M
MagHam: Det var dagens "Lasarus" ;) Passar väl på att haka på resonemanget då. På en putsad fasad där man inte lätt kan åstadkomma en spalt mellan vägg och bleck så är det bättre utan droppnäsa (överbleck).
12 svar · 11,3k läst
Karin Nilserius
Karin Nilserius: [citat] Hej. Nu har jag lyckats få bort gammal plastfilm från en fönsterbräda. Jag provade först med T-rod och Remover och skrapade forsiktigt med spackelspade. När det inte fungerade skruvade jag helt enkelt bort fönsterbrädan och la den i badkaret två--tre dygn och tog sedan en klickskrapa. Plastfilmen hade luckrats upp och det var enkelt att fa bort medan den låg kvar i vattnet,
9 svar · 30,8k läst
fia_mstd
fia_mstd: Jag vet klart bättre användningsområden för hans spänstigheter :cool:
4 svar · 3,6k läst
S
seniorkonsult: Tack, skall kolla. Det beror på vilket klister....
6 svar · 6,5k läst
1
123abc: Jag hade reglat och satt en plywood skiva samt gips. Om du fyller igen springorna först med spackel sedan slipar du och limmar en pappremsa med våtrumslim sedan spacklar och slipar du normalt så borde det bli bra. Om det är ett mått som inte stämmer med reglar och skivor så sätt dubbla 45x45 så kan du anpassa för rätt mått.
2 svar · 2,4k läst
1
123abc: Antingen köper du en ASSA 711 låscylinder (rund utsida) efter din befintliga nyckel och byter endast utsidan mot en ny. Du kan även lossa utsidans låscylinder och åka in med den till en låssmed och låta låssmeden lägga om låscylindern. ASSA cleaner/de-icer behöver du inte utan vanliga ASSA låsspray är det du bör använda. Jag använder aldrig ASSA cleaner/de-icer och anser att det
10 svar · 72,8k läst
·
dadid
dadid: Den nya dörren ha4 samma mått som den gamla. Utvändigt har smygarna putsats med kalkputs mot dörrkarmen. Min tanke är att montera expanderande självhäftande drev (svällist) på karmen vilken k9mmer att täta mot tegelväggen. Utöver detta funderar jag på att dra en sträng flexibel utefog på dörrkarmens utsida där den trycks mot putskanten. Att göra en utvändig fog ter sig
0 svar · 7,1k läst
J
jmon: Eller är det för svårt att få ordning på karmen så att jag borde nöja mig med att sätta in nåt glidbleck?
9 svar · 7,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Det är nog lika billigt att köpa nya, trävita, och betsa, lasera och lacka dem, som att skicka de gamla på omlackering. Sådana här ungefär har vi i hela huset: [bild] https://www.byggmax.se/dörrar/innerdörrar/innerdörr-max-allmoge-furu-p6614004
1 svar · 2,2k läst
L
Linums: Hej, tack för goda insikter!! Ja det låter vettigt. Jag skulle gärna testa att fixa detta själv, men ska kontakta fönsterleverantörer också. Vet ni var man kan köpa det material som behövs för att lösa detta?
9 svar · 9,0k läst
·
S
Stadsbonden: Nix, flyttade en befintlig dörr och beställde ett fast fasadparti från Skånska Byggvaror istället.
3 svar · 5,1k läst
L
Lasselano: Du har ingen möjlighet att dämpa ljudet innan det når fönstret? Bullerplank typ?
21 svar · 8,5k läst
·
S
sulfobus: Du borde också be fastighetsägaren förbättra badrumsventilationen om dörren blir så fuktig av en dusch. Alternativt duschdraperi/dörr för att förhindra stänk.
