Jag håller på och renoverar hemma och ska montera in ett par extra fönster.
Min fasad är från början en träfasad men tidigare ägare har satt mexitegel som beklädnad på fasaden.

Det är där mina funderingar kommer in när det är dags att ta upp nya hål för fönsterna.

Några som har några bra tips på hur man ska göra det?

Har letat runt och några pratar om att man måste fälla in någon form av "förstärkning" för att inte riskera att teglet ska falla ihop?
Är det rätt eller fel?
Eller är det bara såga upp precis i träfasad eller liknande?

Fönsterna som ska in är 400x1200 så blir inte några jätte breda hål som måste tas upp.
 
Det är väl en god idé att lägga in någon form av armering/stöd/förstärkning ovanför fönstret, för att undvika framtida problem med problem.
 
T ex ett L-järn i bakkant av teglet, som man låter gå in en bit i fogen på var sida.
 
Det är en av de få saker jag avstår ifrån att göra. Ett tegelförband har inget bärkraft alls som balk. Varje öppning som överstiga längden på ett tegelsten behöver en förstärkning. Exvis som Oldboy beskriver. Ett annat sätt är att sätta in en armerad betongbalk ovanför öppningen.
 
Oldboy Oldboy skrev:
T ex ett L-järn i bakkant av teglet, som man låter gå in en bit i fogen på var sida.
Hur tänker du att man ska kunna få in den på baksidan av teglet?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är en av de få saker jag avstår ifrån att göra. Ett tegelförband har inget bärkraft alls som balk. Varje öppning som överstiga längden på ett tegelsten behöver en förstärkning. Exvis som Oldboy beskriver. Ett annat sätt är att sätta in en armerad betongbalk ovanför öppningen.
Okej tack!
Detta är alltså inget man ska ge sig på om man inte har ordentlig kunskap?
Kanske är bästa att låta någon som kan det komma och göra hålen istället då!

Låter inte som det är så enkelt som jag föreställde det i mitt huvud :)
 
P Pianot skrev:
Hur tänker du att man ska kunna få in den på baksidan av teglet?
Beror lite på hur mkt luftspalt det finns bakom teglet och hur långt man låter den gå in i tegelfogarna på sidorna.
Annars får man ta bort en sten på ena sidan och mura tillbaka när järnet är på plats. Fogarna där järnet ska vara måste ju rensas i vilket fall.
Dimension på järnet beror på fönsterbredd och inte minst hur mkt vägg det finns ovanför.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.