Har en öppning på 800x2060mm, 93mm djup där det ska in en ny karm.

Har inte köpt karmen ännu, och är i valet och kvalet vilket modulmått jag ska välja.
8x20 är det mest logiska, MEN hur löser jag de 6 cm som blir över?
Att bara sätta foder skulle innebära att jag skulle behöva täcka totalt 9 cm sett till hur det ser ut sedan tidigare på väggen där fodret ska sättas

Funderar på att köpa salningslist (21mm) och sala på ovanstycket. Funkar det att sätta dubbel salningslist så att det blir totalt 42mm tillbyggt på ovanstycket, eller kommer det bara att se dumt ut?

Modulmått 8x21skulle innebära att jag skulle behöva kapa karmen i ovankant, samt även dörrbladet, vilket bara känns drygt och jobbigt.

Tips och idéer mottages tacksamt!

Finns det ingen möjlighet att ta upp hålet 4 cm? Så du får plats med 8*21

Du kan inte öka öppningen så du får in en 8x21?
Annars är en idé att täcka glipa med en rimpa gips, spackla och måla/tapetsera beroende på vad du har för ytskickt idag.

Tvåa på den :)

Blir nog tyvärr svårt att öka öppningen, med tanke på den träpanel som sitter på utsidan plus att det är en regel som går där och det är förmodligen ihåligt ovanför (se bild).

Panelen ska troligtvis bort i ett senare skede, men det sker i så fall inte förrän i samband med köksrenovering, vilket ligger bra långt fram i tiden.

På andra sidan (som inte syns på bilden) är det spacklat och vitmålat.

Gipsa låter som en helt ok lösning. Frågan är då vilken typ av regel jag ska sätta så att det blir bra att gipsa.
Regeln+ skivorna som sitter idag är totalt 88mm. Med panelen på ena sidan blir det 93mm.

Tacksam för alla tips för att få detta så snyggt som möjligt!

• Detaljbild av en vägghörna med synlig träregel och brunt träpanel ovanför, intill en vit gipsvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte särskilt svårt att öka höjden på dörröppningen med tillgång till en multimaskin..
Mät ut ny höjd med vattenpass och markera med linje. Skruva bort synliga skruvar respektive såga av spikar på skivan/panelen. Såga av spikarna som håller kortlingen och tryck upp den. Såga slutligen gipset/panelen efter den nya linjen. Tryck upp regeln till den nya höjden och skruva dit panelen/gipset på nytt..

• Gilla
nniva
  • Laddar…
Tack GoForIt. Du har fått mig på andra tankar, och jag kommer att ge mig på att kapa bort den bit som felar för att få 8x21.

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.