Hej!

Finns det någon expert därute som kan reda ut hur dessa olika saker ska placeras på fönsterkarmen och hur de ska användas?

Jag har börjat montera persienner och beskrivningen var obefintlig.

Linlås ingick, och de fungerar till mina smalare persienner som har två par snören, men inte till mina bredare som har tre par snören. Jag försöker vira snörena ett varv runt linlåset, men det är för litet för tre par. Använder jag linlåset fel? Ska kanske en bottenknapp användas för att öka friktionen på linan om man gör så linan först går ner och vänder och sedan upp igen?

Jag har också problemet med att snörena kommer klämmas om jag öppnar fönstren och sedan försöker stänga dem (de viks utåt och uppåt).

Enligt Habo en linknopp (även kallad linknape av andra):
Vit plast bottenknapp för persienner, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett linlås:
Vit bottenknapp för persienn med skruv, isolerad mot vit bakgrund.

En bottenknapp (används till stegband, till någon annan typ av persienn? ) :
Vit bottenknapp isolerad mot en vit bakgrund som används för att öka friktionen på snören vid montering av persienner.
Skapa konto

Och såhär har jag gjort, med linlås ganska nära botten av fönstret.
Dekorativ pappersstjärna hängande framför ett fönster med persiennmontering och synliga snören vid fönsterkarmens botten.
Skapa konto

Någon som har bättre koll än jag på hur det borde vara?

• Gilla
Charlotta Tilder
  • Laddar…
BirgitS
Linknapen används för att hålla reda på den långa hängande delen av linan så det ser lite snyggare ut. Kan t.ex. fästas 20 cm högre än linlåset så man drar linan uppåt, efter att ha låst fast den, och virar den runt knapen ett par varv.

Bottenknapp har jag fått för mig är en bit som man trycker dit på undersidan av understa lamellen (den som är extra kraftig) för att dölja hålen i den.

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Det hade ju löst problemet med att linan kommer fastna mot karmen när man stänger fönstret. Tack för tipset!

Släpp lite på skruven till linlåset så får du i 3 linor

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.