6 589 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Kan man måla innan montering av glas i fönsterbåge.
Håller på och ska kitta om innerbågen på 2 fönster, av den anledningen att rutorna skramlar, kittet var stenhårt och hade krympt, glaset var löst. Original från 1958.
Snyggast o enklast hade ju varit att måla bågen innan, lägga i glaset, kitta, och senare lägga på ett lager färg när kittet torkat.
På orginalfönsterna var falsen där glas och kitt sitter trärena, på nyare fönster jag har, som är fabriksmålade är kittet omålat, och jag gissar att det är färg även i falsen, dom har dock inte linoljekitt.
Kan det vara så att man ska ha omålat med linoljekitt, men kan måla innan med annat kitt ??
Snyggast o enklast hade ju varit att måla bågen innan, lägga i glaset, kitta, och senare lägga på ett lager färg när kittet torkat.
På orginalfönsterna var falsen där glas och kitt sitter trärena, på nyare fönster jag har, som är fabriksmålade är kittet omålat, och jag gissar att det är färg även i falsen, dom har dock inte linoljekitt.
Kan det vara så att man ska ha omålat med linoljekitt, men kan måla innan med annat kitt ??
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
67 kr inkl moms
Läs mer
Jag har fått lära mig av en professionell fönsterrenoverare att man alltid måste grundmåla kittfalsen innan man kittar med linoljekitt. Somliga brukar rentav grunda falsen med shellack.
Om man kittar med linoljekitt i trärena falsar krymper och spricker kittet i förtid fick jag lära mig.
Ännu har jag inte levt så länge att jag kan bevisa att det här stämmer.
Om man kittar med linoljekitt i trärena falsar krymper och spricker kittet i förtid fick jag lära mig.
O, tack för svaret, då har jag gjort rättheimlaga skrev:Jag har fått lära mig av en professionell fönsterrenoverare att man alltid måste grundmåla kittfalsen innan man kittar med linoljekitt. Somliga brukar rentav grunda falsen med shellack.
Precis som Heimlaga skriver.
Jag brukar också måla 1-2 lager linoljefärg innan kittning, och sedan toppa med slutlagret. Det är dock inte fel att måla bara kittet 1-2 ggr så att det också är skyddat utifrån av lika tjockt färglager som bågarna.
Jag brukar också måla 1-2 lager linoljefärg innan kittning, och sedan toppa med slutlagret. Det är dock inte fel att måla bara kittet 1-2 ggr så att det också är skyddat utifrån av lika tjockt färglager som bågarna.
Jag har också lärt mig att man ska måla innan man kittar, men ännu har jag inte sett ett gammalt fönster där man har gjort så. Kittet tycks fästa ändå. En del förespråkar rejäl oljning, andra shellack, och vissa målning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden