Har precis fått min specialbeställda altandörr. Den är utrustad med en spanjolett från Assa, 4251&4252 och det är fräst för en oval cylinder.
Problemet är att det är fräst profiler ganska nära cylindern så att sätta en "vanlig" cylinderring funkar rätt dåligt.
Hittade denna på en dansk sida, https://www.billigsikring.dk/shop/cylinderring-136471-for-7829p.html. Den är ju rätt minimal i sitt utförande.
Nån som har nåt bra förslag på lösning som man kan få tag på i Sverige?
Problemet är att det är fräst profiler ganska nära cylindern så att sätta en "vanlig" cylinderring funkar rätt dåligt.
Hittade denna på en dansk sida, https://www.billigsikring.dk/shop/cylinderring-136471-for-7829p.html. Den är ju rätt minimal i sitt utförande.
Nån som har nåt bra förslag på lösning som man kan få tag på i Sverige?
Aha... Går det inte att dela dörren och skruva cylindern från insidan av dörren då? Det brukar gå med altandörrar.
Jag tror inte att du kan få en cylinderring som täcker skruvhålen på en 1209 och samtidigt är smal som den du länkade. Hur skulle den fästa i dörren?
Jag tror inte att du kan få en cylinderring som täcker skruvhålen på en 1209 och samtidigt är smal som den du länkade. Hur skulle den fästa i dörren?
Jag gissar att dörren har såna små spärrar på sidan som man kan fälla upp och på så sätt öppna den. Däremot ser det ut som att det blir väldigt trångt att få dit en cylinder ändå. Den kommer sticka ut. Hur har dörrtillverkaren tänkt att det ska lösas?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Ser ut att vara fina dörrar!
Köpte fönsterpardörrar som också hade smalt med plats. Ser likt ut dina och det var med kopplad ”båge” precis som tommib beskriver. Köpte från RM snickeri och de har tagit fram en egen cylinderring just för detta:
Den kanske funkar till din dör också. Kan köpas från RM:s beslagsbolag www.barkey.se
Köpte fönsterpardörrar som också hade smalt med plats. Ser likt ut dina och det var med kopplad ”båge” precis som tommib beskriver. Köpte från RM snickeri och de har tagit fram en egen cylinderring just för detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den kanske funkar till din dör också. Kan köpas från RM:s beslagsbolag www.barkey.se
Ah, den var ju riktigt snygg, får kolla om man kan köpa den separat.
Jo, dörrarna är riktigt fina, ska bara måla in dem i rätt färger och montera dem också...
Jo, dörrarna är riktigt fina, ska bara måla in dem i rätt färger och montera dem också...
Den dörren är inte delbar så det behöver du inte utforska, tumregeln är att dörrar med glaskassett inte är delbara även om det finns undantag.
Det finns inget som stämmer bra med de vackra handtagen utan det är de alternativ du fått i tråden som gäller.
Vanligtvis så så används cylinderskylt 707 samt lämplig distansring men det är inte den vackraste lösningen.
Den cylinderringen @Bernieberg anser jag är bättre rent estetiskt.
Du får använda en rockoko cylinder lika den du länkade (assa 1209) och skruvarna förblir synliga men det brukar inga störa sig på när det väl sitter där, testa att allt passar och fungerar med vanliga skruv sedan skruvar du fast cylindern med envägsskruv så blir allt enligt reglena.
Alternativet är att byta ut befintliga handtag mot t.ex hoppe 350KL men det är ingen bra lösning det heller då spanjoletten ligger så nära att du behöver underläggskyltar så det kommer bara se dumt ut.
Jag hade valt den Bernieberg tipsat om.
Det finns inget som stämmer bra med de vackra handtagen utan det är de alternativ du fått i tråden som gäller.
Vanligtvis så så används cylinderskylt 707 samt lämplig distansring men det är inte den vackraste lösningen.
Den cylinderringen @Bernieberg anser jag är bättre rent estetiskt.
Du får använda en rockoko cylinder lika den du länkade (assa 1209) och skruvarna förblir synliga men det brukar inga störa sig på när det väl sitter där, testa att allt passar och fungerar med vanliga skruv sedan skruvar du fast cylindern med envägsskruv så blir allt enligt reglena.
Alternativet är att byta ut befintliga handtag mot t.ex hoppe 350KL men det är ingen bra lösning det heller då spanjoletten ligger så nära att du behöver underläggskyltar så det kommer bara se dumt ut.
Jag hade valt den Bernieberg tipsat om.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Det är mitt yrke (lås och säkerhet mm inte forumposterna)Bernieberg skrev:
Ett fönster med glaskassett som är delbart har ett extra glas i dörren ofta med plats för persienn mellan glaskasset och glas.





