2 569 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Delad ytterdörr i ovanligt format
Har nyligen köpt ett gammalt hus, orginalhuset är från ca 1880 och första tillbyggnaden från 1920 ca
Nu behöver jag byta den ena ytterdörren för att den är riktigt illa åtgången.
Det är en äldre dörr som är delat på mitten (så har en över och en nederdel) jag vill gärna ha en likadan dörr, både för att jag gillar det, men även för att jag vill bevara husets utseende. så mycket det går även om jag renoverar upp det.
Att bara finna en sådan dörr är kanske inte supersvårt, men problemet kommer sedan till att dörren har väldigt ovanligt mått nämligen 17x7 och det är svårt att höja eller bredda dörren utan det bästa är om jag kan finna en dörr med samma mått.
Något som visat sit vara lättare sagt än gjort, så alla tips mottages mer än gärna här.
Nu behöver jag byta den ena ytterdörren för att den är riktigt illa åtgången.
Det är en äldre dörr som är delat på mitten (så har en över och en nederdel) jag vill gärna ha en likadan dörr, både för att jag gillar det, men även för att jag vill bevara husets utseende. så mycket det går även om jag renoverar upp det.
Att bara finna en sådan dörr är kanske inte supersvårt, men problemet kommer sedan till att dörren har väldigt ovanligt mått nämligen 17x7 och det är svårt att höja eller bredda dörren utan det bästa är om jag kan finna en dörr med samma mått.
Något som visat sit vara lättare sagt än gjort, så alla tips mottages mer än gärna här.
Det låter ju som en ganska ovanlig dörr med ett ovanligt mått, så det var därför jag frågade.
Det måste ju bli att måttbeställa hos någon snickare i så fall, och det lär väl inte bli så billigt.
Bifoga gärna några bilder på dörren om lagning överhuvudtaget är ett alternativ.
Det måste ju bli att måttbeställa hos någon snickare i så fall, och det lär väl inte bli så billigt.
Bifoga gärna några bilder på dörren om lagning överhuvudtaget är ett alternativ.
Det fanns inga standarder för dörrar på den tiden, åtminstone inte i närheten av vad vi har idag. Så om dörren är av samma ålder som huset är det föga förvånande att den inte har något vanligt mått.Tommy Borglin skrev:
Blir lite fundersam när du skriver att du är ute efter en likadan dörr som bevarar husets utseende. De alternativen jag ser är antingen att renovera dörren, kolla gamla begagnade dörrar i byggnadsvårdshandeln (och utgå från att hela dörrpartiet måste bytas ut) eller att kontakta ett snickeri som tillverkar traditionella dörrar.
Såna där delade dörrar var vanliga här i trakten men det är inte så många kvar i dag. Tanken var att man kunde vädra sommartid men endå stänga djuren ute och ungarna inne.
Det skall inte vara så svårt för en kunnig snickare att snickra en ny dörr lik den gamla. Eftersom de gamla dörrarna går inåt kan man om man vill snickra en enklare ytterdörr som öppnas utåt och sitter i samma karm. Då kan kanske man kan bevara övre halvan av gamla dörren och bara snickra nedre halvan ny. En sådan dubbel dörr ger ju bättre värmeisolering..... om man vill ha det så.
Har du tur så kanske gamla karmen och överljusfönstret också går att återanvända
Det skall inte vara så svårt för en kunnig snickare att snickra en ny dörr lik den gamla. Eftersom de gamla dörrarna går inåt kan man om man vill snickra en enklare ytterdörr som öppnas utåt och sitter i samma karm. Då kan kanske man kan bevara övre halvan av gamla dörren och bara snickra nedre halvan ny. En sådan dubbel dörr ger ju bättre värmeisolering..... om man vill ha det så.
Har du tur så kanske gamla karmen och överljusfönstret också går att återanvända
Mitt tips måste absolut bli att renovera dörren. Det låter sig ju göras även om den är i stort sett helrutten. Dvs man byter ut de sämsta delarna, kanske blir det på någon del bara beslagen kvar, men det är ändå enda sättet att få dörrblad som passar. Är du inte händig själv så lämnar du befintliga dörrar (båda delarna) till en duktig snickare som gör det åt dig.
Klicka här för att svara
