Har bytt ytterdörr. Fabrikat: Diplomat.
Var jättenöjd med kvalitén, stängde sig fint. Som ljuv musik jämfört med den gamla teakdörren från -73 som fick hela huset att skaka och väsnas. Nåja, kanske överdriver lite, bytte ju tätningslisterna.

Men.. Fick fel färg. (1)
Var heller inte nöjd med att halva tröskeln satt under golvnivån.(2)
Med det är helt enligt branschstandard enligt denna firman.

Firman lovade att jag var i goda händer för de skickar erfarna montörer från huvudkontoret för att montera nya dörren. Okey, tänke jag...

Har nu fått nya dörren monterad. Andra gången gillt? De kunde montera dörren 3mm högre, så jag var halvnöjd.:thinking: Med en specialtillverkad tröskellist skulle jag kunna få dit klick'golvet. :cool:

När de var klara så var dörren svårstängd. fjädrande dörren ut redan 20cm innan stängt läge. (3) "Men det var normalt, tätningslisterna fjädrar så" (att gångjärnen flyttar sig och karmen vrider sig!?).

Efter rättat till grövsta felmonteringen åkte dom trots mina protester om att dörren fortfarande var svårstängd. (4) :mad: "Det är bara tätningslisterna..."

Säljaren hävdar bestämt att dörren är monterad enligt branchstandard. Han vägrar komma och titta.

Redigerat:
Nya dörren. Efter att 4 olika personer misslyckats att stänga dörren och jag tröttnat på att stänga efter dom... Dags att kolla lite närmre.

Gångjärnet på mitten hade hamnat ovanpå karmen isf i sin försänkning. Klantigt.. Så när dörren stängdes pressades karmen ut flera millimeter. Efter det rättades till så rör sig gångjärnen i alla fall. Är detta normalt?
(Jag har aldrig sett gångjärn röra sig på en hel och frisk dörr. Syns tydligt, men svårt att fånga med mobilkamera).

Det är lite tajt mellan karm och dörrblad.
Tyvärr lyckades jag inte skicka mms video till säljaren.
Annars ganska uppenbart fel tycker jag!?

Redigerat:
Säljaren har erbjudit mig skicka hit en besiktningsman, men jag får stå för kostnaden om han tycker dörren är okay monterad.
Jag är ju lite rädd att besiktningsmanen följer samma "branchstandard" som företagets erfarna proffsmontörer...och inte lyssnar på mina argument.

Trodde jag betalade för att få jobbet bra gjort och slippa bekymmer.

Vad tycker ni byggahusare? Proffsjobb?

Du har tagit alla bilder på "fel" sida för att jag skall kunna se någonting. Gångjärnsbilden är rätt, men så inzoomad att inget av dörren syns.

Tycker mig i alla fall ana att dörren inte är överfalsad.

I så fall.
Tag en högupplöst bild rakt framifrån på gångjärnssidan så att det går att se dörrspringan runtom. Då är det lätt att se om karmen sitter rätt.

Lutar springorna över och under, eller om de stående karmarna är konvexa ( springan mindre mitt på karmen ) så är det ett klockrent monteringsfel. Troligen orsakat av felaktigt använt fogskum om montören använt sådant.

Branch-standard för en nymonterad villadörr är att det sammanlagt skall vara 7mm luft om man lägger ihop springan på gångjärnssidan med springan på låssidan. Luften skall vara jämt fördelad.

Givetvis skall springan vara någorlunda samma uppifrån ända ner. 0,5mm tollerans gäller. Men om du står och viftar med ett skjutmått blir du troligen betraktad som en knäpp rättshaverist. Okulärt räcker. Ser det snett ut är det snett.

Ett ASSA standard 110 gångjärn som är jämt nerfräst ger 3mm luft (det är lite mer komplicerat men det är överkurs). Det normala för lås är tillverkarn rekommenderar 2-5mm luft. Rätt monterat har du då 3 vid gångjärnet och 4 på låssidan från början. När dörren har acklimatiserat sig (svällt) så krymper springan något och borde på hösten ligga på 2-3mm på låssidan.

