1
123abc: Jag upplever att många har sidodörrar som inte används ständigt låsta och ibland fungerar fönster som nödutrymning vid fara. Om man har en källare som är bebodd så blir det skillnad då endast dörren kan användas som utrymning då fönster är för små och högt placerade. Motorlås är bra mycket dyrare än andra lösningar men kan vara en bra dag/nattlåsning (hemma/borta).
3 svar · 2,9k läst
1
123abc: Felet är troligt i låshuset, urtaget, eller vredskylt då vredet inte fjädrar, jag gissar mest på låshuset men felet bör kontrolleras först. Öppna inget låshus i helgen för det säger fjong och sedan har du ett svårt pussel för en ovan och antagligen får stressa iväg och köpa ett nytt låshus.. Då du kan vrida 3/4 dels varv så är låscylindern okej. Min tidigare beskrivning var
11 svar · 8,6k läst
·
P
Pontusviren: [citat] Tack så mycke löste de nu (:
4 svar · 11,7k läst
A
andersanders123: Hej, Helt ny då det gäller hitta dörrar och bygga egna lösningar. Så ledsen för rookiefrågan som kommer. Jag vill ha en garderobsdörr som jag kan öppna precis som vanligt (dvs på gångjärn) men då den står i öppet läge (90 grader) så vill jag kunna skjuta in den i garderobskanten så att den "göms" och att jag inte behöver se den. Jag håller på bygga om en garderob till ett
0 svar · 1,7k läst
·
D
Danii KD: Jag köpte fyrkantshylsorna från Jula och nu är det precis som det ska vara! Tack för det enkla men bra tipset :)
4 svar · 3,4k läst
JLyck
JLyck: Tack för svar! Se om man löser detta.
4 svar · 7,4k läst
·
K
Kallebo: Det står i instruktionen att jag ska använda en Assa 709 med lång medbringare så jag antar att det är den eller motsvarande dorma som gäller.. Tack för snabba svar!
5 svar · 6,4k läst
·
Isakare
Isakare: Jo, det är OK prylar. Tillverkas i Holland om jag inte missminner mig, skenor, beslag mm är standardprylar som finns hos flera märken.
1 svar · 1,5k läst
H
Hällhult: [citat] Jag köper gärna något tusental av dig, stjärnstiften i aluminium. Jag ahr som hobby börjat tillverka fönster, kopierar då gamla. Till en kopplad båge med 8 smårutor i ytterbåge och en spröjs i mitten på innerbåge går det åt 22 st, 6 sådan tvåluftfönster så har redan nästan 300 stift gått åt, har du många fortfarande, jag ser att din fråga är gammal så köper jag
2 svar · 2,7k läst
H
hul: [citat] jag köper alltid in företag och då ingår alltid platttröskel. finns kanske att köpa utan men inget jag vet om. alternativet är väl köpa dörrblad och måla hela paketet men känns som mycket jobb
4 svar · 3,4k läst
·
1
123abc: Bara för att det inte drabbat dig betyder inte att det inte är så. Den stora frågan är inte varför dina hänglås inte frös utan varför ditt dörrlås frös, det fryser inte utan orsak. Vilken typ av hänglås har du tänkt använda och vilken storlek? Om du har krav och ska uppnå en klassad låsning så krävs kl4 i både h-lås och beslag utvändigt eller kl3 invändigt. Du använder
11 svar · 5,2k läst
·
S
skutten11: Det beror på hur det blir med insalningen av fönstren , typ fönsterbräda då sitter karmen en bit in mot yttervägen , man kan sätta gipsen , men då måste man tänka sig hur ev. anslutningen blir mot hålet med en skiva eller gips som går mot varandra , det blir lättare om det ska vara ett foder runt , den täcker över en springa lätt på någon centimeter
6 svar · 3,8k läst
·
thomas33
thomas33: Meta-fönster ger denna instruktion: Montage av fönster-/dörrkarmar mot varandra: Karmarna bör skruvas ihop (i fasta fönster då man tagit ut glaskassetterna i ett av fönstren), genom u-profilen av stål. Förborra med 6mm borr. Borra därefter upp det första skiktet av pvc-plast med ett 14mm borr så att man kan dra skruvens skalle ända in till botten av stålprofilen, med t.ex. en
2 svar · 5,3k läst
1
123abc: Det går att använda en oval cylinder men låsenheten är inte klassad i den kombinationen och en assa 2002 kostar i regel lite mer än vad som behövs om du tänkt använda den på förrådsdörren. Till en 2002 så bör du använda ett 1487-5 slutbleck.
