5 661 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Kapa karm och dörrblad, innerdörr
Hej!
Jag har en öppning i källaren där jag ska sätta in en dörr. Hålet där dörren ska sitta är 185x80cm så jag behöver kapa dörren på höjden.
Vilken dörrtyp + karm hade ni valt för ändamålet?
Ska vara så billigt som möjligt. Dörren kommer sällan att synas så design är oviktigt.
Kan den här dörren och karmen funka?
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/fönster-och-dörrar/innerdörrar/innerdörr-cello-slät-vit-8x20
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/fönster-och-dörrar/innerdörrar/karm-cello-93mm-vit-8x20-113392
Jag har en öppning i källaren där jag ska sätta in en dörr. Hålet där dörren ska sitta är 185x80cm så jag behöver kapa dörren på höjden.
Vilken dörrtyp + karm hade ni valt för ändamålet?
Ska vara så billigt som möjligt. Dörren kommer sällan att synas så design är oviktigt.
Kan den här dörren och karmen funka?
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/fönster-och-dörrar/innerdörrar/innerdörr-cello-slät-vit-8x20
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/fönster-och-dörrar/innerdörrar/karm-cello-93mm-vit-8x20-113392
Den dörren är ihålig men det går bra att kapa den ändå. I ändarna sitter det träklossar som du kan pilla loss på den avkapade delen och limma dit vid sågsnittet på dörren.
Har samma dörr avkapad i min källare.
Har samma dörr avkapad i min källare.
Det är ju ganska mycket du ska kapa bort. Finns en risk att dörren är uppbyggd av en ganska smal ram och sedan är det inte mycket mer än kartong däremellan. Ska du kapa en sådan dörr måste du återmontera ramen, annars blir dörren sladdrig.
Har du kollat begagnatmarknaden?
Annars finns det ett utbud av dörrar som mäter 8x19. Det ligger ju närmare det som du är ute efter. Sök på dörr 8x19
Har du kollat begagnatmarknaden?
Annars finns det ett utbud av dörrar som mäter 8x19. Det ligger ju närmare det som du är ute efter. Sök på dörr 8x19
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Dörren består av en 20-30mm träram runt sen är den ihålig inuti. Det går bra att kapa dörren och sen limma tillbaka underramen. Det blir inte så snyggt men eftersom det hamnar nere i och dessutom i en källare så kanske det inte gör nått.
Se sida 11, http://ipaper.ipapercms.dk/JeldWenAS/SE/ratt-maatt-goda-raad/?page=11
Om du tar en 8*18 dörr så behöver du inte såga någonting, visserligen är det ca 8 veckors leveranstid på icke standardmått.
Om du tar en 8*18 dörr så behöver du inte såga någonting, visserligen är det ca 8 veckors leveranstid på icke standardmått.
Klicka här för att svara