Hej jag har en fönsterutbyggnad med två markiser. Det är ca 20 graders vinkel mellan dessa markiser varav på en markisen finns en motor. Denna markis/motor förbinds med en vajer/kardan med den andra markisen. Denna vajer/kardan har gått sönder, är helt enkelt trasig. Markis arrangemanget är troligen ca 15 till 20 år gammalt. Allt fungerar perfekt förutom denna vajer/kardan som nu helt enkelt gått av.
Var kan jag hitta en dylik tingest? Jag skulle uppskatta om någon vänlig kamrat kan ge mig vägledning i detta

R
Foton på problemet samt om du kan få fram fabrikat och modell

Vajer med kvadratiska anslutningar mellan två markiser på ett burspråk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vajer med kvadratiska anslutningar kopplande ihop två markiser på ett burspråk.
Skapa konto
Två små markiser monterade över ett fönster på en grå husfasad, förbundna med en vajer.
Skapa konto
R rävlyan skrev:
Foton på problemet samt om du kan få fram fabrikat och modell
Hej och tack för svar, jag har varken fabrikat eller modell men jag bifogar bilder. Denna vajer/kardan har kvadratiska anslutningar som "ändar". Längden är ca 15 cm och kopplar ihop två markiser satta på ett burspråk enl bilder

Vajer med kvadratiska anslutningar mellan två markiser på ett burspråk.
Skapa konto
Vajer med kvadratiska anslutningar kopplande ihop två markiser på ett burspråk.
Skapa konto
Två små markiser monterade över ett fönster på en grå husfasad, förbundna med en vajer.
Skapa konto

R
Motorn sitter då på den lilla markisen , det måste bli bra påkänning för att dra den stora , helst skulle det vara tvärt om .eller är det tvärtom som jag ser det
Ska kolla med en maskingubbe i kretsen ,<återkommer

R rävlyan skrev:
Motorn sitter då på den lilla markisen , det måste bli bra påkänning för att dra den stora , helst skulle det vara tvärt om .eller är det tvärtom som jag ser det
Ska kolla med en maskingubbe i kretsen ,<återkommer
Jag håller med men faktum är att konstruktionen har hållit i mer än nio år. Jag ser fram mot mer info från Dig.

R
Tänkte på det , kan du ta en närbild på den , nu syns inte hur den ser ut
Är det en vajer eller kardanknut ? Var och hur har den gått sönder ?

Närbild på en frayed vajer med avbrutna kardeler vid en fästanordning, tecken på materialutmattning.
Skapa konto

Det är ngn form av vajer som är mkt vridstyv. Min bedömning är helt enkelt materialutmattning. Jag skickar en ny bild. På bilden ser Du att kardeler har gått av. Grejen är att allt har fungerat perfekt fram tills nu.
Visa bilaga 288887

R
Ok hur går det att montera bort den , enkelt eller svårt , du säger fyrkanter , är det nipplar som är pressade på vajern
med invändig t fyrkantshål och påstuckna vardera axel , vajern måste då vara i ganska exakt längd då

Ta med bilderna in till en som jobbar med markiser och säg att du behöver en ny seriekoppling/sammankoppling till dina markiser så kan han säkert hjälpa dig.
Är det en sammankoppling med polhemsknut eller inte?

1 123abc skrev:
Ta med bilderna in till en som jobbar med markiser och säg att du behöver en ny seriekoppling/sammankoppling till dina markiser så kan han säkert hjälpa dig.
1 123abc skrev:
Det är en vajer möjligen en flexwire

Peter2400 Peter2400 skrev:
Är väl antagligen en flexwire,
[länk]
Peter2400 Peter2400 skrev:
Är väl antagligen en flexwire,
[länk]
Tack ja en dylik sådan verkar det vara

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.