Önskar hjälp av beträffande mitt lilla projekt. Bor i ett 20 talshus med brutet tak och stående timmerväggar. Skall byta ut min gamla altandörr och ett 2 glas fönster till en ny dubbelaltandörr.
Den nya altandörren är i samma storlek som de gamla altandörren och fönstret. Det skall bara då öppnas upp under fönstret. Och de ska sitta på samma ställe som de tidigare.
Vad tror ni om bärande fönster/altandörr? Har öppnat upp och bifogar bild.
Tack på förhand!
Den nya altandörren är i samma storlek som de gamla altandörren och fönstret. Det skall bara då öppnas upp under fönstret. Och de ska sitta på samma ställe som de tidigare.
Vad tror ni om bärande fönster/altandörr? Har öppnat upp och bifogar bild.
Tack på förhand!
Det där ser inte bra ut.
Det ser definitivt ut att vara fönsterkarmarna och framförallt mittstolpen som bär, eftersom stocken över fönstret inte går hela vägen.
De lodräta, avsågade stockarna går inte heller ner mot fönsterkarmen, så allting ser ut att liksom hänga på mittstolpen.
Det ser definitivt ut att vara fönsterkarmarna och framförallt mittstolpen som bär, eftersom stocken över fönstret inte går hela vägen.
De lodräta, avsågade stockarna går inte heller ner mot fönsterkarmen, så allting ser ut att liksom hänga på mittstolpen.
Ja visst är det härligt att öppna upp och se efter hur de en gång i tiden tänkte.
Jag har tänkt samma som dig. Dock ligger det inget spänn mot fönsterkarmen varken på sidorna eller mitten från de där bjälkarna.
Såhär har de varit sedan 69-70 enligt tidigare ägaren och det har inte visat på några problem.
Har tyvärr inga ritningar på huset så det är svårt att veta hur öppningen såg ut från början. Eller om det är original såhär. Tror mer att det är öppnat upp från de lodrätta stockarna ned vid byte på 70 talet.
Jag har tänkt samma som dig. Dock ligger det inget spänn mot fönsterkarmen varken på sidorna eller mitten från de där bjälkarna.
Såhär har de varit sedan 69-70 enligt tidigare ägaren och det har inte visat på några problem.
Har tyvärr inga ritningar på huset så det är svårt att veta hur öppningen såg ut från början. Eller om det är original såhär. Tror mer att det är öppnat upp från de lodrätta stockarna ned vid byte på 70 talet.
Jo det är sant, blir till att förstärka upp med en limträbalk. Tänker bara att det är festligt hur en tunn ranglig altandörr som max är ca 5 cm tjock kan vara bärande.
Liggande stocken är nog en gammal förstärkning satt ovanför ett tidigare smalare fönster.
Ta bort fönster/dörr och tigersåga in en dubbel plyfa 120 hög (eller vad du får plats med) från insidan. En plankbredd bredare än öppningen, dra 4 rejäla skruv i varje stående plank. Det räcker, behövs ingen limträbalk.
Ta bort fönster/dörr och tigersåga in en dubbel plyfa 120 hög (eller vad du får plats med) från insidan. En plankbredd bredare än öppningen, dra 4 rejäla skruv i varje stående plank. Det räcker, behövs ingen limträbalk.
Det där är fascinerande, när jag öppnade en vägg i somras i samband med ett takbyte, så upptäckte jag att den helglasade dörren och det drygt 3m långa fönstret bar stora delar av taket och hade så gjort sedan minst 1985, enligt stämplingen på glasen. Jag fegade och förstärkte ovanför fönstet innan jag satte igen.
Klicka här för att svara



