8 254 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
Persienner - Drar kallt.
Sida 1 av 3
Vi har fått persienner monterade. Problemet är med de persienner som är monterade mellan glas. Genomförningen för tråden/vredet där blåser det in kall luft.
Skall det vara så? Har de missat att monterat något där som gör att det tätar?
Skall det vara så? Har de missat att monterat något där som gör att det tätar?
Så vad är meningen med fönster med bra u-värde och tjocka väggar för att man sedan skall borra hål i bågen på fönstret så kall luft kan blåsa in?E etompau skrev:
Det blir ett kallare rum och råare luft. Extra uppvärmning helt i onödan för att man släpper in kall luft.
Synd att man inte får denna information INNAN man köper persinner monterade mellan glas.
Om det blåser så mycket ur dessa hål så har du nog något annat fel på tätning i dina fönster.
Vi hade tidigare persienner mellan tvåglasfönster och har inget minne av att det drog från genomföringen av vridfjäder och snöre.
Plastbiten som spikades på ramen täckte det borrade hålet.
Vi hade tidigare persienner mellan tvåglasfönster och har inget minne av att det drog från genomföringen av vridfjäder och snöre.
Plastbiten som spikades på ramen täckte det borrade hålet.
Vad skall det vara för annat fel?E etompau skrev:
Sätter man handen för den "lilla" plastbiten där tråden/vreden går in så blåser det. Man känner att det blåser om man håller ca 10 cm.
Vet ej hur stort hålet är som de har borrat hålet genom bågen.useless skrev:
Stänger man dörren till klädkammaren och sedan går in efter ett tag så är det kallare i rummet och råare än vad det är i sovrummet.
Hålet är väl bara borrat i innerramen. Luften tar sig in i ditt fönster från någon otäthet i konstruktionen. Kolla tätningslister.S Sharkbait skrev:
Annars tryck in en bit av en avklippt tätningslist i hålet. Borde inte vara så svårt att lösa tycker jag.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
Utrymmet mellan glasen ska vara uteluftsventilerat. Inte mycket, men det ska inte vara tätt utåt.
Titta på konstruktionen, vart tätar gummilisterna i fönstret? De borde täta på utsidan av fönstret. Gör de inte det så kommer ju luften med lätthet in i fönstret. Det lär dessutom rätt snabbt bli smutsigt på insidan.useless skrev:
Nästa problem är att det troligen är ett rätt kraftigt undertryck i rummet, vilket gör att luften sugs in, så ni bör titta på ventilationen. Kan det vara så att det finns en ventil för luftutsug i detta rummet? I så fall så får inte innerdörren till klädkammaren (?) vara så tät att luften tas från fönstret. Normalt sett så lämnar man en ganska stor glipa (några millimeter) vid tröskeln för att lösa detta bekymmer (och i vissa fall som i mitt hus så får man istället sätta in en gummilist för att minska flödet där, detta då jag inte vill dra in luft från farstun in i övriga huset då jag har det några grader kallare där och då får kalldrag längs golvet).
Gummilisterna ska absolut inte täta på utsidan. Då har man fuktproblem som ett brev på posten. Gummilisten ska alltid sitta mellan karmen på innerglaset och fönsterkarmen. Inget annat.
För att undvika smuts kan man ha en dammlust, den är luftgenomsläpplig, men stoppar flugor och en del damm. Det ska INTE vara helt tätt.
För att undvika smuts kan man ha en dammlust, den är luftgenomsläpplig, men stoppar flugor och en del damm. Det ska INTE vara helt tätt.
Helt rätt, jag tänkte på fel list och formulerade mig dessutom olyckligt. I kombination blev det väldigt fel.D Daniel 109 skrev:Gummilisterna ska absolut inte täta på utsidan. Då har man fuktproblem som ett brev på posten. Gummilisten ska alltid sitta mellan karmen på innerglaset och fönsterkarmen. Inget annat.
Och mycket riktigt så får man stora fuktproblem, det fick mina föräldrar i sitt 70-talshus där fukten lade sig mellan fönsterglasen då det inte var tätt och det var tätat på utsidan. De ruttnade bort på ca 15 år.