinfattningen mot massivträ som föreslagits eller fräsa upp en ny infattning i valcromat som är en lite vattentåligare variant av mdf. Frågan är om inte en ny dörr på kampanj hos HornBau är minsta besvär och kostnad.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Tycker att det är lite trpkig hantverkarmentalitet att rekommendera TS att bara slänga ut både karm och dörr när ni har sett typ en kvadratdecimeter på bild.
Försök inte att spckla eller foga som det ser ut nu, det stänger bara in fukten och gör det värre som tidigare påpekats. Jag tycker det borde gå fint att ta bort listen och ersätta den med en ny. Hade valt massivt trä och oljat bitarna ordentligt innan.
Försök inte att spckla eller foga som det ser ut nu, det stänger bara in fukten och gör det värre som tidigare påpekats. Jag tycker det borde gå fint att ta bort listen och ersätta den med en ny. Hade valt massivt trä och oljat bitarna ordentligt innan.
alla kan inte stå och börja göra nya lister. varken verktyg eller maskiner för det.Bernieberg skrev:
Tycker att det är lite trpkig hantverkarmentalitet att rekommendera TS att bara slänga ut både karm och dörr när ni har sett typ en kvadratdecimeter på bild.
Är det bara jag som tycker det är konstigt med en ytterdörr som inte tål vatten?
Visst, massivt trä tål ju inte heller att exponeras hur länge som helst för vatten, men gör man nåt som ska sitta utomhus så använder man väl inte mdf?
Visst, massivt trä tål ju inte heller att exponeras hur länge som helst för vatten, men gör man nåt som ska sitta utomhus så använder man väl inte mdf?