10 svar · 2,7k läst
1
123abc: Om du låser upp samt påverkar trycket och den inte går upp så har sannolikt den gamla ståldörren satt sig. Har varit med om många till fläktrum och andra utrymmen som nästan aldrig öppnas åt kommunen. Om så är fallet så får du hjälpa till med ett litet koben eller liknande samtidigt som du påverkar trycket. Om det är så så kräver den samma övertalning för att få igen om du
2 svar · 1,3k läst
·
P-plats
P-plats: Nu har jag gått min egen väg och kapat golvet så jag kom ner med pipen på fogskumsburken. Maskerade väl och sprutade ner lågexpanderande fogskum. Jag hade aldrig kommit åt ann få ner någon isolering för det är en vinkel utåt under golvet. Hoppas detta blir bra.... [bild]
2 svar · 6,5k läst
·
kinshasa
kinshasa: Stort tack för länken Skysodan ! Det ser mycket smidigt ut. Mvh Jörgen
6 svar · 22,2k läst
·
C
calleman: Hej, Jag byter om ett fönster och en "altandörr" till riktigt dörr med sidoljus på nedervåningen i ett suterränghus. Väggen är gjord av lättbetong ca 25cm och plattan är oisolerad. Jag har byggt igen halva fönstret med leca, armeringsjärn och betong. Detta ska härda över helgen. Lättbetong är ett helsike då den är så porös så för extra stabilitet sätter jag en 220x45 regel
0 svar · 4,5k läst
·
J
JeppeKa: Så här gjorde jag. Om det är helt korrekt eller inte vet jag ej men det fick bli så.
12 svar · 22,7k läst
·
M
michael öhrström: tack för svaren tål att tänkas på ! hemma pularen ! " De är ofta bara en ren säljorganisation, som primärt Säljer. Sedan tar de in billigast möjliga montörer i många fall med ingen eller väldigt lite erfarenhet av byggen överhuvudtaget, och maximerar sin vinst, utan något större ansvarskännande." låter inge vidare :cry:
5 svar · 3,3k läst
ricebridge
ricebridge: [citat] Runt fönstren ska du givetvis täta. Däremot inte mellan rutorna i samma fönster (mellan de två glasens fönsterbågar alltså).
3 svar · 890 läst
GoForIt
GoForIt: Kan det finnas någon möjlighet att byta lyftgångjärnen i karmen, till en typ med smalare tapp? Vad säger dörrtillverkaren?
1 svar · 4,9k läst
1
123abc: Om du inte köpt någon fönsterdörr än så leta efter en som är förberedd för låsning från båda sidor med en låsbar spanjolett. FIX 8350S kan du använda till en spanjolett som inte är låsbar men du behöver lite fler detaljer för utsidan samt så måste du göra uttaget. Det har varit vanligast med låsbar spanjolett i fönsterdörrar i ganska många år nu så du borde kunna hitta
4 svar · 5,6k läst
1
123abc: Hur tjock är din dörr? Vad är det för behör du köpt och har det en lös vredpinne eller sitter den fast? En låssmed har behör som passar och kan även förlänga vredpinnen om det behövs p.g.a ovanligt mått på dörren eller längre pinnar om den är lös.
7 svar · 2,3k läst
R
radioshack: [citat] Intressant men jag är nog också lite ute efter utseendet i en sådan här anordning.
4 svar · 5,8k läst
·
B
byggbra: Glas kan missfärgas om de står tätt ihop med fukt mellan.
4 svar · 3,0k läst
·
R
rsa: Slutligt svar från tillverkaren... "Vi gör på detta vis då detta passar bäst för oss av produktionstekniska skäl." Jag tror tyvärr inte att jag kan reklamera. Möjligtvis hävda att jag inte fick beskrivet hur dörren skulle se ut. O andra sidan frågade jag inte om det heller. Men nog kan man anta, när man beställer, att dörren kommer ha samma proportioner som den de visar på bild
13 svar · 5,1k läst
·
O
Oljelund: Aluminium!
4 svar · 1,0k läst
G
Great: ok du tänkte så. vad har du för förslag på när de ska va smidigt samtidigt, vill ju ha så den jämnt är öppen inifrån, men låst utifrån garagedelen, typ kodlås. vill ju helst slippa nycklar
2 svar · 3,4k läst
·
Peter_Henry
Peter_Henry: Hej Nej, skulle klassa det som en liten risk. Dagens takfönster är väldigt enkla och bra att jobba med, har monterat väldigt många från Velux och gillar dem skarpt. Andra kan jag inte uttala mig om
1 svar · 2,7k läst
Needas
Needas: [citat] Jag hade gått över det med ett fint sandpapper typ 180 korn sen duttat i målarfog sen målat i samma kulört.
7 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.