Fönster & Dörrar
123abc: [citat] Till att börja med så är det långt tidigare än 2015/2016 som 500-serien utgick ur ASSAs sortiment. Om det är ett låssystem så har assa inte längre kvar systemuppgifter så låssmeden kan inte erhålla cylinderdelningar för att bygga en 5-stifts låscylinder om inte BRF:ens låssmed köpt ut uppgifterna. Det brukar vara möjligt att kunna plocka isär en låscylinder och ta fram
erix0n: låter som du saknar "boxen" ? https://www.laskompaniet.se/product/verisure-v-box-microenhet du har den här? https://www.laskompaniet.se/product/lasmodul-dorr-enhet-verisure
Mazen: [citat] Willab har även extra öppet i morgon söndag 18/3 11-15
Banvaktarn: [citat] Smaken är som sagt personlig men jag valde bort Sparfönster för deras spröjs som ej föll mig i smaken, dem har visnings ex. på utställning i Arlanda. Förövrigt har sparfönster och Bonusfönster i stort set identiska priser och hemsidor.
123abc: Ur säkerhetssynpunkt så finns det klassade glas som klarar de krav du ställer. Säkerhetsglas är minst 2st glas med laminat i mellan som sitter ihop som ett tjockt glas. Ett riktigt säkerhetsglas enligt rätt norm slår du inte sönder med kofot eller slägga. Härdat glas krossas lättast med en automatkörnare eller nödhammare, när härdat glas krossas så "exploderar" glaset till små
Corpes: Jag har dubbla portar och en ingång på framsidan av garaget så någon ny ingång är inte aktuellt. Ja, det är en sån där liten dörr till gamla soprummet jag vill renovera.
hscn: Är inte på något sätt expert på takfönster men hade två st på tidigare hus. Hände vid flera tillfällen att de läckte som du beskriver vid snösmältning. Tror att snö blåst in under täckplåtar och hamnat över tätningslisten tidigare.
Fundersam99: Någon som har köpt Elite Retro fönster till ett bra pris och har lust att dela med sej av återförsäljarens namn och nummer?
gusvo085: Installerade en fönsterdörr från dem förra sommaren. Vilket skräp! Reagerade framförallt på att hålen i aluminiumbeklädnaden verkade vara borrade förhand med slö borr, snett och vint.
Hantlangaren: [citat] Ooops. Tur att jag ska byta ut låscylindern då :-) Allt är demonterat nu, ska igång med montering av nytt lås och det är väldokumenterat så det ska jag nog klara. Tack för hjälpen alla och trevlig helg!
kelly007: Imorgon! Drog in ett snöoväder på eftermiddagen! Tack så länge!
norrbottenssnickaren: Nej det finns inte kan jag garantera. Men däremot en mikrobrytare i karm som känner av när du fäller in spanjoletten kan man trixa till.
KnockOnWood: Skall man ha gardiner för fönstren blir det ju inte så snyggt om fönsterbänken sticker för långt in. Då kan ju en separat bänk, som Strip föreslår vara bättre. Fönstren kan man ju använda för att titta på utsikten. Så här skall det egentligen se ut, 28 cm fönsternischer :) [bild]
heimlaga: Det finns bara tre sätt att ta loss virke som är fastskruvat utomhus utan att det tar en halvtimme per skruv. -Eldsvåda -Dynamit -Grävmaskin Därför spikar man utomhus.
aroncbds: Vi har också handlat från Byggimporten i Sösdala flertalet gånger. Lite halvskum orderhantering får man lov att säga, men vi är väldigt nöjda med deras produkter (som numera bär märket Drutex). Första gången beställde vi per telefon och väntade sedan i typ 6-8 veckor utan att något hände. Det visade sig sedan att de endast bearbetar en order om man lägger en handpenning först,
swirve: [citat] Inga andra fönster i huset har spröjs invändigt så kändes onödigt. Tycker inte det spelar så stor roll.
123abc: Du får måtta upp karmen, om du har en gammal överfalsad eller en som är tunnare en nya så kan det uppstå bekymmer. https://www.mindorr.se/filer/gammalstandard.pdf Om dörren redan sitter i karmen så testar du helt enkelt att stänga dörren.
Byggtankar123: [citat] Tror du missförstått, aldrig sagt att tröskeln är för hög. Jag har monterat exakt enligt manualen till punkt och pricka, men enligt mig borde bladet sänkas ned mot tröskeln. Har i alla fall kontaktar Swedoor. Hoppas få hjälp imorgon.
anders07: Jag har lagt vanlig IKEA Tupplur i nischen och limmat dit L-formade vita plastlister från byggvaruhuset med dubbelhäftande tejp... Fungerar klockrent men det blir lite ljusinsläpp ovanför rullen.
Björk82: Tjenixen, jag har beställt fönster till hela huset totalt 8 st och en altandörr. Vad behöver jag och Vad behöver jag tänka på? Jag har tegelutsida, så inga träfoder runt, varken på in- eller utsida. Tack på förhand.
nimhed: Vad jag förstår så motsvarar Rw+Ctr 38db ca Rw44, så det är ju rejäl dämpning jag är ute efter. Har nu hittat några som kan leverera, men det är tyvärr inte som i artikeln, länkat i första inlägget, kopplade fönster det blir då.
Jarlsgård: Jag har drutex. Kolla i sidan på din fönsterkasett så står det tillverkare. Är dock 99% säker på att NF har drutex också. [bild] [bild] Om du har drutex så är det en sammankopplingsskena du saknar!
david123: Hej, Kolla in www.smidesrum.se De tillverkar den typen av svarta glasdörrar för inomhusbruk /David
olofh: [citat] Aha, jag har ju tyvärr inte så mkt att tillföra än att jag tror det går bra om din snickare eller du själv är beredd att köra lite adhoc lösningar direkt på plats. Är ju regeln längst in i kassetten (den med pil på som säger typ dörrstopp) som måste tas bort men ev ersättas på något sätt för att få lite stabilitet i det
123abc: [citat] Är dörren fortfarande öppen på vid gavel? Om så är fallet så testa att hålla inne förreglingskolven (den lilla smala) samtidigt som du öppnar med kod. Om dörren är stängd så kontrollera dörrspringan. Fungerade nödöppningen? Kan du stänga dörren? Jag vet inte vilken version du har så postar 2st manualer.
MagHam: Det var dagens "Lasarus" ;) Passar väl på att haka på resonemanget då. På en putsad fasad där man inte lätt kan åstadkomma en spalt mellan vägg och bleck så är det bättre utan droppnäsa (överbleck).