Mvh Findus

• Gilla
[SH] och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabbt svar.

På gångjärnsvideon (inlägg #3) står jag och puttar på dörren med höger hand och filmar med vänster.

Inlägg #4 visar springan mellan dörrblad och karm på insidan vid karmskruven strax ovanför gångjärnet i inlägg #3.
Täckbrickan över karmskruvshålet är 1mm tjock.
Pappret spänns ju fast så springan är ca 1mm :oops: intill täckbrickan.
Längst upp strax under 2mm
Längst ner 2.5mm

Stängningsproblemet fanns innan skummet stelnat.

Vad betyder överfalsad?

Överfalsad dörr har en vinkel som täcker dörrspringan.

Skiss på snitt av dörr uppifrån
Handritad skiss av en överfalsad dörr från ovan, markerat "Dörr" och "Karm".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då går springan runt dörren inte att se eller fotografera. Då behövs andra metoder för att bedömma om det är lagom med luft. Jag tittar när jag stänger och ser då om det ser rimligt ut. Om något nästan tar i är det inte bra.

Att gångjärnet rör sig när du trycker på dörren tyder på att det spänner emot karmen. Det kan också bero på att gångjärnen inte linjerar vilket är ett större fel. Det indikerar att dörrbladet är skevt eller krokigt.

Att en papperlapp fastnar kan lika gärna betyda att det finns en tätningslist. Det visar med andra ord inte nödvändigtvis att något är fel. Självklart skall det sitta tätningar på en ny dörr.

Om de insisterar på att allt är som det skall fast dörren spänner och måste stängas med våld och kräver att du måste ta dit en besiktningsman för att tro dig på ditt ord. Gå direkt till konsumentvägledaren i din kommun. Tar du dit en egen konsult så kommer du troligen inte få en krona för det. Om du låter montörerna ta dit en så får du betala likafullt.

Besiktningsmän från byggföretag litar jag ungefär lika mycket på som virkade askkoppar. Är det en för mig obekant besiktningsman utgår jag ifrån att de är jämförbara med säljare. De säger vad de behöver för att få ut sina pengar. I frågor som jag själv har kunskap om kan de inte ge mig någonting. I andra fall läser jag hellre på och skaffar mig den nödvändiga kunskapen.

Mvh Findus

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Tråkigt med fel färg och att ni inte fick den i önskad höjd men det kanske inte var möjligt.
Som findus42 skrev så är det problem om gångjärnen rör sig i sidled när du stänger sista biten när det spänner emot.
Det behöver dock inte vara dörrbladet som är fel utan vanligare är att karmen är slarvigt monterad och blivit lite vriden i bakkant.
Det positiva är att det är möjligt att åtgärda.
Det är även möjligt att åtgärda höjden om det finns utrymme, det är många billigare dörrar som har en låg tröskel.

Rent generellt så fjädrar inte en korrekt monterad dörr ut trots tätningslister, det är inte sant i mina ögon. Det som troligtvis har hänt är att karmen på gångjärnssida monterats ngn grad snett (inget är väl rakt i ett hus) och man har då tvingat motsvarande sida karm på plats. Detta i sig kräver ingen kraft att göra och är ett lätt misstag att göra.

Ett tips kan vara att montera karmen på gångjärnssidan och sedan haka i dörren, stänga dörren med andra sida karm lös och titta så att dörren sluter tätt utan att fjädra ut, sedan montera karm. annars kan man måsta kila på gångjärnssida.

Ser detta väldigt ofta när vi monterar känslig elektronisk låsning på dörrar.

• Gilla
Fabregas
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Du har tagit alla bilder på "fel" sida för att jag skall kunna se någonting. Gångjärnsbilden är rätt, men så inzoomad att inget av dörren syns.

Tycker mig i alla fall ana att dörren inte är överfalsad.

I så fall.
Tag en högupplöst bild rakt framifrån på gångjärnssidan så att det går att se dörrspringan runtom. Då är det lätt att se om karmen sitter rätt.

