Hallå!
Vi väntar på bygglov för ett nytt hus, medan kommunen sitter och funderar på det så sitter jag och funderar på någon form av utanpåliggande solskydd. Jag är inte så mycket för markiser, utan skulle hellre vilja ha något i stil med bilden nedan. Har ni några bra tips?
Tack på förhand!
Vi väntar på bygglov för ett nytt hus, medan kommunen sitter och funderar på det så sitter jag och funderar på någon form av utanpåliggande solskydd. Jag är inte så mycket för markiser, utan skulle hellre vilja ha något i stil med bilden nedan. Har ni några bra tips?
Tack på förhand!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Var är solskyddet?
Och var skall huset byggas?
Men min uppfattning, grundad på mångårig erfarenhet är att,
med vettiga fönsterstorlekar och välisolerat hus behövs inga solskydd.
Vi ha inte en enda gardin utom de mörka rullgardinerna, som vi rullar ner när det är sovdags
Och var skall huset byggas?
Men min uppfattning, grundad på mångårig erfarenhet är att,
med vettiga fönsterstorlekar och välisolerat hus behövs inga solskydd.
Vi ha inte en enda gardin utom de mörka rullgardinerna, som vi rullar ner när det är sovdags
Bästa svaret
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Solfilm i fönster är effektivt. Annars något som detta?
https://www.nordan.se/fonsterna/nordan-screens
https://www.nordan.se/fonsterna/nordan-screens
Huset ska byggas i Jämtlandsfjällen. Vettiga och vettiga, på nedervåningen är alla fönster 230 cm höga (bredd varierar mellan 90-270cm). Relativt store fönster även på övervåningen. Nu kan inte Jämtland direkt skryta om flest soltimmar i det här landet, men dagar då myggen härjar fritt och solen lyser så skulle det kunna vara skönt att stänga ute solen på ett effektivt sätt.KnockOnWood skrev:
Som du säger, Toolman, det är ju ett ganska snyggt alternativ till invändiga rullgardiner.T toolman77 skrev:
Jo, jo, där har vi ju något som det jag föreställt mig, tack så mycket för länken, Johannes! Får kolla vad det kostar att byta fönstertillverkare bara...Johannes Carlsson skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Lite off topic, men
Har vänner som har en stuga i norra Dalarna, 4 mil söder om Särna, på 450 möh.
Stugan har fönster med normala 90 cm bröstningshöjd.
Nu i vinter stod snön upp dit, och vidare upp till halva fönstrets höjd.
Vad är vitsen med fönster, som går ner till golvet? Vad skall man titta på där längst nere vid golvet?
Borde väl inte vara så käckt med tanke på snö och is där, långt upp i Jämtlandsfjällen?
Och man kommer väl att sakna trevliga fönsterbänkar med plats för blommor, ljusstakar och annat smått och gott.
(Dessutom tycker jag det är fult, men det är ju bara en ren smaksak)
Vad är vitsen med fönster, som går ner till golvet? Vad skall man titta på där längst nere vid golvet?
Borde väl inte vara så käckt med tanke på snö och is där, långt upp i Jämtlandsfjällen?
Och man kommer väl att sakna trevliga fönsterbänkar med plats för blommor, ljusstakar och annat smått och gott.
Ja, vad är vitsen egentligen? Det kan man fråga sig om många saker. Men de sju månader om året som det inte är snö halvvägs upp så tycker vi t.ex. att det är fint att titta på utsikten över fjäll och sjö. De resterande fem månaderna är det skönt att kunna mäta snödjupet utan att behöva gå ut.KnockOnWood skrev:
Lite off topic, men
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klicka här för att svara