När jag ska måla om fönster undrar jag över dessa öglor. Förstår inte varför de är där och om jag lika gärna kan ta bort dem. Någon som vet. Det är inåtgående fönster.

• Vit målad fönsterkarm med mystiska öglor på ytan, fönsterdel och bil utomhus synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Säkert en stormhake som suttit där , sitter det ingen ögla i fönsterbågen med ,
Stormhake för att hålla fönstret öppet på plats när det blåser , den kan du ta bort ,
men inte fel att ha en , behövs kanske nya för din del

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Det skulle kunna vara för att hålla fast ett nätfönster?

R rävlyan skrev:
Säkert en stormhake som suttit där , sitter det ingen ögla i fönsterbågen med ,
Stormhake för att hålla fönstret öppet på plats när det blåser , den kan du ta bort ,
men inte fel att ha en , behövs kanske nya för din del
Det sitter inget på fönsterbågen och det är inåtgående fönster. Ser inte hur det skulle fungera på ett bra sätt. I så fall ska det vara ett vädringsbeslag för inåtgående. Men denna ögla sitter på utsidan. ??

R Ronald H skrev:
Det sitter inget på fönsterbågen och det är inåtgående fönster. Ser inte hur det skulle fungera på ett bra sätt. I så fall ska det vara ett vädringsbeslag för inåtgående. Men denna ögla sitter på utsidan. ??
Det är en möjlighet. inget motsvarande på ovansidan men ev. en gammal rest.

R
R Ronald H skrev:
Är det på alla fönster ?
Då blir jag utanför detta , ingen aning vad den ska vara för då , försök att se det från någon tanke
vad det kan vara ,

BirgitS
Har man bytt fönster någon gång från utåtgående till inåtgående?

BirgitS BirgitS skrev:
Har man bytt fönster någon gång från utåtgående till inåtgående?
Nej det är säkert original från 1930.

Har det funnits fönsterluckor?

Såna där hade jag också i en gammal lägenhet, hade helt glömt bort det. Skulle gissa mer på att de är till för att fästa exempelvis myggnät i än fönsterluckor, men det är bara en gissning. För det är väl bara en ögla mitt på va? Känns ju lite klent oavsett vad.

Rimligen är det bara att ta bort om du tycker att de stör.

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Har det funnits fönsterluckor?
Vet inte men det är naturligtvis en möjlighet. Liknande hus har fönsterluckor men det är bara som dekoration eftersom de aldrig stängs.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Såna där hade jag också i en gammal lägenhet, hade helt glömt bort det. Skulle gissa mer på att de är till för att fästa exempelvis myggnät i än fönsterluckor, men det är bara en gissning. För det är väl bara en ögla mitt på va? Känns ju lite klent oavsett vad.

Rimligen är det bara att ta bort om du tycker att de stör.
Tack ja det är nog bäst att ta bort för det blir lätt fuktskador mellan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.