Lutar springorna över och under, eller om de stående karmarna är konvexa ( springan mindre mitt på karmen ) så är det ett klockrent monteringsfel. Troligen orsakat av felaktigt använt fogskum om montören använt sådant.

Branch-standard för en nymonterad villadörr är att det sammanlagt skall vara 7mm luft om man lägger ihop springan på gångjärnssidan med springan på låssidan. Luften skall vara jämt fördelad.

Givetvis skall springan vara någorlunda samma uppifrån ända ner. 0,5mm tollerans gäller. Men om du står och viftar med ett skjutmått blir du troligen betraktad som en knäpp rättshaverist. Okulärt räcker. Ser det snett ut är det snett.

Ett ASSA standard 110 gångjärn som är jämt nerfräst ger 3mm luft (det är lite mer komplicerat men det är överkurs). Det normala för lås är tillverkarn rekommenderar 2-5mm luft. Rätt monterat har du då 3 vid gångjärnet och 4 på låssidan från början. När dörren har acklimatiserat sig (svällt) så krymper springan något och borde på hösten ligga på 2-3mm på låssidan.

Mvh Findus
De fel du beskriver skulle jag säga inte gör att dörren fjädrar ut på det sättet som beskrivs? Snarare att karmen inte monterats i samma plan (förstår du?) dvs gångjärnssidan är ngt vriden utåt.

Svart skiss av korrekt dörrkarm montering jämfört med röd skiss av felaktig montering som illustrerar faran med karmhylsor.
den svarta skissen är en korrekt monterad karm med dörrblad, den röda skissen är en felaktigt monterad karm. Detta kan hända om man förlitar sig på karmhylsor vid montage.

1 123abc skrev:
Tråkigt med fel färg och att ni inte fick den i önskad höjd men det kanske inte var möjligt.
Som findus42 skrev så är det problem om gångjärnen rör sig i sidled när du stänger sista biten när det spänner emot.
Det behöver dock inte vara dörrbladet som är fel utan vanligare är att karmen är slarvigt monterad och blivit lite vriden i bakkant.
Det positiva är att det är möjligt att åtgärda.
Det är även möjligt att åtgärda höjden om det finns utrymme, det är många billigare dörrar som har en låg tröskel.
Dörrbladet har 2 Alu plåtar som ska göra den formstabil.
Höja dörren hade varit besvärligt, men dom försökte. Dock missade de det "utlovade" målet med 5mm så det blev något sämre.
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild]
den svarta skissen är en korrekt monterad karm med dörrblad, den röda skissen är en felaktigt monterad karm. Detta kan hända om man förlitar sig på karmhylsor vid montage.
Tror på din röda skiss.
Gångjärnen linjerar väl hyffsat, avviker 1mm.
Har inte reagerat på att det ser konstigt ut på utsidan. Därför har jag fokuserat på insidan.

Har inte rätt verktyg för sånt här...(höll på och vred min improviserade okalibrerade rätskiva 180 grader och fick ungefär samma resultat. Dock höll jag den dumt på denna bild :oops:). Men ger en indikation på att Karmen böjer in mot dörrbladet vid 2:a karmskruven uppifrån räknat.

• Grå ytterdörr med tre fönster och synliga karmskruvar, vilket antyder justering.
    Skapa konto
  • Metallrätskiva mot dörrkarmen visar att karmen böjer inåt nära andra skruven uppifrån.
    Skapa konto
ser inte riktigt på bilderna men det ser ut att vara jäkligt tajt mellan karm och dörrblad på gångjärnssidan. Speciellt i mitten på dörren. Där bör man få klart för sig om karmen är rät (då ska gångjärnen justeras) eller om karmen bågnar något varvid karmen ska justeras.

Sedan verkar det som att karmen inte har samma avstånd till dörrbladet när dörren är stängd, inte alls bra.

Fan det verkar inte vara några jätteintresserade killar som gjort den där installationen :/ Det har man sett mycket av, slarvigt monterade dörrar :( Byggarna ska ju sätta sina noggrannaste finsnickare på montaget och inte gipsmontörerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.