8 svar · 2,7k läst
·
Bono_R
Bono_R: Hej Vi har satt in en liknande dörr "Växjö från Bauhaus" i vår sommarstuga, där har det fungerat alldeles utmärkt (under ett par år) men den sitter väldigt skyddat "långt in under ett tak" Vi bytte dörr för att få in lite ljus i hallen. Det enda felet hittills är "genomslag på karmen där kvistarna syns, alltså ingen kvistlack där inte. :crysmile: Den gamla dörren som satt där
1 svar · 2,9k läst
1
123abc: Du monterar dit en vanlig modullåshus tillsammans med täckskyltar och slutbleck. Du får borra upp nya hål och täcka över de gamla. ASSA 560 är ett självlåsande fallås eller ASSA 220, jag hade valt ASSA 560 varje gång om alternativet var 220 då 560 är ett betydligt bättre låshus. Bakkantsbeslag och ett brytskydd (c-profil, secustrip) som täcker hela dörrbladets höjd är bra för
1 svar · 2,2k läst
·
1
123abc: Ett vanligt vred t.ex assa 560 kommer passa perfekt till ditt låshus och håltagningen i din dörr. Om du tittar på ett vred så ligger skruvhålen ovanför själva vredet.
11 svar · 3,6k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Många väljer ju FTX-ventilation, och tar inte in friskluften direkt genom väggen utan via ventiler med förvärmd tilluft. Det är väl svårt/dyrt för tillverkarna att hålla flera varianter i lager i lilla Sverige.
1 svar · 1,8k läst
R
rbn: [citat] Någon som vet om detta funkar på en sådan dörr. Har en precis likadan dörr som jag vill ha kodlås till.
3 svar · 3,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det där tror jag inte på! Det är säkert för att minska kalldraget som stoppet finns.
11 svar · 34,7k läst
·
1
123abc: Om du ska fylla igen med trä som limmas så är det lättare att fylla igen allt och därefter ta upp lämpliga urtag. Oavsett om du fyller igen med trä så rekommenderar jag att du använder ett förstärkningsbehör.
29 svar · 10,0k läst
·
T
tompalito: Kör på 145 mm karmar från mindorr.se. Tack för alla svar!
3 svar · 6,8k läst
J
jonaslatt: Troligen är det så. Åkte precis nu om i en nyckel affär. 69kr och jag fick nyckeln i handen. Tack alla ni för snabb hjälp. Trodde det skulle va svårare när vaktmästaren sa att det inte gick. Men han va nog bara lat
5 svar · 7,0k läst
·
D
Daniel 109: Anledningen till att det finns 4nycklar är inte för att det behövs, utan för att man vill ha olika nycklar till olika rum.
10 svar · 22,3k läst
·
kenneth5828
kenneth5828: [citat] Finns den i Sverige, så är det bara kolla där, dom jag har kollat, visserligen 5 år sen var inte inte mycket att ha, vissa hade knappt någon skillnad.
1 svar · 3,7k läst
A
AndersS: Eller träfönster med aluminium klädsel på utsidan?
1 svar · 2,2k läst
B
Blahabla: Vi har en slags knoppar och cylindrar i plast som sitter trädde över gångjärnen på innerdörrarna. Dom ger standard-gångjärnen en almogestil i mässing. Förra ägaren slarvade dock när han målade, så det är en massa färg på nästa alla, så när jag nu måla om dörrarna la jag en del av dem i lite diskmedelsvatten över natten som jag brukar göra med elkontakter och lysknappar
0 svar · 1,0k läst
H
henkepenk: Vi har vikdörrar från "Viking windows" sedan 2014, för övrigt nöjda med dem. Har nu insett att handtaget och spanjoletten är med tilt-funktion, man kan alltså vrida handtaget rakt upp, och man känner att övre beslagen då är upplåsta. Men vikdörrarna har gångjärn mot karmen som ej är avsedda för detta... så installationen blev väl inte helt hundra. Eftersom vi inte behöver
0 svar · 1,0k läst
1
123abc: [citat] Till att börja med så är det långt tidigare än 2015/2016 som 500-serien utgick ur ASSAs sortiment. Om det är ett låssystem så har assa inte längre kvar systemuppgifter så låssmeden kan inte erhålla cylinderdelningar för att bygga en 5-stifts låscylinder om inte BRF:ens låssmed köpt ut uppgifterna. Det brukar vara möjligt att kunna plocka isär en låscylinder och ta fram
2 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.