Jag läste här att en luftspalten i fönster inte bör vara större än 16mm, annars får man luftrörelse som skapar konvektion och sänker fönstrets effektivitet:

http://www.slimliteglass.co.uk/slim...g-double-glazed-units/construction-guide.html

Då dras ju tankarna till gammaldags dubbelfönster med den massiva luftspalten som kunde vara lika tjock som hela väggen. Skulle dessa bli effektivare då om man flyttade innerbågen så avståndet blev 16mm? Någon här som kan sånthär?

Det enklaste svaret är nog att det inte finns ett optimalt avstånd, utan att det beror på vad man vill isolera emot. Glasavståndet är heller inte den enda parametern. Glastjocklek och bågens mått inverkar också. När det gäller förmågan till ljudreduktion är denna beroende på glasavståndet i förhållande till den frekvens på ljudet man önskar dämpa. Om det inte är fråga om en isolerglasruta måste glasmellanrummet vara ventilerat för att det inte skall uppstå kondens. Det gäller både kopplade fönster och äldre fönster med separat inner- och ytterbågar.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag hade för mig att det var mer än 1,6cm. Men visst skulle det ge en liten förbättring att ändra det avståndet.

Mikael_L
Det är som justusandersson skriver, avståndet påverkar, men det är nog svårt att ange något entydigt bästa avstånd, jag vet inte heller hur mycket detta är undersökt. Det jag själv letat efter för några år sedan gav väldigt dålig utdelning i hårda fakta.

Men det jag i alla fann var att avståndet påverkar, och ideala avståndet är smalare än vad det brukar vara i kopplade fönsterbågar (som brukar rymma persienner mellan).
(Nu snackar jag endast värmeisolering, och så i fortsättningen också)

Det är tre olika mekanismer som för över värmen genom ett två (eller tre) -glasfönster.
Ledning, strålning och konvektion.
Ledning vinner stort på att ha stort avstånd mellan rutorna.
Strålning vinner knappt något på stort avstånd mellan rutorna, men däremot på fler rutor.
Konvektion tappar stort på ökat avstånd.

Och vid en viss bredd på spalten blir överledningen genom konvektion större än vad vinsten blev med värmeledning genom luften. Och här ligger ideala punkten, precis när förlusterna genom konvektion börjar öka snabbare än vinsten genom ledning.

10-12 cm är vad jag hört/läst, men har inga hårda fakta att knyta det till. Däremot är det viktigt att förhindra/minimera luftrörelse mellan glasen, t ex genom riktiga spröjsar, eller persienner mellan glasen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.