Hej!

Vårt lås i ytterdörren är trögt och behöver bytas.
Det är ett ASSA 8765, så det finns att köpa för att slippa risken med att låset inte passar till dörren.

Nu till min fråga:
ASSA 8765 finns i dorndjup 50 och 70 mm.
Dorndjupen är vad jag förstår avståndet från framsidan till mitten av nyckeln/handtaget.
När jag mäter på dörren verkar det avståndet vara 40 mm.
Har vi ett konstigt 8765-lås eller är det jag som mäter fel och det är 50 mm som borde passa?
 
Ja många låshus finns även i dorndjup 70mm både klassik och evolution.
https://www.assa.se/sv/site/assa/pr...il-classic-rot/godkanda-regellas/lashus-8765/
Det är inte så vanligt så många låssmeder har dom inte på lager utan beställer hem.
De gånger jag använt 70mm är när det suttit ett amerikanskt lås med knopp som ska ersättas efter svensk standard.
https://www.assa.se/sv/site/assa/pr...lashus/connect/godkanda-regellas/lashus-2002/
Som du ser så finns dessa i 70mm dorndjup de med.
70mm dorndjup var vanligare långt tillbaka i tiden och är riktigt ovanligt och jag är säker på att du har 50mm dorndjup.

Teckning som visar olika aspekter av låshus med noteringar, fokus på dorndjupet markerat som nummer 1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nummer 1 visar dorndjup.
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Ja många låshus finns även i dorndjup 70mm både klassik och evolution.
[länk]
Det är inte så vanligt så många låssmeder har dom inte på lager utan beställer hem.
De gånger jag använt 70mm är när det suttit ett amerikanskt lås med knopp som ska ersättas efter svensk standard.
[länk]
Som du ser så finns dessa i 70mm dorndjup de med.
I mitt fall mäter jag mig till ett dorndjup på 40 mm, vilket 8765 inte finns i, så jag undrar om jag mäter fel (se bild). Dörrhandtag och låscylinder med uppmätt dorndjup på 40 mm markerat med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du mäter med stängd dörr på insidan och har även en "kant" på dörrbladet som sluter tätt med list mellan dörr och karm som säkert är 10mm.
Du ska mäta från centrum av medbringar hålet till utsida stolpe och då får du 50mm, då du mätt 40mm så är det en 50mm du ska ha.
Ditt dörrblad ser rätt nytt ut och då är det aldrig 70mm, 70mm är special och sitter aldrig i nya dörrar utan en special beställning på begäran av kund.
 
Du har helt rätt.
Klantigt av mig att mäta på insidan.
Det är 50 mm jag ska ha.
Tackar för ett snabbt svar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.