Hej.
Vill bara kolla mer er experter om jag riskerar få några problem i framtiden med fukt/väta.
Har ett 70-tals hus där det är tegel från grund till fönster, sen är det paneler upp till takfoten. Således har vi fönsterbleck som löper i princip runt hela huset och inte enbart vid fönsterna.
Fönsterna är original och vi ska byta alla till Elitfönster efter hand som vi renoverar rummen.
Min fråga är om jag gör korrekt med plåtarbetena?
Först drevar jag sen sätter jag in en plåt i bakom fönstrets plåt och därefter tejp utanpå.
Slutresultatet:
På tejpen monterar jag en välmålad hyvlad bräda som jag sedan silikonar runt.
Det befintliga fönsterblecket hamnar precis bakom plåten på fönstret. Silikonar även här så att ingen väta kan ta sig in bakom.
Jag tänker att jag kör med båda hängslen och livrem, men vad säger experterna?
Vill bara kolla mer er experter om jag riskerar få några problem i framtiden med fukt/väta.
Har ett 70-tals hus där det är tegel från grund till fönster, sen är det paneler upp till takfoten. Således har vi fönsterbleck som löper i princip runt hela huset och inte enbart vid fönsterna.
Fönsterna är original och vi ska byta alla till Elitfönster efter hand som vi renoverar rummen.
Min fråga är om jag gör korrekt med plåtarbetena?
Först drevar jag sen sätter jag in en plåt i bakom fönstrets plåt och därefter tejp utanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Slutresultatet:
Logga in
Skapa konto
På tejpen monterar jag en välmålad hyvlad bräda som jag sedan silikonar runt.
Det befintliga fönsterblecket hamnar precis bakom plåten på fönstret. Silikonar även här så att ingen väta kan ta sig in bakom.
Jag tänker att jag kör med båda hängslen och livrem, men vad säger experterna?
Nej, det blir helt fel. Utsidan ska vara diffusionsöppen.
Precis, det var det jag syftade på.
Bästa svaret
Det fastar fukt i fasaden. Ytterväggar ska alltid vara mer fuktöppna utåt än inåt. På utsidan ska man inte ha ett tätt skikt. I de fall man har det, typ plåtfasader, så har man ett uteluftventilerat skikt under fasaden. Men din lösning med att täta mot uteluft med tät tape mot isoleringen och silikontätade foder är fel.
Drt får gärna sitta en tape på insidan. Sedan drevar du mot den. Under fodret lämnar du lite luft så att isoleringen inte ligger mot fodret. Fukten måste kunna komma ut ur konstruktionen på utsidan.
Du är inte den första som tänkt fel på den här punkten.
Drt får gärna sitta en tape på insidan. Sedan drevar du mot den. Under fodret lämnar du lite luft så att isoleringen inte ligger mot fodret. Fukten måste kunna komma ut ur konstruktionen på utsidan.
Du är inte den första som tänkt fel på den här punkten.
Klicka här för att svara